kiliminjaro hjälp, tack.

vi har tänkt att åka till kilimanjaro i februari 2012 men vet inte om vi ska köpa paketresa innan från ARFIKASAFARI.SE eller vänta tills vi är i tanzania.

vad tycker ni?
eller vad har du för erfarenheter från din kili resa?


tack tack!
 
Känner inte till arrangören du nämner, men ett råd är att kolla om de är medlem i TATO (Tanzania Association Tour Operators). Eftersom staten har viss tillsyn av medlemmarna, så brukar de vara mer seriösa.

Mvh /Joel
 
Hej!

Jag köpte min resa på plats för några år sedan.

Kollade när jag kom hem vad prisskillnaden är, och den är nästan obefintlig om man jämför totalkostnad (flyg, transfers, safari mm.) I alla fall är det inte värt besväret för några tusenlappar. Lägg i så fall till safarin härhemma också om du ska köpa paket, så går allt smidigt därnere.

Köp ett paket om:
- Du har lite tid för resan
- reser första gången till afrika.
- Vill ha allt så smidigt som möjligt.

Köp själv om:
-Du behöver ett specialupplägg
-Du gillar att förhandla i afrika
-Du har mycket tid på plats.
-Egenvärde att fixa allt själv?


Jag tror jag har skrivit ett tidigare inlägg om kili här på forumet om du vill rodda själv, I arusha finns det en pärm med svartlistade företag hos det statliga turistkontoret. Undvik dessa.
 
Svensk Kilimanjaro

Jag kan tipsa om Dahlsafaris som jag och mina kompisar själva anlitade hösten 2010 efter att gått igenom samtliga Kilimanjaro arrangörer som på nätet.

Vi tilltalades av det faktum att de är ett Tanzaniskt bolag med svensk hemsida. De har på så sätt tagit bort alla fördyrande mellanled viket avspeglades i priset.

Kommer i skrivandets stund inte ihåg vad vi betala, men jag kommer ihåg att de var en mellanskillnad per huvud på ca 200 USD jämfört med närmsta konkurrent. Hela arrangemanget var kanon lyckat med bra utrustnig, kunniga och hjälpsamma guider.

Tror inte att man kan hitta så mycket billigare Kilimanjarovandringar i Tanzania eftersom hotell och transporter är ganska dyra att ordna själv jämfört med ifall man delar det med andra som reser i grupp.

P.S. Höll på att glömma! Vi nådde Peak Uhuru och fick vårt cert.
 
Jag gjorde en tripp upp på Kilimanjaro i dec 2010 och resan anordnades av en resebyrå som heter Kilimanjaro Travels. Eftersom jag bara har gjort den trippen en gång så kan inte avgöra om dom är bättre eller sämre än någon annat reseföretag. Men jag kan och vill ge er några bra tipps som bygger på surt förvärvade erfarenheter av resan!

Ta reda på hur många personer (bärare, uppassare, kock och guide) som ska ingå i den "crew" som tar er till toppen!

Förhandla i förväg om dricksen och hur den skall fördelas!

Vid första mötet med min guide Juma och ägren av agenturen i Tanzania så gick vi igenom min utrustning av kläder, sovsäck, liggunderlag osv. Eftersom jag inte hade några damasker (gaiters) något som var av ABSOLUT STÖRSTA VIKT så var jag tvungen att hyra dessa. Jag hade heller inga vandringsstavar, något som oxå var ALLDELES INIHELVETES VIKTIGT så jag var tvungen att hyra dessa oxå. Under detta möte fick jag informationen att min "crew" skulle bestå av fem st. personer.

Efter att jag kommit ner från toppen av Kilimanjaro så skulle dricksen betalas. Det visade sig då att dom var 6 st.???? 3 bärare, en kock, en uppassare och en guide!

Enligt guiden så skulle dricksen fördelas följande:

Bärare: 5$ /bärare och dygn = 5 x 3 x 5 = 75$
Kock: 10$ /dygn = 10 x 5 = 50$
Uppassare: 15$ /dygn = 15 x 5 = 75$
Guide: 20$ /dygn =20$ x 5= 100$
SA: = 300$

Jag stod där mitt i bushen. En helt ensam viting och skulle hosta upp 300USD. alltså ca: 2100 SeK. Jag kände att jag saknade ett bra förhandlingsutrymme om man säger så. Dessutom så ville guiden ha en gåva!? Han hade ju förståss utsett min uppblåsbara Thermarest som gåva till honom själv! ...Där gick min gräns!

Jag har länge och ofta funderat över hur jag lyckats överleva i de svenska och norska fjällen, uppe bland Tienshan's höga berg i Asien och i Södra andernas bergsmassiv i Patagonien, Sydamerika helt utan damasker och vandringsstavar?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.