Lätta och höga vandringskängor

GTX kängor som blivit blöta torkar inte på foten nästa dag. Därav den nordiska traditionen av att gå i bondeförbundare.

go tur
 
Kängor utan membran och utan foder (man får ha tjockare sockor i stället) torkar fortare, i princip kan man vada i dem eftersom de inte suger åt sig vatten
 
Kängor utan membran och utan foder (man får ha tjockare sockor i stället) torkar fortare, i princip kan man vada i dem eftersom de inte suger åt sig vatten
Jag tänkte också spontant på ofodrade skalkängor typ Lundhags Park, när jag läste "lätta och höga". Mina gamla Jämtkängor, som mest liknar dessa, väger 600 g/st.
Jag använder gärna smidiga alpina mid-kängor i torrare och brantare berg, men alltid skalkängor när jag är ute länge med tält i nordiska, blöta fjäll, där det är svårt att få saker torra över natten. Skalkängor innehåller inte mycket material som magasinerar vatten och det gör inget om själva skalet blir blött, så länge man kan fylla det med torra strumpor och innersulor. Jag vadar i kängorna med hårt åtdragna regnbyxben kring skaften, i svårare fall utan strumpor och innersulor.
 
Ju mer fast stoppning det är i en känga ju längre tid och helst tillförd värme tar det att torka den när den blivit blöt.

go tur
 
Hej,

Är någon av dessa bra, enligt pappret alltså, tänkte på materialen ni informerar om.
Eller är de som en trasa som inte kommer torka över natten?

Haglöfs M's Strive Mid GT
https://www.addnature.com/hagloefs-strive-mid-gt-shoes-men-belugatangerine-582895.html

Haglöfs M's Ridge Mid GT
https://www.addnature.com/hagloefs-ridge-mid-gt-shoes-men-true-blackgale-blue-507705.html

Haglöfs M's Oxo GT
https://www.addnature.com/hagloefs-oxo-gt-boots-men-grizzly-582982.html

Adidas TERREX Swift R Mid GTX
http://www.adidas.se/terrex-swift-r-mid-gtx-skor/BB4638.html

Tack på förhand
 
Lättare kängor med stoppning har mycket oftast mycket tunnare stoppning än dito tunga kängor. Exempelvis: ett par Meindl Island har nästan cm tjock stoppning, de kängor du länkar till har antagligen inte stoppning runt hela foten och kanske bara en halv cm där den är som allra tjockast. Det är alltså väldigt stor skillnad på mängden vatten som dessa kängor suger åt sig.

Mina Salomon Comet har tunt foder och jag kan gå dem hyfsat torra på ca 2 timmar om jag trampat ner mig rejält.
 
Hej,
Har testat skorna och det blir antingen Haglöfs OXO GT eller Ridge Mid GT som kändes bäst:
https://www.outdoorexperten.se/p-32418-haglfs-oxo-gt-men.aspx
https://www.addnature.com/hagloefs-ridge-mid-gt-shoes-men-true-blackgale-blue-507705.html

Adidas TERREX Swift R Mid GTX, var också bra men med 2 strumpor blev det för trångt i bredden på fötterna.

Haglöfs OXO GT, har bättre stöd runt fotvristen än Ridge Mid GT, mer lämpligt för tuffare vandring.
Båda är fodrade och är väldigt varma, blir de blöta lär det ta 1-2 dagar att få de torra igen.

Får se om skorna kan användas för fiske, eller om det blir för varmt.
En dag vill jag vandra upp i Kebnekaise och Trolltunga, kanske
är Haglöfs OXO GT den jag ska välja.
 
Aha ok, trodde dessa var klassade som höga och vägde lite :)

Vill ha i den höjden kan man säga, halvhög :)

Om ni vet ett par vandringskängor som väger lite, tipsa gärna.
Blir nog att gå igenom alla kängor och försöka hitta vikten på de.

Tack på förhand

Keen och Merrell gör "halvhöga" skor i viktsklass <=1100 gram. Mitt sista par av den sorten var av märket Keen. När det sprack på 19:e dagen av en tur i Schweiz 2011 var jag på väg till Splügen där det fanns en sportaffär. Men den hade bara pansarkängor kring 1500 gram. Så jag köpte ett par trekkingskor av märket Salomon, c:a 900 gram och har sedan dess bara använt den sorten. Mitt nuvarande par väger 800.
 
Jag är väldigt nöjd med mina Lundhags Forest då det kommer till högre kängor. Dessa väger runt 700 g per känga och torkar kvickt efter väta. Har tidigare gått i Meindl Island Pro men vikten var då klart högre samt att en blöt känga tog för evigt på sig att torka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
Stefz Lätta dunjackor som förstärkningsplagg? Kläder 27
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
såg letar efter lätta o svetvänliga regnkläder Kläder 6
Davva2 Nu överger jag lätta meshskor Kläder 25
joanna AKU Cresta versus Garmont Vetta... eller någon helt annan scramblingskänga? Kläder 1
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
MrStrumpan Byxor: Lätta, Benfickor, Regntåliga Kläder 6
såg lätta skor för vandring Kläder 11
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
majjen Lätta gaiters Kläder 4
Karpaterna.se Lätta vandringsskor som inte suger vatten Kläder 29
Joakim Ambrosson Lätta sandaler Kläder 14
brigas Lätta regnplagg Kläder 44
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
majjen Lätta, torra kängor Kläder 23
nummeråtta Lätta sandaler... Kläder 7
nickeB Lätta byxor i Gore-tex Kläder 3
haskell Tips på lätta kläder önskas. Kläder 0
Olaa Lätta lägerstövlar, skor på vintern Kläder 5
Rerun Lätta sandaler? Kläder 4
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
tsarpjotyr Docksta Sko Höga Kusten-kängan Kläder 1
Fiskewigge Höga vildmarks/jakt boots för fiske och blöta turer i skogen? Kläder 15
Mattias1981 Höga, välsittande kängor?? Kläder 0
Skipper_ Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det? Kläder 33
OBD Kängor-höga eller låga? Kläder 5
Maskros444 Höga eller låga kängor? Kläder 11
Hedman Strumpor till höga Lundhags Kläder 1
MTB Höga läder pjäxor på tur? Kläder 0
mtallberg Höga Kusten-kängor Kläder 0
Få ner dessa höga priser Kläder 0
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Okvarn Svala vandringskängor? Kläder 18
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
andreaseidhagen Begagnade vandringskängor - 1 lager Kläder 5
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Koga Signature Vandringskängor för (primärt) urban miljö. Kläder 25
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
seasteel Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor? Kläder 8
gusfallca Vandringskängor Kläder 4
xstaystrayx Skinnfria vandringskängor Kläder 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.