Ulltröja modell lusekofta

Jag har köpt handstickade på norska husfliden, inte dyrt jämfört med dale etc. Du kanske kan kontakta någon husflid och köpa direkt ifrån dem? Jag minns t.ex att den i Bergen hade ett stort sortiment.
 
Ett par tips ang stickade tröjor i allmänhet.
Stickar själv och lever i mina islandströjor när jag är ute i skogen. Varmt och skönt! En tunn jacka (i mitt fall en 40 år gammal Fjällräven som jag tagit över från mamma.) över ifall det blåser mycket eller regnar kan vara skönt.
Tröjor med mönsterstickning bara på oket blir varmare just över oket pga flera trådar parallellt. En tröja med luser ("prickarna" på nedre delen på ex Setedalsgenseren) gör att hela tröjan blir lite varmare, det är inte bara kosmetiskt. Den tråden man inte stickar med ligger på avigsidan av stickningen och blir som ett foder kan man säga.

Tänk på att en handstickad tröja tar kanske 80 timmar att sticka, garnet kostar 40-50 kr/ 50 g nystan (beror så klart på märke och kvalitet) och det går ca 400-700 g/tröja. Så att priser på handstickad kläder blir högt är inte konstigt. Med tanke på tiden det tar är de löjligt låga...
 
Tack för alla svar

och tips.

Det jag gillar med ulltröjor är att det är så lätt att hitta rätt vad gäller värmereglering. Som Thalia skrev, en tunn jacka är det som behövs när det regnar eller blåser. Blir ofta för varm eller bara svettig av att ha polyesterkläder på mig

Tradera har jag inte ens tänkt på! Har en Janus inhandlad från Varg-Bengt i Göteborg för snart 20 år sedan. Helt underbar.

Att priserna på stickade tröjor inte är högre (eller industriklädernas priser lägre) är något som förvånar. I min okunskap trodde jag att det berodde på att ulltröjor maskinstickades men så kanske det inte är.
 
Det finns självklart maskinstickade också. Alla typer av elastiskt tyg där man kan se att trådarna går som "V" är stickade. T-shirts med mera.
Men handstickade tröjor nämndes, så jag ville bara ge en liten idé vad en tröja kostar att sticka. (som exempel kan nämnas att en kompis tyckte att jag kunde sticka sockor och sälja som min enda inkomstkälla. Alla vill ju ha stickade sockor. när hon fick veta att de skulle kosta minst 2000 kr/par för att jag faktiskt skulle tjäna nåt på ett sånt företagande ändrade hon sig.) Handstickade tröjor som säljs mer kommersiellt har ju andra garnkostnader, eftersom de då köps in till grossistpriser. Men jag som privatperson betalar ungefär så mycket för den typen av garn som klassiska lusetröjor stickas i.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.