Ang Mont Blanc

Själva tanken med forumen är väl att utbyta erfarenheter och information? Sen är det en helt annan sak hur var och en hanterar informationen, det är väl självklart att man inte kan förlita sig endast på det som skrivs här

Jag håller med om att forum är nyttiga till att utbyta erfarenheter, information och dylikt, men inte att ge råd till någon om man är kapabel till någon speciell rutt (det var precis så jag förstod din frågeställning)? Denna fråga kan man ju i princip bara ställa till sig själv och från sin egna erfarenheter?
 
Jag håller med om att forum är nyttiga till att utbyta erfarenheter, information och dylikt, men inte att ge råd till någon om man är kapabel till någon speciell rutt (det var precis så jag förstod din frågeställning)? Denna fråga kan man ju i princip bara ställa till sig själv och från sin egna erfarenheter?

Njao mitt inlägg var snarare en reflektion men visst skall man vara försiktig med hur man rekommenderar leder till andra. Du har ju en gedigen klättrings-CV och en enkel led för dig kan vara rent livsfarlig för ngn annan. Men det borde vara helt okej att dela med sig av erfarenheter och beskriva svårigheterna, sen är det ändå upp till en själv att göra en bra kompletterande research.

För egen del kommer jag nog mestadels hålla mig till normallederna. Jag kommer förhoppningsvis att klättra i Alperna även nästa år eftersom jag (som tur är?) inte blev fullt så avskräckt av Mont Blanc, kanske har att göra med att vi även fick några fantastiska dagar på Glacier du Tour men även att vi gick med guide och därmed möjlighet att frossera i information och berättelser om olika bestigningar och klättertekniker. Nästa år vill jag klättra fler 4000+ toppar men har i nuläget inte riktigt sorterat ut vad som kan vara lämpligt, har i alla fall en referens i form av Gouter leden.
 
Som chrtur säger är graderingen rätt subjektiv. Utifrån min lilla erfarenhet av 4000-meters berg i Alperna kan jag säga att ska du ge dig på en led graderad till AD eller högre måste du kunna sätta egna säkringar, säkra försteman, hantera rep, ja helt enkelt klättra i alpin miljö. Gå en grundläggande kurs i alpin klättring, så har du sen en massa andra roliga leder än lätta normalleder att välja bland.
 
Blir mer och mer förväntansfull inför mitt egna toppförsök nästa år, det råder ju helt klart en stor flora av subjektivitet när det gäller sådana här saker. Självklart blir alla rekommendationer kontextuella utifrån vilken erfarenhet man har innan, vilken utrustning man har med sig och om man har tur med vädret. Men det är dock ganska stor skillnad från en veckas tur med guide och flertal övningsklättringar och de som kommer ner, tar ett djupt andetag och sedan går upp och ner på 30 timmar :)

Jag är den som på min arbetsplats går igenom ny utrustning och värderar de manualer som teknik skriver om det är så att en vettig människa har chans att förstå informationen. Är ganska duktig på det anser jag själv, och fått veta detta av andra och praktiskt genom feedback från kunderna i ett senare skede, och har genom det erfarenhet att mer pragmatiskt uppleva situationer när jag sätter den sidan till. Skall försöka dokumentera så många hårda fakta som möjligt under min resa.
 
Motiv

Blir mer och mer förväntansfull inför mitt egna toppförsök nästa år, det råder ju helt klart en stor flora av subjektivitet när det gäller sådana här saker. Självklart blir alla rekommendationer kontextuella utifrån vilken erfarenhet man har innan, vilken utrustning man har med sig och om man har tur med vädret.. Skall försöka dokumentera så många hårda fakta som möjligt under min resa.

Hej Cremytos

En fråga få ställer sig innan dom börjar sin kariär i tunn luft är varför man gör detta?
är nog själv en filosofisk kättrare som ser bergen som en stabil plats i ett annars instabil och nyckfull värklighet som vi lever i, det svartvita som råder på hög gör det till en bra plats att lära känna sig själv utan distrution från samhället.
För en del är det mer en ideologi, eller religon, man kan också göra det till ett företag.
För mig är detta något som vuxit fram och jag funderade inte så mycket på det första gången jag klättrade Mt Blanc,
det är alltså inte bara erfarenheten som speglar råden, utan till lika stor del motivet!

Hur som så önskar jag dig en schysst tur.
 
Någon som vet vilken grad Goutier-leden anses ha? Kan vara bra att ha som referens när man tittar på andra leder.

Graderas till PD+ i flertalet guideböcker. Kräver speciellt god scramblingsteknik med stegjärn på, dvs gå i brant terräng med inslag av enkel klättring (enstaka moves).

Bergsbestigning handlar mer än om god kondition och fysisk styrka. Rätt ofta dyker det upp hinder, som prövar din klättertekniska förmåga. På Guotier kan det exempelvis vara ett par meters enkel klättring. En person som kan klättra svensk grad 4/5 på klippa och gått med stegjärn på klippa tidigare, kommer susa förbi hindret snabbt - ja i princip som det inte fanns något hinder.

Med andra ord, vill du göra bergsbestigningar och då speciellt i svårare grad än PD, bör du börja med att klättra klippa och is. Det har jag i alla fall märkt vara en stor fördel på de stora bergen.
 
Tack för svaret Viktor.

Jag besteg Mont Blanc i sommras via Goutier och ville bara veta graden så jag har det som referens. Varken jag eller tjejen tyckte bestigningen var speciellt svår så det vore kanske ide att prova på en AD i sommar då.
Klippklättring är inga bekymmer. Is hoppas vi kunna känna på i vinter. Allt handlar ju om förberedelser.
 
PD och AD

Jag besteg Mont Blanc i sommras via Goutier och ville bara veta graden så jag har det som referens. Varken jag eller tjejen tyckte bestigningen var speciellt svår så det vore kanske ide att prova på en AD i sommar då.
Klippklättring är inga bekymmer. Is hoppas vi kunna känna på i vinter. Allt handlar ju om förberedelser.

Graderingar kan man inte diskutera nog :) Det kan vara stor skillnad på AD och PD sett till den tekniska nivån. Man brukar blanda in turens allmänna seriositet i alpina graderingar och MB är ju onekligen ett stort, seriöst berg. Därför ska man vara försiktig med att sluta sig till att man är komfortabel på en AD pga att man klättrat en PD led på MB och funnit den tekniskt lätt. Men det är förstås bara att genom att testa som man bildar sig sin uppfattning.
 
Graderingar kan man inte diskutera nog :) Det kan vara stor skillnad på AD och PD sett till den tekniska nivån. Man brukar blanda in turens allmänna seriositet i alpina graderingar och MB är ju onekligen ett stort, seriöst berg. Därför ska man vara försiktig med att sluta sig till att man är komfortabel på en AD pga att man klättrat en PD led på MB och funnit den tekniskt lätt. Men det är förstås bara att genom att testa som man bildar sig sin uppfattning.

För att utvecklas måste man ju testa sina gränser. Och bygga upp sin erfarenhet.
Var intresserad av att veta graden, för hade MtB varit en AD hade det ju varit "synd" att klättra en PD.
 
Har en fråga angående MB Guiter leden som jag tänkte någon här kanske har svar på.

Finns det möjlighet för personal i Guiter hyttan att ta hand om packning mot en slant?
 
Har en fråga angående MB Guiter leden som jag tänkte någon här kanske har svar på.

Finns det möjlighet för personal i Guiter hyttan att ta hand om packning mot en slant?

Jag tältade när jag var där, men frågan blir ju aktuell först vid Goûter-hyttan. Jag tror inte att det är något problem att lämna packningen där. Det finns skåp, så om packningen inte är för stor och för otymplig så ska det gå bra. Som sagt, jag använde varken skåp eller hyttor, så jag har ingen koll på kostnader (jag minns bara att det fanns skåp).

Mvh /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Görane 2-3 dagars vandring, västergötland med ang landskap. Expeditioner 4
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
Markus_hjo Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise Expeditioner 4
Oneway Bestiga Mont Blanc Expeditioner 2
streakingcaddis Bestiga Mont Blanc - Guide? Expeditioner 4
Charityman Mont Blanc aug med UCPA - handskar Expeditioner 6
Robelibob Mont Blanc Solo? Expeditioner 3
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
linkis Mont Blanc sommar 2014, intresserad? Expeditioner 9
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
trbngr Mont Blanc / Chamonix, praktiska fragor Expeditioner 24
TeodorB Mont Blanc sommaren 2013 partner! Expeditioner 15
Gaston76 Skildring av Mont Blanc Expeditioner 11
Wilde Sau Mont Blanc och Dufourspitze – ett par frågor Expeditioner 10
ersson11 Mont Blanc, höghöjd vs astma? Expeditioner 4
Friskt-vågat Projektarbete- Mont Blanc?? Expeditioner 4
Cremytos Kläder på Mont Blanc Expeditioner 7
Slau Mont Blanc Expeditioner 29
j77 Mont Blanc länkar Expeditioner 1
j77 Mont Blanc Expeditioner 7
busnicke MT blanc sommaren 2016 Expeditioner 10
Dannepihls Bestigning av mount Blanc Expeditioner 13
Henke stj Mt blanc November Expeditioner 0
cjandersohrling Mt Blanc Expeditioner 10
se8 MT Blanc Expeditioner 1
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
johre Mount blanc i sommar Expeditioner 4
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
Markuz Mt Blanc under kristihimelsfärd? Expeditioner 0
L81 MOUNT BLANC! Expeditioner 6
mellgren Mount Blanc under v.26-28 Expeditioner 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...