Sverige runt

Vill först innan jag går vidare säga att jag vet att det säkert har funnits liknande trådar men efter att ha letat i forumet ett tag så tycker jag inte att jag hittat något som riktigt liknar detta nerskrivet. Jag har en tanke som vuxit fram under ett tag på en liten utflykt (i jämförelse med vad som diskuteras här på forumet) som håller sig innanför Sveriges gränser men inte långt innanför:

Jag skulle vilja följa fastlandet till cykel, fot och kanot, dvs, starta i sthlm, ner och upp längs kust, upp till grövelsjön, vandra kungsleden upp, cykel ner till bottenviken och vidare samt ev. paddla en bit tillbaka till sthlm. Tidpunkt oklar men någon gång, kanske nästa sommar.

Jag är säker på att det finns ganska många häri forumkrokarna som har gjort liknande saker men jag kan inte hitta dessa. Vore intressant med resedagböcker och dylikt för att se vad som behöver planeras. Jag är inte jätteerfaren av liknande dygder (eg utflykter) och behöver därför en ordentlig framförhållning.

Är det någon som har någon info liggandes någonstans; en tråd här, en blogg eller gamla planeringsanteckningar? Är tacksam för all hjälp som finns att få.
 
När jag bodde utanför Jönköping i början av 90-talet så minns jag att det var ett par vänner (jönköpingsbor) som gick runt Sverige under ett års tid! Jag kommer ihåg att det var en del nyheter i lokaltidningen om att dem från tid till tid. Kanske du kan hitta information om deras vandring som kan vara till hjälp i ditt planerande.

Själv har påbörjat planeringstadiet till en vandring längs Grensesömmen - jag tror inte jag kan starta fören tidigast 2013. Förutom det har jag lite lösa idéer om att vandra längs E1 och senare även E2.

Lycka till!

/Andreas
 
Nån gång innan jag dör (förhoppningsvis) kommer jag att ha cyklat runt hela Sveriges kust. Jag har än så länge tagit sträckan Norge-Karlskrona. Bohus - Norge tog typ 5 dagar i mkt makligt tempo. Sen gjorde jag Mölndal - Bohus nån fredag efter jobbet. Halmstad - Mölndal tog två dagar, fin cykelväg längs med havet. Skummelövsstrand - Halmstad en kall måndagmorgon i oktober, vet inte, det kan ha varit vackert men det blev inte ljust fören jag var framme i Halmstad (var tvungen att vara på jobbet vanlig tid på morgonen). Helsingborg - Skummelövsstrand tog typ en dag, knappt, lite rörigt, men det berodde nog mest på att jag inte hade nån karta. Helsingborg - Karlskrona, 4 dagar, den sista var rätt kort, cyklade ca 10 mil/dag. Fint, en mix av både kul o tråkigt i Skåne. Dimmigt i Blekinge så där tyckte jag inte det var så himla roligt.

Har tältat alla sträckorna utan problem.

Hör av dig om du har mer frågor.
 
När jag ska gå så långt som jag vill (ex Grensesömmen) så tänker jag mig ett scenario där jag i förväg har förberedd x-antal matpaket, som jag låter skicka till platser utmed vägen.

Jag antar att detta är det normala vid längre turer!

Om jag har förberett dessa paket bra nog så borde det vara en bra nog metod att förse sig själv med nya förnödenheter när jag behöver det. Då kan man slippa ställas inför bekymmer som att bära med sig alla mat från start (=omöjligt) eller att behöva köpa mat i diverse olika typer matförättningar som man hittar utmed vägen (=dyrt).


/Andreas
 
Jag har vandrat...

...smygehuk - ytterhogdal och karlskrona - kilpisjärvi och cyklat hoverberg-norrköping och kristianstad- oscarshamn- norrköping och tillbaks

blir färdig med min nya layout imorgon...
www.physis.se

maila gärna lite frågor om du har några...
funderar faktiskt på att skriva ett inlägg med tips o tricks för en sverigeresa.
 
Hej!

Om du inte har brottom, så kan man följa olika leder, dom går oftast lite omvägar men är lugnare och mer natursköna än dom stora vägarna.

Cykelspåret går längs kusten om jag inte minns fel. Från Grövelsjön kan du följa Kungsleden upp till Abisko och från Abisko Nordkalottleden till Treriksröset. Från Kilpisjärvi skulle du säkerligen kunna paddla ner till Happaranda. Får bära den vissa sträckor dock.

Lycka till!

Har själv cyklat runt Sverige mellan Göteborg - Treriksröset - Smygehuk - Göteborg. Det var 484 mil. Dock fså körde jag nog mer raka vägen och inte längs kusten.

/Gustav Cronhamn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ambrosson Paddla Sverige runt Expeditioner 1
Maria Habermann Sverige Runt Expeditioner 2
Struensee SÖKES: Vackra platser i Sverige att campa på! Expeditioner 5
Social enstöring Fritälta i Sverige och Norge? Expeditioner 5
Felicia G. Söker fjällvandringskompis, 20-25 Expeditioner 4
robert.karlstrom.77 13 högsta topparna i Sverige 2017 Expeditioner 3
karimw Cykelprojekt: Här är ditt land Expeditioner 7
skibber Färjekamrater sverige - polen Expeditioner 0
vindman Snökite från Sverige till Finland Expeditioner 3
rebecka.svensk Flytta till Sverige, den långa vägen.. Expeditioner 4
pictorviktor Äventyr i Sverige Expeditioner 3
luktafotogen Oländig och hård grottexpedition i Sverige. Expeditioner 25
Cremytos Sverige längs med? Expeditioner 10
Moxer Sverige på längden? Expeditioner 18
Hamchan Sverige Resa Expeditioner 9
AlmgrenSebastian Expeditions, Sverige/syd afrika på cykel Expeditioner 4
TordSandell Sverige - Asien Expeditioner 2
Newlin Alt. Knata genom sverige Expeditioner 3
frehje Södra sverige -> Nordkap, cykel 2007 Expeditioner 4
Polymeras Hur långt är Sverige? Expeditioner 9
sebbe_Huss Sverige-Sydpolen Expeditioner 2
nummeråtta Vandra genom sverige Expeditioner 28
smilfink sverige nerifrån o upp Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
Landcrusher Afrika runt hösten 2017 Expeditioner 2
5igge Aconcagua runt dec -2012 / jan-2013 Expeditioner 2
simsone Jorden runt - Segling Expeditioner 4
crolon Paddla runt Vänern 2012 Expeditioner 11
Survivorboy Skog runt Göteborg Expeditioner 3
simsone Vill du Segla jorden runt och se hela världen? Expeditioner 5
bastuper Jorden Runt med bil Expeditioner 44
EilivEmilie Vill du segla jorden runt? Expeditioner 4
fiddern 16åring jorden runt Expeditioner 23
skibummer Turförslag runt Bergen i Norge sökes Expeditioner 1
Friluftsnomad Paddla runt östersjön? Expeditioner 3
mhenning Ensam jorden runt med bil Expeditioner 1
Fischer Föredrag: Kajak runt Skandinavien Expeditioner 5
Fischer Föredrag: Kajak runt Skandinavien Expeditioner 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.