Paraguay med ett mission!!

Planerar en resa till Paraguays mindre besökta delar. Tanken är att driva detta som ett projekt med avsikt att förse lokalbefolkning med datorer för att förbättra utbildningsnivån bland fattiga,

Har sökt mer eller mindre förgäves efter begagnade laptops som skulle kunna användas till syftet men intresset är svagt. Någon som har ideer hur man skulle kunna effektivisera letandet? Eller kanske till och med bidra :)

Finns inget som helt vinst intresse i detta. Allt började som en ide att förena nytta med nöje och så föddes denna tanke.
 
Jag vill inte grusa din entusiasm men tyvärr är många företag rädda för att information ska gå att återskapa från kasserade hårddiskar och därför destrueras många hårddiskar brutal-fysiskt (mals i bitar eller motsvarande) men lycka i ditt letande.

/Patrik
 
Det var ett ovanligt resmål men roligt att höra om dina planer. Hela Paraguay är väl i stort sett obekant och obesökt för iallafall för svenskar om man bortser från huvudstaden Asuncion och nån som varit i Ciudad del Este på genomresa. Ska det vara riktigt exotiskt och du ska till ännu mindre besökta delar får du åka till motsvarigheten till Lapplands inland dvs Chacoprovinsen i nordväst. Det upptar 60% av landets yta och här bor bara 3% av landets befolkning. Jag var där och jagade för ett par månader sedan och det är nog den mera obesökta delen av landet. Annars så finns det små städer och byar på närmare håll som är enklare att åka till. Jag känner en familj i Coronel Oviedo mitt i landet som hjälper fattiga barn och ungdomar och jag vet att datorer är en dröm för många. Men se upp, korruptionen är jättestor och det finns många fula fiskar som simmar runt med falsk flagg i detta land. Ska du leta datorer så föreslår jag att du tar kontakt med större företag i Sverige som byter ut sin utrustning. Du behöver även kontakt med folk som hjälper dig där innan du du tar dit dina gåvor annars får du problem med de stora krokodilerna i tullen. Men det är ett spännande projekt. Lycka till.
 
NU ska jag direkt erkänna att jag är obekant med vilka förutsättningar som finns för din mission i Paraguay. Men jag kommer osökt att tänka på västvärldens biståndshjälp till afrikanska länder i form av traktorer. När bränslet tog slut blev maskinerna stående och befolkningen återgick till sitt forna jordbruk. Sen är det precis som tango skriver så att de flesta företag grundligt kasserar sina datorer och det gäller inte enbart själva hårddisken.

Min kunskap gällande Paraguay är bristfällig och bygger mest på den information jag tagit del av i reseskildringar och tv-program. Jag antar att du i första hand vill hjälpa den fattigaste skaran av befolkningen? Hur lever dessa? Finns konstant tillgång till el? Nu kanske jag låter aningen pessimistisk men griffeltavlor håller längre än papper som exempel.

Jag känner som sagt inte till dina förutsättningar men jag hoppas att du kommer fram till en bra lösning på problemet.
 
En kanske lite naiv ide med massor av hjarta i.

Men det fungerar nog inte praktiskt. Hur langt "framat" i tiden ligger du i jamforelse mot de fattigaste i Gran Chaco? Lat oss saga 20 ar, for sakens skull. Sen byter vi perspektiv. Hur skulle du kunna anvanda superutvecklad teknologi fran Paraguay a la ar 2033? Med ett tangentbord (som du kanske bara sett pa semresan till Stockholm en gang) fulla med tecken som Ñ Ç ¿ och andra tecken du inte anvander i ditt sprak. Du kanske inte skulle greppa allt - och da har du anda en teknologisk plattform att sta pa, till skillnad fran de flesta manniskor inne i Gran Chaco. Det blir annu svarare for dem. (Alltsa: Finns det datorlarare i byn). A andra sidan klarade ju afrikanerna av det enorma hoppet mellan ingenting direkt till mobiltelefoner (de anvande typ aldrig fasta telefoner). Men med datorer ar nog steget for stort.

Har de sen rad med det? Finns det kablar dragna till byarna? Vill de ens anvanda dina gavor eller vill de utvecklas i egen/lagom takt?

Nja..

svart det dar med bistand. En engelsman som jobbade med just bistand i Kenya berattade over ett par ol hur less han var att varja gang han kom tillbaka till Kenya efter ett besok hemma i England sa hade byn dar han jobbade salt griffeltavlan/skolbanken som snalla engelska tanter samlat ihop till - pa den lokala bymarknaden.

Eller den superdyra generatorn i miljonklassen som skanktes fran ? som nu star och rostar sonder pa Zanzibar - eftersom ingen vet hur man anvander den.

Eller kladerna fran Roda korset som saljs pa marknader over hela svarta Afrika. Det sags att de ska ges bort gratis, men i verkligheten ar inget gratis. Kladerna saljs saledes. De fattiga har inga pengar och har inte rad att kopa dem. De lite rikare far nya snygga klader och sparar pengar pa att kopa dem billigt - och blir darfor rikare. Klyftorna okar samtidigt som en lokal kladindustri som skulle skapa jobb dor fore sin egen fodelse eftersom ingen kan konkurrera med superbilliga klader fran roda korset.

Vastvarldens tre stora misstag i Afrika:

· Slaveriet
· Kolonisationen
· Bistandpolitiken

edit: Lisa var snabbare med samma poang! :)
 
Senast ändrad:
Det ligger mycket i vad du skriver Lars. Inte för att förringa trådskaparens idé men mycket av biståndsarbete i filantropisk anda skymmer sikten för de reella problemen som i de flesta fall är politisk. I Paraguay som varit en stenhård diktatur i många år har man fortfarande många år efter diktaturen fall inte kommit igång med samhällsbyggandet i någon större omfattning. Landet är fortfarande en av kontinentens fattigaste länder. Korruptionen är stor och den demokratiska utvecklingen sker långsamt och tafatt. Ett antal givarorganisationer från olika länder har diverse projekt så även från Sverige. Visst har exempelvis kooperation utan gränser byggt hus till glädje och andra även bidraget men ska ett sådant land förändras måste det till en internationell hjälp med att ändra landets stora korruption. Tyvärr hade Sverige ett ökänt exempel där man skulle utbilda inom rättsväsendet men som slutade med att den ansvarige svenske chefen hamnade i fängelse. I Sverige!!! För korruption!!! Så finns det andra trista exempel med stora insamlingsorganisationer i Sverige vars korrupta ledning beviljar sig oanständiga förmåner och löner. Men visst inget illa menat över detta initiativ med datorer. Bara en reflektion över bistånd till fattiga länder med korrupta ledare.
Beträffande standarden i landet som undrats över så visst ligger den över griffeltavelnivå och med el på de flesta ställen numera. Fattigaste människorna är nog Guaraniindianer och jordlösa på landsbygden. Utvecklingen de sista 10 åren beträffande modern teknink har gått mycket fort och väldigt många har mobiler även om man inte är rik. Datorer finns numera spridd så pass mycket att en del it kaféer slår igen. Självklart är en dator och uppkoppling en stor möjlighet att utvecklas. Så projektet hoppas jag kommer att gå bra. Även om det är i det lilla.
 
Förtydligande

Ni har rätt i det där med välgörenhet, politik och folk som skor sig. Kan ärligt säga att jag inte har för avsikt att markant förändra världen genom att göra Paraguay till världens nya IT centrum a la Indien.
Snarare en kul grej. Har 100+ länder i mitt baggage och söker mer nya erfarenheter och annorlunda äventyr.
Ett sånt här projekt skulle göra resan till något speciellt att minnas för livet och samtidigt glädja många andra.

Den stora frågan var igentligen vart/hur man kan hitta "sponsorer" i form av gamla datorer. Har fått in en del men det går trögt. Någon nämnde inledningsvis problemet med information på datorer som kan ses som konfidentiell. Detta hade jag inte tänkt på men nu när jag är medveten kan man ju fundera mer på lösningar :)

Tackar alla som engagerar er och ser med spänning fram emot fler inlägg.

/R
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.