Tält för Jämtlandstriangeln.

I jämtland duger Hilleberg bra. Kanske en tunnelmodell med skaplig innervolym per boende. GT modeller passar utmärkt på vintern. Bortser man från vikt och packvolym så är Keron 4 GT otroligt bra att bo i. Ett begagnat stalon 2, etc, är säkert, starkt och mer budget. Andra tältfabrikat intresserar inte en surjamt som mig men jag har hört talas om att de finnes.

Sovsäck för 4 säsonger rekomenderas i tält vintertid. Dun är ju alltid dun men syntet är ju trots allt syntet.

Bosse
 
Jag är som regel inget fan av avsnäsande svar, men tror att Bob Proberts svar talar för många här. Din fråga kunde knappast varit mer luddig. Lite som att fråga vilken bil som är bäst om man ska åka från Jönköping till Uppsala. Och att du redan vet vad du vill gör det hela ännu bättre.

Dessutom, det semantiskt enda korrekta svaret på din fråga är: Ett betydande antal av utsidans medlemmar.

Som min lärare i filosofi uttryckte det en gång när han kritiserade Schopenhauer: Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.
 
Jag är med en gång till.

Min tanke är att den som ska ut på en tältexpedition i Jämtlandstriangeln nog gör sina första steg som vintertältare.
Är du välbeställd och liksom stadd vid kassa är ett Hilleberg tält av hög kvalitet och som jämte ser jag ingen anledning att krångla till mitt råd. De är mer än tillräckligt bra. Visst finns andra tällt som är lika bra, och visst klarar man sig med sämre, åtminstånde så långt tältet är nytt och oslitet.
I princip duger biltema. Är det skapligt väder så blir det drägligt. Blåser det sönder så sitter du i vindsäcken och väntar på morgonen eller fjällräddningen, eller så går du in på fjällstationen!

Om du vill tälta bra vintertid så sikta på stort och bekvämt, Begränsningar vad gäller tyngd och packvolym måste ju förstås räknas in.

Jag tältar i ett Hilleberg stalon från ca 1990. jag köpte det för halva priset eftersom det varit på friluftsmässa och fått ett stickhål som hilleberg lagat. Ibland i Svärföräldrarnas Keron 4 från ca 1985. Jag har jobbat på behandlingshem och varit i kontakt med Hilleberg nallo 2 och 3 samt med fjällräven acka. Dessutom har jag gått endel med en kamrat som har ett Namatj 2. Min egen favorit är keron 3 för två personer, rymmligt och varsin ingång.

Eftersom jag rekomenderar dig ett tunneltält så hoppar jag över kupoler.

Sanningen att säga så föredrar jag starkt att tälta på barmark och med ofruset vatten men inget av de nämnda tälten skäms för sig i snö, blåst opch kyla.
Det är mycket annat med tältandet vintertid förutom själva tältet som avgör hur bekvämt det blir att tälta vintertid.

Vad gäller sovsäcken. Mitt råd är: sov varmt och mjukt i så dyrt dun du har råd med. Har du bara råd med dåligt dun så sov i stället i syntet.
Själv sover jag i dubbla tunnare sovsäckar och eventuellt sovsäcksöverdrag när det är kallt. Lite tyngre, lite bökigare, kanske lite kallare? men snabbt gjort då man ändå har grejorna.

Bosse
 
Den här tråden ger de mest intetsägande råd jag läst på länge på Utsidan.

Dun är ju alltid dun men syntet är ju trots allt syntet.

Va? Är du politiker eller? Vana att vilja prata men inte ha något vettigt alls att säga. Du erkänner iallafall i senare inlägg att du föredrar barmark och ofruset vatten och därmed inte direkt har några bra råd gällande vintertid i jämtlandstriangeln.

Bortser man från vikt, volym och pris så är det helt sant att ett stort Hilleberg är det säkraste att ha om man skall vara på en plats hela tiden. Men sedan när hade vi en diskussion på Utsidan där vi bortsåg från vikt, volym och pris????

Jämtlandstriangeln, vintertid. Behövs det särskilt mycket mer beskrivning? De flesta av oss känner väl till området och vet hur det är på vintern på fjället.

Själv har jag använt ett Bergans Kompakt i -27 grader och över 20 sekundmeter. Aldrig känt mig nervös över att tältet skulle ge upp på mig. Kritiken man kan ge mot Bergans Kompakt är att det är lågt i tak och att det finns lättare alternativ. Priset brukar däremot vara resonabelt.
 
Högst värderade Cremytos.

Kanske är det så att jag intagit en något diffus ställning här. Svårt att svara precist på oställda frågor!
Men de frågor du ställer här vill jag påpeka att du ställer själv i trådstartarens ställe eftersom du verkar utgå från att det finns saker han behöver veta.
Trådstartaren frågar inte om vikt storlek eller pris.

Läs mellan raderna och jag råder honom att skaffa så bra grejor som möjligt. Samt att även om man inte har det bästa eller har råd att skaffa det, så är det inte omöjligt att göra turen i alla fall.

Vila lungt i att jag vistats och vistas tillräckligt i jämtlänska och lappländska fjäll året runt för att bygga filosofiska funderingar på solid grund.

Bosse
 
En sak för dig som startade tråden att tänka på och skänka lite möda är att välja kök.
En viktig del av att klara sig ute i minusgrader är att förse kroppen med vatten, samt med värme och näring i form av mat och dryck. Vintertid är det viktigt att ha grejor som fungerar och som du har kunskap i att hantera och även laga/serva vid behov.

Jämtlandstriangeln är utmärkt övningsområde för det är kargt och utsatt men rimligt nära till säkerhet. Funkar inte köket som det är tänkt så går det att uppsöka fjällstation. Bra liggunderlag är viktigt och även vindsäcken som jag hänvisade till i ett tidigare inlägg. Har du inte valt tidpunkt ännu för din tur så kan du tänka på att vårvintern är en lättare tid för en tur av det slag du planerar. Kortare dar, kallare, mjuk och drivig snö, osv kännetecknar tidig vinter. Men även om du åker exvis sent i mars så kan det vara otroligt kärvt så ta riktiga vintergrejor med marginal i styrka och värme.

Och ta med en bra spade och använd lite av uppmärksamheten till att börja förstå och känna igen hur det ser ut där det är möjligt att gräva ned sig vid oväder. Se platserna och återvänd hellre än att leta vidare framåt om det blir tufft.

En viktig säkerhetsdetalj kan vara att inte tälta ensam. Bra att hjälpas åt och bra att ha nån att diskutera med ibland. Jag vet inte om du skall resa med någon och hur detta skall påverka ditt tältval men jag tror att du vet att valen måste anpassas efter omständigheterna.

Hoppas att inte alla uppfattar mig som för diffus, men jag vägrar snöa in på viss utrustning om det inte specifikt är frågan. Jag ser fjällen som en upplevelse och en i grunden vänlig miljö och det finns säkert 100 tält och sovsäckar som är tillräckligt bra i kombination med annan nödvändig utrustning.

Bosse
 
Ber om ursäkt att jag kanske gav ett bryskt svar tidigare. Men börjar bli ofantligt less på folk som vill ha allt serverat på ett fat istället för att gå på upptäcksfärd ang utrustning eller färdvägar själva innan vandringen. Det är ju minst halva nöjet !
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.