Lite "Do and don't" som ny cyklist och kuriosa.

Jag tycker att det där med att hålla åt sidan = säker död är hittepå från cyklisternas synvinkel.

Det beror på hur fort man cyklar.
Lallar jag på i 10km/h med mormorscykeln så behöver jag inte så mycket utrymme åt höger för att känna mig säker. Men ofta snittar vi mellan 35-40km/h på våra träningspass, dvs vi håller uppåt 45-50km/h vissa sträckor om vinden ligger rätt och uppåt 70 km/h i nedförsbackarna, och då är 1 meter höger/vänster inte mycket till säkerhetsutrymme. När jag cykelpendlar ligger jag på snittfarter på mellan 25-35km/h.
De flesta bilister fattar inte hur fort cyklister egentligen kör, vilket märks när de kör ut framför en i korsningar eller svänger höger precis efter de kört om...

Nån skrev här i tråden att 50cm var tillräckligt säkerhetsavstånd vid omkörning av cyklist i 60-90km/h, vilket är helt horribelt i mina ögon - Tänk dig fiktivt att du ligger kloss vägrenen med motorcykeln och det blåser om en långtradare med dubbel/3 ggr så hög hastighet som du håller och med 50cm marginal, hur säkert känns det?

Som cyklist är man väldigt utsatt, men om man inte tar plats på vägen vid tex 1-filsrondeller eller korsningar, så blir man ännu mer utsatt - väldigt många bilister iaf här i Luleå tycker att det är helt ok att köra om en cyklist just innan/i rondell/korsning, även fast det egentligen inte finns plats, och fast de inte vet åt vilket håll cyklisten ska!

Dock så kör man (jag) i regel alltid snabbare på hoj gentemot all bilar.
Vilken lag bryter han mot då, Nermander? Eller är det bara cykelparagraferna du lusläser?;)
 
Senast ändrad:
De flesta bilister fattar inte hur fort cyklister egentligen kör, vilket märks när de kör ut framför en i korsningar eller svänger höger precis efter de kört om...

Jag cyklar till och från jobb och råkar ut för det regelbundet.. senast förra veckan fick jag tvärnita inne i en rondell när en bilist körde ut precis framför mig. Det händer nog en gång i månaden just där, trots fri sikt... Som någon annan skrev, lika bra att förutsätta att alla kör som idioter så klarar man sig bäst.
 
Jag känner igen mig mycket i det ni skriver men på MC så är man inte ivägen pga att man är långsam och har pulver nog för att hålla sig undan. Jag är mycket mer uppmärksam när jag kör bil sedan jag tog MC-kort för 9 år sen. Tyvärr måste man hålla uppsikt mot Ghost Rider wannabes som kör som svin (fort) i trafiken. Att bara kolla vanligt och sedan blinka och byta fil är ibland inte nog när någon kommer i 180-200 km/h på E4 söder om Sthlm. Såklart är det bilistjävelns fel om det skulle hända en olycka i ett sånt läge. Aldrig är det bra :)
 
En chatt om cyklar och trafik i sydsvenskan, med en cyklist och en trafikpolischef som svarar på frågor
http://www.sydsvenskan.se/lund/article1453502/Chatta-om-cyklar-och-trafik.html
tycker den var intressant...

enligt trafikpolischefen så är det oftast okej att cykla på två led på mindre, lågtrafikerade 70-vägar (samma olycka som diskuteras som i denna tråden):

"Den första Anna: Följdfråga till Greger: Jag ställde tidigare en fråga om att cykla i bredd. Nu undrar jag en sak till, eftersom Daniel sa att tävlingscyklisterna cyklade i 30km/h på en 70-väg, och cyklade i bredd, anses det då ske "utan fara eller olägenhet för trafiken"?
Trafikpolischef Greger Nilsson: Sannolikt i de flesta fallen men det beror också på den rådande trafiksituationen för stunden."
 
På kurvig 70-väg tycker i alla fall jag att det är en olägenhet om cyklisterna cyklar i två led. Det försvårar omkörning mycket. Är det helt omöjligt att hålla med eller förstå det som träningscyklist?

...
enligt trafikpolischefen så är det oftast okej att cykla på två led på mindre, lågtrafikerade 70-vägar (samma olycka som diskuteras som i denna tråden):
...
 
detsamma gäller bilisten...

Javisst. Men som jag sa förut: Två fel gör inte ett rätt. Och man har ett eget ansvar också. Om man själv kan agera så att situationen blir säkrare för en själv så bör man oftast göra det (så länge det inte innebär att man bryter mot lagen).

Det är inte tillåtet att bryta mot lagen för att hindra nån annan från att bryta mot lagen. (Nödvärnsrätten gäller inte i förebyggande syfte.)

Lagen går före bekvämlighet, man får inte bryta mot lagen bara för att det är jobbigt att följa den.
 
En chatt om cyklar och trafik i sydsvenskan, med en cyklist och en trafikpolischef som svarar på frågor
http://www.sydsvenskan.se/lund/article1453502/Chatta-om-cyklar-och-trafik.html
tycker den var intressant...

Verkligen.

Trafikpolischef Greger Nilsson: Hej Anders!
Cykelbana ska användas där den finns, i övriga fall ska man cykla så nära den högra vägkanten som möjligt, där vägren finns ska den användas.
När det gäller cykelbana/gångbana gäller det att samsas om ytan, oftast är dom dock separerade.


Trafikpolischef Greger Nilsson: Cykelnätet byggs ut allt mer vilket Polisen ser positivt på. Vi ser helst att man undviker landsvägscykling i möjligaste mån. Det går tyvärr inte att skydda sig helt mot ytterligheter men det behöver ju inte vara en "galen bilförare". En olycka händer ju så lätt.

(Min markering med fet+kursiv stil)


Petter: Vad rekommenderar polisen när man är en grupp som cyklar på landsväg. Bör man ligga två sidan om varandra så att omkörningssträckan förkortas eller alla på ett led så att bilen inte behöver köra över i andra körbanan fullt ut, men får längre omkörningssträcka?

Trafikpolischef Greger Nilsson:
Vi rekommenderar små grupper, på ett led och nära vägkanten.
 
Ja du Nermander, du tuffar på i samma spår.

"Vi ser helst...", "Vi rekommenderar..." låter verkligen som påbud med hela handen från ordningsmakten.
Läste du vad han tyckte man skulle göra om man blev hotad som cyklist av bilist?

Vi får hoppas att lagförslaget i Kaliforninen går genom och att vi får något liknande här;
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=65548

Läs gärna happys tråd om olyckan och chatten;
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1639606/page=1

Niklaz: Ja. Jag/vi i vår cykelklubb försöker alltid underlätta för annan snabbare trafik, men ibland missar man att det kommer bilar bakifrån, mänskliga faktorn du vet. Även som gående utan vindbrus under hjälmen kan det vara svårt att hinna uppfatta att det kommer snabbt körande bilar bakifrån. 2-led kör vi mest där vi vet att det är lite trafik och/eller raksträckor. Och av självbevarelsedrift går vi oftast ned från spets när det inte kör om bilar.

Morgonens incident: Lastbil med släp kör om just innan rondell och blinkar höger, när jag är 15 meter från rondellen, fart 40km/h. Bara att stanna och släppa förbi honom. Utan svordomar eller ilska över att jag fick vänta flera sekunder...
 
Verkligen.

Trafikpolischef Greger Nilsson: Hej Anders!
Cykelbana ska användas där den finns, i övriga fall ska man cykla så nära den högra vägkanten som möjligt, där vägren finns ska den användas.
När det gäller cykelbana/gångbana gäller det att samsas om ytan, oftast är dom dock separerade.
.

Cykelbanorna går inte att träna på i min region.. det går helt enkelt inte att hålla träningstempo pga fotgängare, barnvagnar & cyklister som cyklar i bredd, inte säkert för vare sig mig eller dem.
 
Cykelbanorna går inte att träna på i min region.. det går helt enkelt inte att hålla träningstempo pga fotgängare, barnvagnar & cyklister som cyklar i bredd, inte säkert för vare sig mig eller dem.

Trafikpolischef Greger Nilsson: Då man träningscyklar är det fullt möjligt att sakta ned då man får andra trafikanter på cykelbanan. Vi får även skilja på cykelbanor i tätort och landsbygd. Sunt förnuft får alltid avgöra och det egna säkerhetstänkandet.


Alla trafikanter måste anpassa hastigheten efter situationen. Det är ingen rättighet i trafiken att hålla så hög hastighet man vill.
 
Trafikpolischef Greger Nilsson:... Vi får även skilja på cykelbanor i tätort och landsbygd. Sunt förnuft får alltid avgöra och det egna säkerhetstänkandet.
Nermander: Då du gillar lösryckta citat så kan du ju analysera ovanstående också.

Alla trafikanter måste anpassa hastigheten efter situationen. Det är ingen rättighet i trafiken att hålla så hög hastighet man vill.
Nu måste du ju ha skrivit fel!?! Eller kan man verkligen lära gamla hundar att sitta? =D
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...