Hur bygger ni cacher?

"... plenty of ravens/crows that will fly up there and take advantage of any food caches left at altitude. We did the Polish approach/crossover route in 1995 and saw a few at the Independencia Hut tearing apart someone's cache. We also put our food supplies under a pile of rocks at our 6000m / 20,000ft high camp and the birds still tried to get at it. No other trash I can remember, but there was a big windstorm a few days earlier that probably blew it all off the peak."

Vad har ni med er på expeditionerna för att bygga cacher av? Jag har försökt googla men eftersom geocaching exploderat i popularitet de sista åren var det mycket svårt att hitta något om alpinist-cacher.

Inlägget om att fåglar försöker sno maten gör ju att man helst vill ha en hyfsat säker anordning. Jag har också läst om folk både på Aconcagua och Denali som inte hittar sina cacher efter snöfall, hur undviker man det på ett bra sätt?

Hur väl behöver man gömma dem, stjäls det cacher?
 
Beroende på vad jag/gruppen redan har med oss så gräver vi oftast ned våran cache i antingen en drysack eller en vanlig duffel bag.

GPS och/eller wands(förlåt mej, men jag har helt tappat det svenska ordet här.. stavar?) för att hålla koll på vart fan man grävde. Kan vara bra att göra den lite extra lång ifall det kommer mer snö.

Korpen är jävligt smart och jag har sett uppgrävda cachar och öppnade dragkedjor tidigare. Av egen erfarenhet och från vänner så brukar vi försöka gräva minst en halvmeter eller mer. Helt beroende på hur lättgrävt det är. Och hur mycket snö som finns.

Enda erfarenheterna jag har från att cacha där det inte finns snö är med hjälp av bear canisters.. men dom släpar man ju gärna inte på såvida det inte finns björn i området.
 
Eftersom du citerade en resreberättelse från Aconcagua kan jag ju berätta hur vi gjorde där.

Vi använde oss av The North Face Bas Camp Duffel som cache och låste igen den med ett litet hänglås. Därefter lassade vi en massa sten på den så att den skulle ligga kvar.

Det gick att se att det låg en väska under stenen så det fanns fortfarande en risk att någon skulle stjäla våra saker. Men vi chansade på att folk var ärliga och det var aldrig nåt problem.

När det gällde djur så skulle det nog ha svårt att ta sig in i en låst väska som är täckt av en massa sten tänkte vi. Det var heller aldrig nåt problem.

På Aconcagua var det aldrig så mycket snö att vi skulle kunna grävt ner den och att gräva i gruset var uteslutet. Vi letade upp ett landmärke, typ en stor sten, och gjorde vår cache där.

Lite chansartat kanske men vi hade lätt att hitta vår cache och det tog inte särskilt lång tid att "bygga" den.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...