optimus nova

"Alla" tror jag

Jag köpte mitt hos den lokala handlaren i Luleå. På skyltexet kollade jag att kopplingen fungerade som den skulle och sedan kollade jag upp att serienumret inte fanns bland de återkallade. Jag tror jag sett någonstans på nätet att det inte ska få säljas defekta kök i handeln längre.

Jag föredrar Nova framför andra kök på marknaden sedan många år och blev också tveksam efter att bla läst dina inlägg om din resa med Katadyn. Men även om ryktet är skadat så vore det osannolikt att de inte skulle få ordning på det här inom sinom tid. Någon måste ju ta initiativet och kolla om det har blivit ordning på torpet.

Mitt gamla kök ska nu permanentas i Trangiat och det nya får tjäna som fristående kök. Men som jag skrev tidigare så vill jag egentligen köra köket ett helt friluftsår (har bara kört köket under denna sommar än) innan jag känner mig säker på om Nova är tillbaka på banan. Den nya kopplingen borde vara bättre vintertid men osvuret är bättre.

Hälsningar

Tommy
 
Jag köpte mitt hos den lokala handlaren i Luleå. På skyltexet kollade jag att kopplingen fungerade som den skulle och sedan kollade jag upp att serienumret inte fanns bland de återkallade. Jag tror jag sett någonstans på nätet att det inte ska få säljas defekta kök i handeln längre (klipp)

Hälsningar

Tommy

Ok..ja, det kök jag köpte var enligt Optimus/Katadyn ett "gammalt" kök där de fel som resulterade i återkallandet var åtgärdade...men som sagt, det fanns tydligen fler fel som lurade i vassen...

Om detta stämmer så är det en god nyhet. Det behövs nog helt nya kök från nya leverantörer för att få det att fungera...

Jag ska hålla koll på utvecklingen, vill som sagt gärna ha ett
Nova själv :).

//J
 
Katadyn / Optimus

Förutom formen på köken verkar det ju in´te vara någon likhet mellan Gamla Optimus och nya Katadynägda Optimus. Är det ens samma metall? Finns det någon som är genuint nöjd med sitt nya optimuskök eller någon som är genuint MISSnöjd med sitt gamla?
 
Hur vet jag om jag har ett för-kinesiskt optimus nova kök...?

Har inte helt hängt med i turerna kring detta kök. Jag minns fan inte när jag köpte mitt men det har funkat as kalas i alla år. Men har nästan bara kört med kemiskt ren bensin förutom vid utomlandsresor, då har jag tankat 95 blyfri, och också det har gått supert. Har skruvat isär alla delarna någon gång, mest för nyfikenhetens skull och haft ett extra kit med reservdelar (köptes samtidigt) men aldrig bytt ut någon del..

Kompisen köpte ett likadant kök strax efter mig men han har haft ett helvete och hoppade tillslut sönder det på någon regning ö i Skottland.

Det skiljde en sak mellan kompisens och mitt kök, nämligen reglaget som på mitt kök sitter direkt på brännaren och på kompisens kök på slangen...

Hur vet jag om jag har ett för-kinesiskt optimus nova kök...?
 
Några varianter

Ditt kök är ett Nova och hans är ett Nova+. Det är få som har kommit bra överens med Nova+.

Ungefär så här ser tillverkningshistorien för Nova ut:

Ofärgat regleringshantag - första modellerna - Optimus - Sverige?
Grönt hantag+metallfärgad innefattnng av brännaren (det som benen sitter på) - Optimus- Kina
Grönt hantag+helsvart benställning+avstängningsventil på pumpen - Katadyn - Kina.

/Tommy
 
Ditt kök är ett Nova och hans är ett Nova+. Det är få som har kommit bra överens med Nova+.

Ungefär så här ser tillverkningshistorien för Nova ut:

Ofärgat regleringshantag - första modellerna - Optimus - Sverige?
Grönt hantag+metallfärgad innefattnng av brännaren (det som benen sitter på) - Optimus- Kina
Grönt hantag+helsvart benställning+avstängningsventil på pumpen - Katadyn - Kina.

/Tommy

Då borde mitt vara av Kina-ursprung...ja det var inte så många år sedan jag köpte det...Borde varit 2003 eller 2004 kanske...?

Hittar ingen märkning mer än på pumpen längst ner "Sweden" men det är väl bara just den komponenten...
Lägger in en bild om någon vet vilket ursprung mitt Nova har. Skoj att veta...
 

Bilagor

  • Optimus nova.jpg
    Optimus nova.jpg
    52.9 KB · Visningar: 1,302
Då borde mitt vara av Kina-ursprung...ja det var inte så många år sedan jag köpte det...Borde varit 2003 eller 2004 kanske...?

Hittar ingen märkning mer än på pumpen längst ner "Sweden" men det är väl bara just den komponenten...
Lägger in en bild om någon vet vilket ursprung mitt Nova har. Skoj att veta...

Din version är nog inte från 2003-2004...de gröna inslagen kom efter att Optimus såldes första ggn 2005. Mig veterligen var produktionen fortfarande i Sverige då.

Andra ggn Optimus såldes var 2007, till Katadyn. Efter detta flyttades så småningom produktionen till Kina. Dessa kök är helsvarta med gröna inslag.

...hoppas att Katadyn har fått ordning på köket, det är ett trevligt kök att finlaga mat på...

//J
 
Köpte ett gammalt Svenskt Nova som jag hämtade på posten idag. Googlade: Gammal Optimus Nova och hittade ett på kajak.nu kommer inte åt mejlkonversationen men jag tror han heter Erik.
Verkar klockren att handla prylar av iaf.

Återstår att se hur den funkar jämfört med de nya. Har svårt att tänka mig att jag kommer bli besviken.


Sent from my iPhone 4S using Tapatalk
 
Nova+

Hej.. Jo Nova+ har haft problem med nålen. Jag vet. Fick den utbytt. Man måste ju låta lågan,och trycket,pysa ut å sen stänga av. (vända flaskan) Den första nålen fastnade då. Fastnade verkligen... Naket våld räckte inte.. Efter ny nål så har mitt funkat bra,på Gotland sist så fick jag inget tryck,men masserade bara pumppackningen lite så var det full gas igen. Andra problem som jag missat (och borde känna till)?? mvh borano20
 
Jag har hade också detta problem med mitt förra nova, efter lite felsökning visade det sig
läcka mellan den genomskinliga slangen och "pumpkroppen" skruvade loss den och la lite
gängtejp på den koniska gängan, efter det så var det inga problem längre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Tommy E Har Katadyn fått ordning på Optimus Nova? Kök och brännare 0
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
Sarano Optimus Nova+ O-Ringar Kök och brännare 41
Ivan A Optimus Nova 06 Kök och brännare 14
sajberjohan Packväska Optimus Nova+ Kök och brännare 5
Öhlin Optimus Nova Haveri.... Kök och brännare 22
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
2004-06-16 Förvaring av Nova Optimus Kök och brännare 3
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
Raje Optimus Nova Kök och brännare 7
j.alander Optimus Nova flammar Kök och brännare 5
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
Nalta_eljest Optimus nova otur? Kök och brännare 15
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
CanDman Optimus Nova tillsammans med Trangia 25 Kök och brännare 4
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
Mz Optimus Nova Kök och brännare 8
pernillan Bensinåtgång Optimus Nova Kök och brännare 1
Jonas J Hackande Optimus Nova Kök och brännare 8
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1
synkron Optimus Nova Kök och brännare 1
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...