merinoull eller ej

Som skrivet så är det svårt till omöjligt att se till att ingen skruvar ett torkskåp över 40 grader. Dock så har mina Icebreaker- och Lundhagsmerino hängt i samma torkskåp många, många gånger och tvättas likadant och de har inte krympt en millimeter. Därför var jag lite sur över att få skrota en 650 kronors Woolnet- tröja redan efter max två månader (växlar dessutom mellan flera tröjor). Råd har jag men vill ju inte slänga pengar i sjön och testa igen.
 
Som skrivet så är det svårt till omöjligt att se till att ingen skruvar ett torkskåp över 40 grader. Dock så har mina Icebreaker- och Lundhagsmerino hängt i samma torkskåp många, många gånger och tvättas likadant och de har inte krympt en millimeter. Därför var jag lite sur över att få skrota en 650 kronors Woolnet- tröja redan efter max två månader (växlar dessutom mellan flera tröjor). Råd har jag men vill ju inte slänga pengar i sjön och testa igen.

Jo det är såklart surt, kanske är själva brynjekonstruktionen känsligare för värme? Slitstyrkan torde väl vara sämre misstänker jag. Får se hur länge den klarar sig, har bara använt den i vinter. Men jag tror på iden med ull i en brynja, ventilerar och torkar fort samtidigt som den inte luktar illa. Jag skulle testa Itabs variant om jag letade nytt underställ.
 
Den funkade helt otroligt bra så länge jag kunde ha den. På höstjakten var den helt kanon. Bara ta av sig fleece och jacka så var man helt torr av vind och kroppsvärme på några minuter och kunde klä på sig igen. Man kände sig både varm och torr.
 
De billiga varianterna typ ITAB har sälland någon form av "code of conduct" vilket avhåller mig från att handla där.
 
Som dom flesta skriver så är ull bra på många sätt men dyrt och slitstyrkan sämre. Men med försiktighet vid tvätt och torkning så upplever jag att ätminstone mina håller bra, Aclima nätbrynja och Ullmax merino/microfiber. Ullmaxstället är ganska prisvärt tycker jag men ganska tjockt så det funkar bäst vid lugnare vinteraktiviteter. Men nätbrynjan är kanon, kanske är Itabs lika bra?

Jag har precis samma erfarenhet. Ullmax är bra, men för varmt på sommaren och inte lika skönt att svettas i. Kliar lite mer gör det också på mig, men det är mest i början, sedan märks det inte så mycket. Långkalsongerna tycker jag fungerar utmärkt då jag oftast inte svettas så mycket om benen.

Bambu har nämnts, min erfarenhet (av itabs t-shirt) är att det inte är ens i närheten av vare sig syntet eller ull för lite mer krävande aktiviteter. Mina t-shirt sträckte sig också enormt mycket. Ska man inte svettas så mycket är det dock väldigt skönt att ha på sig.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Merino ull passar mig perfekt, finns egentligen bara en nackdel, och det är mal. Har haft mal som har ätit sig igenom mina icebreaker tröjor vilket inte är roligt. Av ngn anledning äter dom bara icebreaker, så nu för tiden köper jag andra märken. Slitstyrkan är ngt lägre på merino plagg, det får man också ta med i beräkningen.
 
I bland undrar jag hur många det är som upplevt den blöta värmande ullen och hur många det är som bara säger så för att de har läst att det är så...
 
Å andra sidan torkar syntet mkt snabbare än ull. Backpackinglight light gjorde ett test mellan merino o syntet. Delade två tröjor o sydde ihop så att hälften var syntet o hälften ull. Slutsatsen var väl i grova drag att det inte är så stor praktisk skillnad. Dock stinker syntet snabbare. Jag gillar rab meco, en blandning av ull o syntet men andra varianter fungerar egentligen bra också.
 
Apropå ts fråga om vad som funkar på regnigt fjäll.
Jag blir aldrig nöjd med underställ-skal kombon annat än på torr-vinter turer.

Har funderat lite på tips jag fått från mycket erfarna friluftande skottar att använda denna produkt:
http://www.buffalosystems.co.uk/products/mountain-shirt/

Det är ett vatrenavvisande men inte tätt plagg som är fodrat med fiberpäls och bärs närmast huden. Man blir blöt men aldrig närmast huden och aldrig kall. The dogs bollocks säger dom och de borde ju veta nått om kallt fuktigt väder.

Nån som provat? Något för TS kanske?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alvide Balaclava i microfleece eller merinoull? Kläder 7
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
diwic Merinoull - yeah, right Kläder 35
macgunde Overall/onepeace i merinoull? Kläder 9
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
rJohansson Hänga woolpower på galge? (Merinoull) Kläder 15
moa_k40 supertunn merinoull liner strumpa Kläder 2
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
Mansson Merinoull Kläder 0
Jocke B Merinoull med lycra? Kläder 4
Still Alive Djurplågeri bakom Merinoull? Kläder 36
pelka Merinoull underställ? Kläder 64
mathias Merinoull - Djurhantering Kläder 38
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...