Skidexpedition Kebnekaise. Tips och råd?

Tja! Tredje året på Natur påbörjat, vilket inefattar projektarbete. Efter många skrotade ideer och ändrade planer är vi nu inne på att bestiga Kebnekaise! Det ultimata hade varit att kombinera denna expedition med mitt och min kompis gemensamma skidintresse. Tanken är att vi ska vandra upp, med antingen kängor eller skidor (beroende på svårighetsgrad), och åka skidor ner. Bestigningen skall även innefatta en övernattning.

Våra frågor är:

- Vilken tid på året lämpar sig för detta äventyr bäst? Höst? Vår? Jag antar att vi utesluter december månad, då vi uppskattar solens närvaro en del av dagen i alla fall.

- Vad för sorts specialutrustning krävs? Alltså allt som inte anses vara vanlig vandringsutrustning.

- Hur lång tid kan vi räkna med att vår vandring/skidåkning kommer att ta?

- Är vanlig vandring eller med kängor/snöskor, eller vandring med stighudar att rekommendera?


Jag har själv god skidvana i offpisten, mestadels åkning i Norge samt även Alperna. Har även erfarenhet av utomhusklättring sommartid och äger utrustning till detta. Skidutrustningen består av lavinspade, ett par allmountain-skidor och ett par teleskop-skidstavar. Skidorna lämpar sig bra till pudret i Norden. Har dock inga vandringsbindningar eller stighudar till skidorna, men det kommer jag införskaffa vid behov.

Min kompis har mycket god skidvana i pist och viss skidvana i offpist, men vi båda tar oss ner för all åkbar skidterräng. All skidutrusting som behövs för offpiståkning har han tillgång till. Han har bara provat på klättring ett fåtal gånger, men är allmänt sportig.

Vi båda är aktiva killar, Jag håller på med friidrott på högre nivå samt klättring och skidåkning på hobbynivå. Anton, som min kompanjon kallas, har en bra fysik och är som sagt allmänt sportig.

Alla kommentarer eller andra lösa tankar uppskattas!

Mvh John Plate
 
Har dock inga vandringsbindningar eller stighudar till skidorna, men det kommer jag införskaffa vid behov.

Gör det och sikta på en tur i mars eller april. Då har ni lite tid efter utflykten till redovisning och sånt, och hinner innan snön är borta. Skulle ni försöka med barmark blir det antingen stressigt i höst, eller preeeeccciiiiiis i slutet av nästa vårtermin, och då har snön kanske inte smält tillräckligt.

Att ta sig till Nikkaluokta brukar väl gå på ca ett dygn från de flesta delarna av landet. Därifrån några timmar skidmarsch in till fjällstationen, ev. längre om ni vill ha kortare toppdag. Vill ni bara åka skidor skulle jag sikta på västra leden, östra är inte skidterräng förrän en bra bit ner (men visst, om ni nu "tar oss ner för all åkbar skidterräng" så finns det säkert vägar ner för den branten). Själva topputflykten klarar ni på en dag från fjällstationen, så väl på plats är det bara att invänta gynnsamt väder.

Det finns andra vägar upp på toppen, men jag har ingen aning om hur de lämpar sig för skidåkning. Det blir ju lite mer expedition av det om ni kör Rabots led både upp och ner, men jag vet inte om det är genomförbart, varken för den erfarne eller för er. Men siktar ni på en vårtur har ni ju gott om tid att reka sånt.
 
Senare delen

av april eller början av Maj är fint däruppe. Jag skulle föreslå att ni också går runt massivet. Dag 1 till Tarfalastugan sent på våren om det är ont om snö i Ladjovagge kan ni skida över högplatån öster om Tarfala från Nikkaluokta.
Dag 2 via Firnpasset och Rabots glaciär till Singistugorna. Dag 3 topptur via Durlings led om det är bra väder. Dag tre vid dåligt väder till Kebnekaise fjällstation och topptur dag fyra eller fem. Om ni har lämplig klätterutrustning och vana av mixed bestigning går det att ta sig från Tarfala och upp också via olika rutter men bitvis får ni bära skidorna om de skall med upp på toppen.

Alternativt kan ni gå medurs i stället om väderleksprognosen är lämpligare för det upplägget.

Thure
 
april eller början av Maj [...] om det är ont om snö i Ladjovagge kan ni skida över högplatån öster om Tarfala

Jag var där i 15-20 april 2010 och då var högplatån svårframkomlig. Sten sten och åter sten stack upp ur snön, och stack den inte upp fanns den alldeles under ytan. Många repor under skidorna, trots försiktighet och omvägar. Vi höll oss i och för sig delvis på Tarfala-kanten av platån, men det såg inte väsentligt bättre ut längre ut på platån.

Var 2010 en ovanligt snöfattig vår?

I övrigt instämmer jag med Thures inlägg.
 
Mikael Ekenstam och Lasse Thulins m.fl. bok Topptur kan jag rekommendera er att införskaffa. Finns i två delar och den blå täcker in Kebnekaise:

http://www.topptur.nu/books.asp?pid=2&language=1

Tänk på lavinfara, det är lavinbenägen terräng. Transciever, spade och sond bör man ha.

Utrustningsmässigt låter det som ni ska gå med randoprylar och för längre turer så vill man gärna gå med lätta prylar och då är det dynafit som gäller. Jag har ett par Black Crows sevun med Dukes och Lange superblaster och ett par Dynastar pro ride med dynafit och ett par garmontpjäxor och skillnaden är enorm. Kråkorna går man inte gärna många höjdmeter med. Det går väl också att hyra randogrejer på stationen? Bredden är inte jätteviktig, man ska nog ha tur om man träffar på puder. Vindpinad kartongsnö är nog vanligare. I slutet av april och maj så kan man dock ha tur och få kul vårslask. Går man över 100 i midja så börjar skidorna bli lite tråkiga att skråa med kan jag tycka.
 
Hmm

Det är ju inte så att det inte finns trådar att söka på. Våren 2011 var det två tjejer som hade exakt samma upplägg. Du kan läsa mer om det här : http://kebun2011.wordpress.com/

Har också för mig att det var ett gäng killar som skulle göra desamma men det hörde jag aldrig av om det verkligen blev något.

Baserat på det du skriver och den utrustningen som ni har låter det inte riktigt som ni har full koll på det här med laviner. Så tror nog att ni skulle få ut mest av turen genom att hyra en guide som hjälper er med själv bestigningen.

ThureB: Du kanske vet något jag inte vet men för mig känns inte riktigt ansvarsfullt att föreslå en 17-18 åring som troligen gör sin första fjälltur själv över en glaciär ?
 
Faror

finns förstås och glaciärerna kan vara luriga och jag instämmer i att lavinfaran bör beaktas och den är troligen betydligt större än glaciärfarorna i april/maj.

Har varit en del olyckor på Kebnekaise men mera fall och ras än fall i sprickor och glaciärbrunnar. Stegjärn kanske behövs på toppglaciären Kebstationen kan nog ge råd.

Men visst har du rätt i att glaciärfärder innebär risker och att kunskap behövs där. En glaciärkurs innan borde in i planeringen jämte lavinkurs.

Thure
 
2010 var mkt snöfattig, varit där flertal gånger i slutet av april och det har då varit ok till toppen, 2010 gick jag västra upp men det var mkt sten på virremvarre.

Från slutet av mars och fram till slutet av april är att rekommendera. Ska man åka skidor från toppen är västra ett trevligt alternativ. Vill man klättra lite och få lite glaciärtramp är Östra bättre och vill man dessutom klättra lite mer är Nygrens eller nordostkammen vettiga alternativ.

Telemark eller randoneé är att rekommendera om man vill få ut ngt av skidåkningen, annars går det att ta sig upp och ner på västra exempelvis med vanliga turskidor också, men njutningen utför blir inte densamma. 19 km från Nikka till keb-stationen tar ju lite olika tid beroende på vad man har under fötterna med.
 
Tack för all respons! Vi har faktiskt ordnat med lavinutbildning här på hemmaplan från en bekant skidlärare och alpinguide!

Vi har läst de flesta trådar i ämmnet på forumet! Men ingen av deras expeditioner behandlade våran sittuation tillräckligt bra! Samt att det är svårt att få respons på inviduella frågor i en gammal tråd!

Angående skidåkningen så hörde jag att man kunde ta sig ner i grytan via firning och hitta ganska fin åkning där! Tillräckligt avancerat och kanske lagom med tanke på den avlägsna belägenheten.

Så i slutet av april början av maj borde det vara bra? problematiken ligger ju i att en rapport skall vara skriven i maj! vilket pressar oss till en så tidig start som möjligt.
 
Angående skidåkningen så hörde jag att man kunde ta sig ner i grytan via firning och hitta ganska fin åkning där!
Det är väl i så fall Tuolpagorni det pratas om? Ingen jätteomväg på väg hem från sydtoppen, men lite extra knatande blir det ju.

Så i slutet av april början av maj borde det vara bra? problematiken ligger ju i att en rapport skall vara skriven i maj! vilket pressar oss till en så tidig start som möjligt.

Jag ser ingen anledning att vänta till maj. Fjällstationens vintersäsong ger ju en fingervisning om när det anses kul att vara i fjällen; behöver ni tid att skriva rapport så åk i första halvan av april istället.
 
Bestigning nu i höst?

Hej! Jag är Anton, den andre killen som tillsammans med John ska bestiga Sveriges stolthet! Jag undrar om det finns någon möjlighet att bestiga berget i hyfsade förhållanden nu i höst eller alternativt tidig vinter? Att både genomföra bestigningen och skriva en bra rapport till våren skulle bli väldigt svårt, om inte omöjligt. Vi kommer ju att ha diverse sluttentor och prov att ta hand om mot slutet av läsåret, så det vore ingen hit att ha en projektarbetsrapport hängandes över oss också! Vad tror ni?
 
Visst är det genomförbart, men ni missar ju skidåkningen då.

Det besvärliga är väl att hinna iväg innan det kommer för mycket snö. Snön gör det ju besvärligare att gå, i synnerhet på blockmarken som dominerar från ca 1200 m och uppåt. Jag vet inte när Kebnekaiseområdet börjar få väsentliga snömängder, men jag skulle inte vänta till november i alla fall, och ni behöver väl en stund på er att planera allt och öva det som behöver övas.

Som jag minns det när jag själv gick tredje året på gymnasiet så var inte arbetsbelastningen märkbart värre än vanligt förrän efter påsk, d.v.s. april nån gång. Om jag vore ni skulle jag ta god tid på mig att gräva fram information och öva under hösten och vintern, och sedan genomföra turen i mars, eller februari om ni har bråttom att börja skriva rapport.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trelleborgare 8.5 dagar i Kebnekaise-området Expeditioner 2
Thunder91 Kebnekaise östra leden solo Expeditioner 7
Mangesuperhero Två skåningar bestiger kebnekaise i harmoni! Expeditioner 3
spix kebnekaise 2012 Expeditioner 15
desireman Ni som varit upp på Kebnekaise!? Expeditioner 30
snigeln Ostkammen kebnekaise Expeditioner 0
Pelia Förutsättningar Kebnekaise? Expeditioner 14
Wadup Kebnekaise-"grupp" Expeditioner 12
photohiker-R Kebnekaise 2010 - bilder och berättelse på finska Expeditioner 1
md7dani Butiken vid Kebnekaise Expeditioner 9
Markus_hjo Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise Expeditioner 4
Henke78 kebnekaise tid Expeditioner 4
Henke78 kebnekaise Expeditioner 1
Chapman Kebnekaise Expeditioner 4
KLAGER 7 dagars expedition upp på kebnekaise med rullstol Expeditioner 6
kmsellin Behöver tips inför första vinterturen igenom Sarek. (gällande utr mm) Expeditioner 64
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
bladjan Tips på ö att tälta på vid Nynäshamn Expeditioner 26
Dirk Diggler Tips önskas Stormande hav Storbritannien Expeditioner 2
Hota Bohusleden etapp 11, tips å info Expeditioner 0
Galten Tips på vandringar på Grönland? Expeditioner 14
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
Stråvalla Tips sökes; tallskog vid sjö Expeditioner 6
karol Hiking tips around the Stockholm area Expeditioner 3
NaturBiten Tips på sittunderlag? Expeditioner 20
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
Linn75 tips på tur/berg jag kan ta mig upp på. Expeditioner 7
amandasol Tips på sponsringsmöjlighet Expeditioner 1
sjöbergarn Tips sökes om Svalbard! Expeditioner 25
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
hnz Peru - Machu Piccu och Amazonas. Tips! Expeditioner 5
Panikak Kanada/Alaska - tips! Expeditioner 16
Fot-ninja Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg. Expeditioner 11
Tove92 Tips inför expedition Expeditioner 10
gaeyner Tips på vandring i Europa önskas. Expeditioner 3
ninapenda fågelälskare? hett tips...juveltrast (?)... Expeditioner 0
Gab83 Kilimanjaro 2008, priser/tips Expeditioner 8
birru Tips om Patagonien Expeditioner 0
Hrdlr tips på äventyr Expeditioner 3
springo Tips på mindre expeditioner i Europa Expeditioner 12
X2000 Söker tips på finansiering av större expedition Expeditioner 4
fredarp Tips for elbrusbestigning Expeditioner 1
Avslut090305 Tips om sydostasien! Expeditioner 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...