Vandringskängor för (primärt) urban miljö.

Hej hopp !

Behöver nu hjälp med att inför nästa års resa till fjärran länder få hjäp med att hitta ett par riktigt bra skor/kängor att användas dagligen (i framförallt urban miljö) under lång tid. Vi pratar om dagligt användande under ett (1) års tid, ungefär. Det är av yttersta vikt att dessa skodon är byggda på ett sådant sätt att dom helt enkelt inte går sönder (om det nu finns några sådan skor öht) och att dom är bekväma att gå i, med en (tungt) packad ryggsäck.

Sedan tar jag gärna tips på var/vilken butik/kedja man bör vända sig till, för att kunna införskaffa ett par som har de efterfrågade egenskaperna. Men jag vill med emfas påpeka, att fotriktigheten kan inte nog överskattas, då det kommer att bli frågan om långa dagsturer, men packning.
 
Prova ett par Meindl Kampfstiefel Leicht GTX. Bästa kängan jag ägt. Använts varje dag på jobbet sen 2012, fortfarande hel. Funkar med tung packning och går att springa i (sprang 20 km i dem utan att fötterna led av det).

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 
Det är som sagt arbetsskor du skall titta på, välj ett bra märke. Det finns säkert forum som är bättre på att tipsa om vika arbetsskor som är riktigt hållbara
 
Det är som sagt arbetsskor du skall titta på, välj ett bra märke. Det finns säkert forum som är bättre på att tipsa om vika arbetsskor som är riktigt hållbara
Lustigt förslag, (även om det förefaller vara ett vettigt alternativ efter det att tanken sjunkit in), arbetsskor är ju inte den första tanken som slår mig.

När man nämner arbetsskor, kommer tanken på stålhättade dito osökt upp, och det är väl kanske inte det jag behöver för ändamålet 😮.
 
Prova ett par Meindl Kampfstiefel Leicht GTX. Bästa kängan jag ägt. Använts varje dag på jobbet sen 2012, fortfarande hel. Funkar med tung packning och går att springa i (sprang 20 km i dem utan att fötterna led av det).

Skickat från min G8231 via Tapatalk
Får titta på det. Men jag läste i en annan tråd här på forat om en person som köpt ett par Meindl och skulle aldrig köpa ett par igen.

Dessutom var det en annan forumist som råkat ut för precis samma problem, och detta gör att jag drar öronen åt mig lite grann. Dom (skorna) får helt enkelt inte gå sönder, då jag inte kommer att ha plats (eller ork) för att bära med mig ett par andra i reserv.
 
Jag skulle tänka läder med skinnfoder och utan membran. Gärna med en sula som vilken skomakare som helst kan byta i vilken stad som helst.

Hanwag Grünten eller Kofel om du vill ha en lite lägre känga.

Meindl Sonnblick

Finns många med liknande konstruktion.
 
Får titta på det. Men jag läste i en annan tråd här på forat om en person som köpt ett par Meindl och skulle aldrig köpa ett par igen.

Dessutom var det en annan forumist som råkat ut för precis samma problem, och detta gör att jag drar öronen åt mig lite grann. Dom (skorna) får helt enkelt inte gå sönder, då jag inte kommer att ha plats (eller ork) för att bära med mig ett par andra i reserv.

Det är väl som med alla prylar, för vissa håller de hela livet, för vissa går de sönder direkt. Det är ju omöjligt att säga. Oftast hör man ju om de som har problem. För varje känga som går sönder finns det troligtvis ett stort antal som håller. Och att det är skillnader mellan olika modeller är ju också rimligt.

Jag har utsatt mina Meindl för det mesta man kan utsätta en känga för och den har stått pall för allt. Jag tvekar inte att rekommendera den till någon som behöver en känga att lita på. Men det gäller endast den modellen, andra Meindlskor har jag ingen erfarenhet av. Och andra har ju som sagt andra erfarenheter.
 
Det är väl som med alla prylar, för vissa håller de hela livet, för vissa går de sönder direkt. Det är ju omöjligt att säga..
Så är det onekligen
Oftast hör man ju om de som har problem. För varje känga som går sönder finns det troligtvis ett stort antal som håller. Och att det är skillnader mellan olika modeller är ju också rimligt.
Absolut. Begreppet "måndagsexemplar" dyker osökt upp.

Jag har utsatt mina Meindl för det mesta man kan utsätta en känga för och den har stått pall för allt. Jag tvekar inte att rekommendera den till någon som behöver en känga att lita på. Men det gäller endast den modellen,.
Och jag kan (bevisligen ) inte säga emot uttalad erfarenhet.
 
Jag skulle tänka läder med skinnfoder och utan membran. Gärna med en sula som vilken skomakare som helst kan byta i vilken stad som helst.

Hanwag Grünten eller Kofel om du vill ha en lite lägre känga.

Meindl Sonnblick

Finns många med liknande konstruktion.
Har ett par Redwing shoes (och vilka f ö ursprungligen är arbetsskor), som skall hålla hög kvalité med de egenskaper du beskriver, och visst fungerar dom. Problemet är att jag tyker dom är tunga (sulan);
http://www.redwingheritage.com/INTE...Heritage-Site/-/RWSC/en_US/RH-08146-2-pdp.jpg
 
Skorna ska kanske vara anpassad för miljö, vikt på packning och hur långt man skall gå per dag. Beskriv gärna vart du skall åka och lite mer om resan så är det lättare att ge råd.

Jag bar 12- 20kg på ryggen i stadsmiljö med Salomon Amphibian Tech på fötterna. Den lägre vikten (barn i barnstol i NY city) var ofta 10-20km per dag i två månader och den högre under knappa tre månader i Kenya, Tanzania och Madagaskar. Då var det sällan längre än 5km i stöten från transportmedel till budgethotell. Jag hade med kängor till jungelvandringar och bestigning av Kilimajaro och mt Kenya.

I och med att underlaget är förhållandevis jämt jämfört med vandring i skog och berg så tycker jag att ett par luftiga lätta skor är vikigare. Det gör att fötterna håller bättre när skorna är på under längre tider.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Okvarn Svala vandringskängor? Kläder 18
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
andreaseidhagen Begagnade vandringskängor - 1 lager Kläder 5
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
seasteel Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor? Kläder 8
gusfallca Vandringskängor Kläder 4
xstaystrayx Skinnfria vandringskängor Kläder 20
KalleNL Små vandringskängor? Kläder 4
annakask Crispi Rauma - vandringskängor Kläder 2
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Lab Vandringskängor Alperna Kläder 2
Smogz Ofodrade vandringskängor helt i läder? Kläder 17
Tomas Eklund Att gå in ett par vandringskängor Kläder 11
Jontaponta Tips om BREDA vandringskängor Kläder 13
fransk prusik Vård av vandringskängor Kläder 1
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
henke_gbg Går det sula om vandringskängor? Kläder 10
Labben Vandringskängor!! Kläder 5
granfront Vandringskängor Kläder 3
IsElaine Tips om vandringskängor Kläder 3
Skydivergirl Vandringskängor Kläder 17
grodanbolle Vandringskängor, fukt och dylikt. Kläder 9
Stillsam vilde Gotex i vandringskängor?! Kläder 19
Martin Vandringskängor? Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.