k 2

Urklipp från Strängs senaste bloginlägg (strang.se) 2008-07-28.

"K2 is just a mountain. And our group reason that climb hard, climb safe but always come home. There are lots of morons out there thinking differently saying that you have to accept a certain loss or sacrifice. If you do bend and compromise on your set values what will it be next time you go for a climb, you tend to compromise just a little bit more, and then a little bit more, a little bit harder... No. Many many great mountaineers have turned around just a couple of hundred meters from the summit of K2 just because it just did not feel right! No one can blame them, they are the real heroes."
 
Urklipp från Strängs senaste bloginlägg (strang.se) 2008-07-28.

"K2 is just a mountain. And our group reason that climb hard, climb safe but always come home. There are lots of morons out there thinking differently saying that you have to accept a certain loss or sacrifice. If you do bend and compromise on your set values what will it be next time you go for a climb, you tend to compromise just a little bit more, and then a little bit more, a little bit harder... No. Many many great mountaineers have turned around just a couple of hundred meters from the summit of K2 just because it just did not feel right! No one can blame them, they are the real heroes."

Jo,i en perfekt värld.
Väderomslag kan komma blixtsnabbt,och med den syrenivån som är på dessa höjder är det sannolikt att man inte ens upptäcker små förändringar.Som jag skrev i en annan tråd så har det gjorts tester som visar att hjärnan inte ens fungerar som en femårings.En testfråga var typ:"Om Anders är längre än Lars,vem av de är kortast?",det tog över en (1) minut innan svaret kom.

Viket j...a pretto!


peter
 
Lyssnade på Frediks föredrag i Norge i maj om höghöjdsklättring, och det intrycket jag fick var en mycket balanserad person som pratade mycket om vikten av att ha en go tur på väg upp och ned, och om faran med toppfrossan, så jag tycker det verkar som han lever väl upp till sina föresatser och inte bara vet när han ska vända, utan även hjälpt till mer än vad någon kan begära i samband med söndagens händelse.

Beklagar även jag det inträffade, men hoppas att alla som befinner sig på ett berg av K2 dignitet känner till de stora riskerna, samt känner sig egen begränsning, men även det är väl tyvärr en utopi. Verkar med andra ord tyvärr inte som händelserna 96 på Everest har givit en större medvetenhet. Man känner beklagligt nog igen såväl underskattningen som trängsel på berget under en bra toppdag, i alla fall om nu rapporteringen som når oss via media är korrekt. Instämmer i den tysta minuten i morgon.
 
Jo,i en perfekt värld.
Väderomslag kan komma blixtsnabbt,och med den syrenivån som är på dessa höjder är det sannolikt att man inte ens upptäcker små förändringar.Som jag skrev i en annan tråd så har det gjorts tester som visar att hjärnan inte ens fungerar som en femårings.En testfråga var typ:"Om Anders är längre än Lars,vem av de är kortast?",det tog över en (1) minut innan svaret kom.

Viket j...a pretto!


peter

Han lever, elva andra är döda.
Fredrik har ju varit med om liknande situationer när alla omkring dör eller är väldigt illa ute och själv klarat sig bra.

Talar du av egen erfarenhet eller, har du varit uppe på något berg eller bara läst lite Outside..........
 
Artikeln som Onesport länkade till ger nog en bättre beskrivning av motivet bakom hans handlingar. Men jag vill poängtera att jag hade gjort likadant, och i stort gör det flera gånger i veckan. För att få in sina pengar och öka sitt inflytande så är det nog så för de flesta att man agerar och säger saker i sitt jobb som man kalkylerat och tänkt igenom innan, och inte bara kör på känsla.

Att bidra till att en kamrat undankommer ytterligare skada/döden för fame and glory tror jag mer handlar om medmänsklighet än en kall beräknande kalkyl att spä på sitt kändisskap, eller?

Det verkar finnas två starka ställningstaganden i media. Dagens Nyheter ger stöd åt Sträng och skriver:

"Siffran på hela elva döda som Sträng gått ut med tidigare har visat sig stämma till fullo och under måndagen publicerade bergsklättringssajten everestnews.com namnen på de avlidna. "
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=811723

Är det inte möjligt att Fredrik Sträng hade kunskapen som klättrare att avgöra sannolikheten, för de klättrare som var fast, att överleva när han tidigare gick ut med siffran i media? Fredrik hade tyvärr rätt i sin kommentar om 11 döda, men visst "potentiellt döda" hade varit betydligt mer korrekt tills det hade gått ytterligare ett dygn eller två.

Hans kommentar om att vissa klättrare tog beslutet att gå upp var oerfarna verkar inte gillas av personerna bakom Explorersweb, Tina och Tom Sjögren . Ett helt stycke i artikeln är dedikerad åt Fredrik Sträng.

"Unfortunately, while rescue attempts were ongoing this weekend Swedish Fredrik Strang reportedly called to media accusing the affected climbers of being inexperienced, while offering heroic rescue stories about himself."
http://www.k2climb.net/news.php?id=17464

Vet inte vilket värde jag ska lägga i mediarapporteringen. Det är så jävla svårt att lokalisera människor på stora berg och i en extrem situation florerar det mängder av rykten som gör att rapporteringen inte blir helt riktig.

Klättervärlden har alltid varit full av skitsnack och stora egon, jag önskar att det vore annorlunda, jag pekar inte fingret åt någon dock.

Stef
 
Svårt

Ja, Fredrik Sträng får en hel del kängor nu...

Synd att det ska behöva bli så här. Det är nästan omöjligt att lista ut vad som hänt om man inte varit på plats själv. Och inte ens när man är på plats själv är det säkert att man hajar allt rätt. Minnet sviker när man är på dessa höjder och speciellt när man är så trött att man knappt vet vad man själv heter. Sen är väl inte massmedia kända för att avvakta med publicering tills de har korrekt material. Det är väl snarare mer en regel att det som skrivs är fel.

Var det någon som läste om Fredrik Sträng avbröt att nå toppen pga de orsaker som nämns nu? Alltså att informationen kom ut först och inte var något som skapats efter att det tragiska inträffat. Jag tyckte det lät konstigt när jag först hörde det och jag tyckte också det lät konstigt att han släpade ner döda på ryggen när det fanns ett dussin strandsatta som var i livet. Men det är ju inte säkert att den informationen var rätt heller.

/Magnus
 
Senast ändrad:
Strang ar ju sjalv inte en riktig klattrare sa...

Att denne Fredrik Strang tar sig ton och uttalar sig om andra alpinisters kunskaper och kompetens ar inte bara hapnadsvackande utan direkt franstoande. Strang var pa vag ner fran C4 nar den riktiga olyckan intraffa. Att han pastar sig varit en central del av raddningen ar BULLSHIT.

Strang hjalpte nagra ledsna Serbiska klattrare ner tidigt pa formiddagen den 1a da en person i deras expedition forolyckats. Lavinen eler serac raset skedde sent pa kvallen den 1a. Da var Fredrik langt ner pa berget pa vag mot BC.

De som var centrala i att hjalpa ner klattrare var Cas och Pemba som klattra ner till C4 natten mot den 2a. Dar fanns en anna klattrare som ocksa hjalpte till att ga upp pa morgonen den 2a. Denna tro localiserade Italienaren Marco samt senare Wilco.

Kopetensen hos klattrarna pa Cessen route ar langt mer imponerande an Strangs deltagande pa guidade turer pa 8000 metare. Strang ar ingen klattrare och bor darfor inte uttala sig om andras komptens pa det omradet.

http://www.mounteverest.net

ar en utmarkt kalla och mycket trovardiga med lang erfaren het av att rapportera om klattring i Himalaya. Lasvart.

Vidare bor man i det langsta vanta med att dodforklara andra sarskillt om dom inte klattrar pa samma led i samma expedition.

Det ar nog ingen overdrift att saga att Fredrik gjort bort sig rejalt. Allt paminner om Goran Kropp och Everest 96...
 
Tycker att Fredrik Sträng bör ges armbågsutrymme. För det är traumatiskt att se klättrare omkomma rätt framför ens ögon; omdömesförmågan blir begränsad.
Har upplevt det två gånger; soloklättrare i Häggsta samt seracfall på Nantillonglaciären vid Chamonix. Vid ett annat tillfälle låg fem klättrare döda mindre än en kilometer bort, ett stycke upp på Trollryggen och utan att ännu vara saknade. Men korparna visste. Skrevs och pratades mycket strunt i media den gången också.
 
Det är ju lite lustigt hur vissa anser att de som omkommit eller råkat illa ut, har betett sig som de gjort p g a hög höjd och extrema förhållanden, och att detta är förståeligt - medan Strängs uttalanden (som i sin helhet inte är så omfattande) sablas ned, trots att han varit utsatt för hög höjd och extrema förhållanden även han.

Det märkligaste är nog att de som befinner sig på normal höjd vid tangentbord osv kan uttala sig, och basera nya texter på gamla Aftonbladetartiklar.
Eller inlägget ovan; som förkastar Strängs möjligheter att ha en uppfattning om det han uttalat sig om, p g a att Sträng inte varit nära nog osv. Med den kvalificerade insikten i Strängs möjligheter får man väl anta att 90grader befinner sig på samma expedition eller åtminstone led som Sträng nu. Det vet ju däremot inte jag nånting om.

Vad jag har förstått av Strängs uttalanden har han inte dödförklarat någon annan än möjligen den pakistanier som föll mot honom och sedan vidare mot evinnerligheten. Han har uppgivit ett antal, som senare bekräftats av t ex Everestnews, men inte uppgivit namn. Man kanske kan betrakta detta som en tämligen kvalificerad gissning eller en pålitlig andrahandsuppgift, men så länge man inte pekar ut personer så känns det väl som nåt turisten (?) Sträng, utsatt för mycket tunn luft och i övrigt extrema förhållanden, kan säga utan att behöva skämmas efteråt.

Jag håller med om att det finns paralleller till tidigare händelser bl a med Kropp.

Det är riktigt att det är tråkigt med förhastade slutsatser och ryktesspridning, men det är ju som vanligt nånting som tilltar med avståndet till händelser.
Sträng kommer förhoppningsvis hem förr eller senare och kritiken mot honom borde kanske vänta tills dess, då bemöter han väl det han tycker är värt att bemöta och som framförs till honom - eller ber om ursäkt för sitt vådliga beteende.
Att kritisera en namngiven person som inte deltar i diskussionen eller har möjlighet att inom rimlig tid svar är inte bara dålig hyfs utan ligger även i utkanten för vad forumreglerna tillåter. Gör man det dessutom som anonym så kanske man t o m gjort bort sig lite.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.