Skapa ett äventyrsteam!

Tjenare!

Har en önskan om att skapa ett team av äventyrare som är hyfsat likasinnade och som vill ge sig i kast med äventyr ihop, och göra detta lite mer organiserat med en ordentlig hemsida/blogg, ett bra teamnamn och försöka hjälpas åt med sponsring om detta skulle behövas.
Ett exempel på en sådan grupp som finns är ju "Team Lajt" som lyckats med riktigt fina bedrifter ihop.

Mitt intresse är framförallt alpinism och lite större expeditioner.

Själv är jag 28 år, mycket erfarenhet av träning, på lite tuffare nivå. Nu har jag de senare åren börjat lite med klättring/vandring för att kunna uppfylla mina drömmar om att genomföra expeditioner (främst till ett 8000-meters berg). Har till en viss grad rätt bra kontakter i göteborg genom mitt jobb, så kommer absolut kunna bidra när det kommer till att jaga sponsorer och ge gruppen uppmärksamhet.

Nu söker jag liknande personer som är sugna på att starta något skithäftigt från grunden! Vem vet, kanske tar oss till världens tak! En bra grej hade ju varit att blanda folk medolika erfarenheter där vi kan lära och utveckla varandra. Någon kanske har grym erfarenhet av djungelvandring, medans en annan är fridykare, och en tredje höghöjdsalpinist....lämnar resten öppet....
 
Jag tror det är enklare för dig att hitta likasinnade ifall du ger mer konkreta exempel på expeditioner, eller en smalare inriktning... ska man ge sig ut och resa med människor man inte känner så vill man åtminstone att alla (främst av säkerhetsskäl) har lite erfarenhet inom just det äventyr man ska ge sig in på. Då har man förmodligen även rätt utrustning för ändamålet så man inte behöver börja på noll.
 
Låter...

Låter som något bra initiativ. Funderar sj på hur man ska kunna komma i väg på lite större saker, utan att betala en förmögenhet. Har inte den djupaste kunspkapen om något speciellt område. Men sysslar gärna med det mesta när o om tid o pengar finns. :)
 
Tack för bra feedback!

Kanske märks på mitt inlägg att det saknas erfarenhet :)

Okej, på ren svenska. Jag vill klättra berg, stora sådana. Mt Blanc eller Elbrus känns som en naturlig början. Jag har bokat en vecka i alperna till nästa sommar. Så kanske blir lämpligast med Mt blanc.

Det viktigaste i en sån här grupp antar jag är att man träffar människor man tycker är sköna och som gör hela upplevelsen ännu större :) naturligtvis måste träning och säkerhetstänk vara på plats.

Förstår att det lättaste och mest naturliga är att träffa människor när man väl är ute, men en tråd här skadar i alla fall inte.

2015-2016 har jag i alla fall som (inte helt orealistiskt mål) att ta en större topp i himalya.
 
Jag gillar verkligen den här idén och ser stor potential att utveckla den. Men ska det stanna vid ett mindre team eller en lite mer exklusiv förening? Båda har ju sina för och nackdelar.
 
Öppen för förslag. Ligger på ritbordet. Jag är dock 110 % seriös. Bokade idag 5 dagars isklättring introduktion i Norge 2 feb. Den som är sugen får gärna följa med.

En förening kanske kan ha fördelen att man kan göra ett namn kännt och inom föreningen ta sig an mer än bara just bergsbestigning? Kanske genomföra klassiska lopp ihop? (Leadville tex)? Bra om en diskussion kan hållas offentligt här innan vi skapar en Facebook grupp eller liknande, input och intresserade är alltid välkomna!
 
Var går kursen och vem arrangerar? Letar själv efter en isklättringskurs. Roligt initiativ för övrigt. Vi är ett par tre stycken i ungefär samma ålder som ska ner till alperna i sommar för att klättra/vandra. Håller koll på den här tråden.
 
Kul!

http://www.rockadventure.se/

Den går i norge. fanns lite olika datum där för vad som passar bäst. Tyckte de låg väldigt bra i pris med! Annars har jag bil för transport. Säg till om du eventuellt skulle vara intresserad av att gå den tillsammans med någon!
 
En förening kanske kan ha fördelen att man kan göra ett namn kännt och inom föreningen ta sig an mer än bara just bergsbestigning? Kanske genomföra klassiska lopp ihop? (Leadville tex)? Bra om en diskussion kan hållas offentligt här innan vi skapar en Facebook grupp eller liknande, input och intresserade är alltid välkomna!

Min personliga åsikt är att en mindre enhetlig grupp med en stark gemenskap är bättre än en stor och löst sammanhållen grupp. Ditt tidigare exempel med Team Lajt är bra. Dem har en stark kärna och har valt att växa organiskt. En mindre grupp fungerar även bättre på en platt organisationsnivå.

Sen när du skriver om expeditioner för att bestiga (främst till ett 8000-meters berg). Så tror jag absolut att ett mindre team är att föredra. Dels kan arbetet med teambildning och utbildningar göras smidigare med färre medlemmar. Men enligt min åsikt är just personkännedomen det väsentliga då i alla fall jag inte skulle lägga min hälsa i händerna på en person jag inte känner och litar på väldigt bra.

Men jag tycker absolut att du ska arbeta med detta! Du verkar ha visionerna och det gillar jag skarpt. :)
 
Detta låter riktigt spännande! Har själv gått och haft liknande tankar om att starta en expeditionsgrupp och ser att vi dessutom verkar ha samma framtidsdrömmar. Kul är också att jag och en likasinnad kompis ska resa ner till Alperna nästa sommar, även vi.

Med rätt folk inblandade tror jag att detta kan gå långt. Jag väntar mer...
 
Otroligt roligt med allt intresse :)

Jag har faktiskt inte helt klart för mig hur vi "tar det vidare" men ett enkelt sätt kanske skulle kunna vara att skapa en grupp på facebook, och hänvisa intresserade till en öppen diskussion där?

Kanske ett bra sätt att lära känna folk ytligt och se vilka som är "in it for real" :)

Helt med på att det centrala är att vi är ett par personer som klickar rent personligt. Sköna människor gärna med olikheter som bjuder lite på sig själva och vi kan ha jäkligt ball ihop på diverse expeditioner.

Tror kanske också att en liten grupp är bäst. Man ska ju så småningom ändå lita på varandra i rätt kniviga situationer!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.