Dum tafsfråga

Jag undrar om man skall/bör/måste ha tafs eller inte när man fiskar (haspel) öring -röding- harr? Det käns liksom lite klumpigt till små drag tycker jag.

Mvh
Johnny
 
Jag har fått lära mig att nämnda fiskar är lite för kräsna/smarta för att nappa på tafsar. Tafs funkar bäst till gädda.
 
Jag undrar om man skall/bör/måste ha tafs eller inte när man fiskar (haspel) öring -röding- harr? Det käns liksom lite klumpigt till små drag tycker jag.

Mvh
Johnny


Ståltafs eller liknande behövs absolut inte, men om du kör med färgad flätlina så kan det vara bra med en nylontafs närmast draget, då nylontafsen minimerar risken att fisken ska skygga pga linan.

Skarva med lekande eller till exempel en grinnerknut: http://www.rackelhanen.se/images/grinner.gif
 
En annan "fördel" med nylontafsen är att den högst sannolikt går av för flätlinan. Så om du sätter den i botten kommer det bli mindre skräp i naturen. Nackdelen är att du givetvis lättare drar av linan.

Av samma anledning använder jag medvetet knutar som ger en något svagare punkt, då går linan oftast av precis intill draget, istället för slumpvis mitt på. Flätlinor bryts nästan inte ner alls, nylonlinor går lite snabbare men lär ta några hundra år.

Nedbrytningsbara linor som fungerar för fiske finns mig veterligen inte. Vilket är väldigt synd, särskilt när det gäller nät som tappas och fiskar för evigt.

/Gustav
 
Vill Du ha ett visst skydd mot vassa gäddtänder men slippa en stel ståltafs så knyt på en bit tunn flourcarbon det håller för en del tandskavande men är lika smidigt som flätlinan och i en diskret färg nästan helt osynligt för fisken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peppe_malmqvist Hur dum får man vara? Fiske 25

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...