Stegjärnsfasta kängor att vandra i?

Jag undrar om någon har erfarenheter av att vandra(fjällvandra)i grova stegjärnsfasta kängor(egentligen klätterskor(boreal laktok eller nått)), om man är en stor människa typ 100kg + 30kg packning, så behövs det rejäla skor. Rockport Zenobia är som ett par mockasiner efter ett tag. Men jag har hört att man kan få problem med hälsenerna om man går mycket i stegjärnsfast skor. Är den någon som har egna erfarenheter eller???


mvh
uno
 
Stegjärnfasta kängor

Jag har gjort ett antal längre anmarcher i storskor (plastkängor med en lös innersko) dessa är helt stela i sulan, men fungerar att gå i pga rullningen på sulan. För att undvika problem med hälsenan är det viktigt att du får bra stöd under fotet (innersulan) skaffa ett par formgjutna sulor till kängorna, det är en god investering. När du köper ett par stegjärnsfasta kängor lägg ner både tid och omsorg på passformen.


/ Anders - utsidan.se
 

Björn

Gäst
Boreal

Jag har ett par Boreal Fuji, dom är nånstans mitt emellan Pamir och mjuka skor som Rockport Xenobia. Jag tycker att dom är riktigt bra i terängen, men gillar inte att gå i dom på väg då dom har dåligt rull (kantig klack), men det har de flesta skor av detta slag (stegjärnsfäste finns).


En kopis har ett par Mindl Nepal Pro, han älskar dom! Dom är också hårdare än de flesa kängor. Jag har testat och dom verkat suveräna. Dom kostar 2600 i Sverige, men bara 1600 på kontinenten. www.globetrotter.de säler dom.


Fler sorter finns av t.ex LaSportiva, Berghaus, Crispi och Scarpa.
 
Boreal

Själv har jag ett par Boreal Pamir. De fungerar utmärkt både att gå i och att använde stegjärn till.


Sulorna är stela vilket gör att de blir lite klumpigare än ett par mjuka kängor i "mjuk" terräng. I högfällsterräng (blocksten och dylikt) är de dock överlägsna det mesta annat. Det är ju ändå i framförallt i högfjällsterräng man rör sig då det kan vara aktuellt att använda stegjärn.


Jag har aldrig haft några problem med hälsenor eller dylikt med mina Pamir.
 
Meindl Makalu Pro

Prova dig runt bland olika modeller. Mina breda Kalle Anka-fötter passade bäst i ett par Meindl Makalu Pro. De rullar mycket behagligt i gång och är stegsjärnsfasta så pass att de klarar ledade stegjärn.


Däremot bör man använda storskor för regelrätt isklättring med fasta stegjärn. Men för glaciärsvandring och mountaineering står de pall. Kängorna är i Gore-Tex.


Jag pulade ner ett par geléklackar från Scholl under sulan för att skona knäna och det funkar mycket bra.


Lycka till


/Jon
 
Det funkar som joask202 skriver med ledade stegjärn, och så måste det vara remmar såklart. Jag har haft det till mina gamla Alaska, och Professional är styvare antar jag. Bäst till klassisk svensk fjällmiljö... glaciär och brant snö. Inget för isklättring.
 
Duger Lundhags proffessional mid till stegjärn?

Det funkar som joask202 skriver med ledade stegjärn, och så måste det vara remmar såklart. Jag har haft det till mina gamla Alaska, och Professional är styvare antar jag. Bäst till klassisk svensk fjällmiljö... glaciär och brant snö. Inget för isklättring.

Håller med. Jag har använt Professional mid och BD contact strap crampons (med remmar fram och bak). Funkar super på snö och glaciärer, men som sagt inte till ren isklättring. Sjukt mkt skönare att vandra i LH känga än i en storsko med stenhård sula som inte böjer sig när man går.
 
De borde fungera till ledade stegjärn, såna man går med, men inte fasta stegjärn för ren isklättring.

Det funkar som joask202 skriver med ledade stegjärn, och så måste det vara remmar såklart. Jag har haft det till mina gamla Alaska, och Professional är styvare antar jag. Bäst till klassisk svensk fjällmiljö... glaciär och brant snö. Inget för isklättring.

Håller med. Jag har använt Professional mid och BD contact strap crampons (med remmar fram och bak). Funkar super på snö och glaciärer, men som sagt inte till ren isklättring. Sjukt mkt skönare att vandra i LH känga än i en storsko med stenhård sula som inte böjer sig när man går.

Tack för svaren. LH-kängor är bäst att gå längre sträckor med... Har haft flera men Lundhags återkommer hela tiden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandrare Stegjärnsfasta kängor f. vandring Kläder 6
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.