återhämtning efter vistelse på hög höjd

Nu har jag gjort det! Bestigit Kilimanjaro! Det var en intressant upplevelse att se vad höjden gjorde med psyke och kropp.

Till både min lycka och sorg, kom jag "bara" till Stella Point (5740 möh) och inte till Uhuru Peak (5890 möh) som var målet (men fick iallafall ett diplom).

Jag vet inte om berget gjorde mig sjuk eller om jag hade nåt i kroppen redan innan (man blir inte direkt friskare på högre höjd), men jag fick en jobbig hosta där på berget. Hade ont i lungorna och det sved på toppnatten. Jag tror hostan försvagade mig. Kanske var det den torra luften, kanske något annat, det vet jag inte förrän jag provar ett till berg. ;-)

Kruxet är bara att det har ÄNNU inte lagt sig. För ca 10-11 dagar sedan stod jag på Stella Point, men min kropp är helt urlakad och jag hostar FORTFARANDE! Har tom fått asdålig hy.

Min fråga är: hur lång tid tar det egentligen innan man återhämtar sig från vistelse på hög höjd? Och finns det något som speedar upp processen?
Någon som har denna typ av erfarenhet?
 
Grattis till Stella Point!

När det gäller hostan låter det konstigt att du fortfarande hostar. Är hostan torr eller rosslig? Är/var den rosslig skulle det kunna vara tecken på lungödem. Dock har jag ingen aning om lungödem ger långvariga eftersviter i form av ihållande hosta. Har du varit hos läkare? Skulle vara intressant att få veta vad de skulle säga.

Mvh /Joel
 
Tja!
Kul att du svarade! =) Tack för gratulationerna.

Det är inte lungödem, det kollade jag på plats och stötte även på en tjej som hade det och hon var mycket illa däran. Stannade dessutom kvar några dagar extra i Tanzania (blev polare med guiden) och det orkade jag ju med.

Nej för att svara på din fråga så är hostan torr och känns som jag mår sämre nu nästan, så jag tänker lyda ditt råd och dra till läkaren!
 
Det visade sig att jag hade haft otur och blivit smittad av lättare lunginflammation (mykoplasmapnemoni) redan innan resan (inkubationstid 2-3 veckor). och sen bröt den ut ungefär lagom till toppnatten. snacka om oflyt hehe. tar några veckor att blir frisk dessutom.

men då vet jag iaf att jag med fördel kan testa att bestiga fler berg, och då vill jag vara FRISK!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.