Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart?

Måste det vara Goretex? Annars finns det ju kraftiga kläder i hög kvalitet med ventilation ordnad på olika sätt, tex Klättermusen...

Om han är ute efter längsta möjliga garantitid så det mer eller mindre bara Gore-tex som gäller, tyvärr. Klättermusen ger bara 2 års garanti på sina membranplagg.
 
Efterfrågar en som håller. Ventilation kan skötas på annat sätt än genom materialet, tex genom ventilationsslitsar under armar etc.

Under regn andas membran ytterst dåligt, deras fördel är att man slipper en särskild regnjacka vid lättare regnväder.

Skall man ha ett dedikerat regnplagg finns det ingen som helst anledning att välja ett membranplagg då det blir dyrt och icke hållbart.

Andning sker bäst genom anpassning av klädsel och luftigt kring halsen alldeles oavsett, ett vått membranplagg andas ingenting det heller. Och saknar ofta möjlighet till annan ventilation.

Grundläggande klädselkompetens kan man inte bortse ifrån.
 
@millgard

Tyvärr är marknaden ganska begränsad, är man som kund intresserad av en mer extrem eller ultralätt vattentät jacka är man mer eller mindre tvungen att välja membran, det så det ser ut idag. Den jacka som TS gav länkade till har ventilation under armarna, de flesta Marmot och Outdoor research Gtx-jackorna har också det.

Länka gärna till den typ av jackor du pratar om, ifall det kan vara något TS är intresserad av.
 
Arcteryx Beta eller Norröna Falketind

Kollade på en mängd olika jackor och håller med om att det är en jungel. Först tittade jag på något lättviktställ men då jag behöver en vardag jacka valde jag en membranjacka.

Skulle rekomendera Arcteryx Beta LT som bara väger 340g. Jättebra huva som är enkel att justera och följer huvudet samt Vislon dragkedja. Enda nackdelen är att den inte har pittzips, något som jag personligen troligtvis kommer sakna när det är över 20 grader. Tittade även på Beta AR men där sitter krage och huva ihop och jag tyckte det satt riktigt tätt under hackan samt att jag tror att den har något kraftigare membran så den prasslade mer.
Andra jackor jag tyckte hade bra passform, dock utan Pro, var Arcteryx Zeta och Norröna Falketind.

Testade även en NeoShell jacka från Montane som hette "Further Faster" men huvan va alldeles för liten dock så verkar det membranet vara riktigt bra.

Bor du i närheten av Göteborg så har Salomon/Arcteryx och Norröna outlett i Kungsbacka.
Köpte även ett par Arcteryc Beta SL byxor till jackan som är en av väldigt få byxor som har en dragkedja upp på vaden så man slipper ta av sig kängorna när de börjar regna.
 
Senast ändrad:
Haglöfs Spitz

Jag har använt Haglöfs Spitz-jacka i fem år nu, med rätt mycket fjällvandring varje sommar. Den står sig fortfarande, så den, alternativt deras Roc Spirit, skulle jag varmt rekommendera.
 
Hitta "rätt" skalplagg är inte det lättaste.

Jag har precis som skribenten ovan en Haglöfs Spitz och den har nu ett gäng år på nacken med bibehållen funktion.

Jag kör med Norröna Falketind gore tex byxor och dom är kanon, så jag skulle rekommendera Haglöfs Spitz eller Norröna Falketind då jag antar att jackan håller samma kvalitet som byxan.

En set som jag sneglat på är Haglöfs Grym, har ingen erfarenhet av dom men har bara hört gott.

Lycka till
 
Jag har relativt liten erfarenhet av membran överlag, men är inriktad på Gore-Tex för deras rykte om hållbarheten och för att jag hört mycket bra om deras garanti. Sen om just deras material är det som andas bäst etc vet jag ej.

Plagg som är 100% vattentäta men ej andas går att få tag nästan vart som helst, (typ galonkläder, från Tretorn och liknande) men jag ser ingen mening i det när jag redan äger en Sea-To-Summit 15D poncho. (Dessutom är dessa kläder väldigt tunga och tar mycket plats) Det kan mycker väl bli så att man inriktar sig på ett litet dyrare skalplagg för tyngre bruk under den kallare delen av året, samt ett lättviktsskal från t.ex. Berghaus för sommarmånaderna för bruk där vindstyrkan orsakar problem för ponchon.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Danne99 Köpte en regnjacka för 900kr...ångest.. Kläder 2
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
skallagrimson Vindjacka som även funkar som regnjacka? Kläder 1
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
omnes Återimpregnera regnjacka Kläder 5
Vasp1 Ny Regnjacka Kläder 29
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
dandan Regnjacka Fjällräven Bäck Kläder 1
Thrashback Regnjacka längre modell Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
Snubblaren Skillnaden mellan regnjacka och skaljacka? Kläder 41
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
utemänniska Regnjacka att tävla/träna i? Kläder 14
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
piaea Regnjacka för höst/vår och sommarvandring Kläder 9
clopin Hjälp med regnjacka - nybörjare Kläder 5
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
skogsvakt Regnjacka Marmor Precip Kläder 23
henkealf Rea på skaljacka/regnjacka i damstorlek small-medium? Kläder 2
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
AndersOleander Vind och regnjacka Kläder 23
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
bergholm Regnjacka Kläder 10
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
mtallberg Helly Hansen regnjacka? Kläder 0
mats.brorson Fjällräven Singi Regnjacka/byxor Kläder 5
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13
Tarmkatt Bra en-lagers/Skalkängor som enbart är av läder utöver sulan. Kläder 44
Matfarsan 1-lagers boots något för mej? Kläder 11
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
srpp enkel o ren tre lagers skalbyxa (typ regn- eller cykel-) Kläder 10
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
mariaa Slitage på insidan av 3-lagers Gore-Tex Kläder 7
Oskar Q Skillnaden mellan två och tre lagers gore-tex? Kläder 14
Ix 2 vs. 3 lagers gore-tex Kläder 3
gladegp Ta ur fodret i 2 lagers GTX Kläder 0
svindeln Finns det 3-lagers Paclite? Kläder 6
KnightofNi Råd om jacka i 2- el. 3-lagers Goretex el. Paclite Kläder 4
stol Laga 2 lagers Gore-Tex Kläder 2
2-lagers eller 3-lagers goretex Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.