Grossglockner

Ska ner till Österrike och åka ett skidlopp i Januari.
Såg att loppet går väldigt nära Grossglockner.
Har provat att söka på nätet, men inte hittat så mycket information.
Går det ens att bestiga i Januari och hur funkar det med hytterna?

Skulle vara tacksam för all slags info.

Mvh Simon
 
Inget är väl omöjligt, men....

Hejsan,

Jag ska faktiskt själv ner till området, närmare bestämt till Matrei, för att åka utförs och i bästa fall gå på topptur i mitten av Januari. Har varit i området ett 10-15 tal gånger och vandrat, och det är tveklöst ett av de finaste vandringsområderna i Alperna.

För att svara på dina frågor.

Information om de flesta hytterna kan man bland annat få på alpenverein´s hemsida, se bland annat: http://www.alpenverein.at/huettenHome/EN/Home/index.php?huetteNr=0640.

Som du kan se är den här hytten bara öppen från mitten av Mars till mitten av Maj på vinterhalvåren. Har inte kollat några fler, men jag skulle inte räkna med att det finns några hytter öppna i Januari. Vill man övernatta på vägen är det nog tält som gäller.

Vad det gäller att ta sig upp på toppen så är väl inget omöjligt, men personligen skulle jag inte ens överväga Grossglockner med mindre än ett replag på MINST 3 personer. Dels måste man ta sig över ett par glaciärer, vilket alltid är riskfyllt att göra utan rep, och sen har man en MYCKET luftig passage på kamen mellan Kleinglockner och Grossglockner. Om man anser att glaciärsprickor inte är mycket att oroa sig över hade jag rekomenderat att ta siktet på Kleinglockner. Att gå på snödrivan mellan topparna med 1000-meters stup på var sida är inte slugt.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter300zx Grossglockner på vintern ? Expeditioner 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.