Ang Mont Blanc

Hej!
Ny pa utsidan o detta blir mitt forsta inlagg=). Ar och har blivit mkt intresserad av bergklattring/bestigning. Har tidigare vart o vandrat upe i Kiruna och pa Kebnekaise. Underbart dar uppe. Nu ar jag och mina vanner i nya zealand o vandrar, och gor alla mojliga slags aventyr. Ska till keb igen alltsa sommaren 08. Men ar aven valdigt sugen pa Mont Blanc. Forstar att jag inte har kunskaperna och erfarenheten till det berget. Men ar det ngn i detta forum som aven har funderingar pa det berget. Da skulle man kanske kunna haka pa. Men vad har ni for erfarenheter om det berget. Eller vad har ni for vetskap. Ni kanske har nagra tips o ge? Jag ar Ar ingen komplett galning som tror att jag kan bestiga vilket berg som helst i jeans precis.
Ventilera er och ge garna tips.
Hade gott dar ute =)
 
Tänkte bara passa på att flika in att även jag är intresserad av att göra Mont Blanc, och har haft dessa funderingar i bakhuvudet ett par år. Planerade en större expedition där vi skulle cykla ner men tyvärr dog eldsjälen i det projektet hastigt i cancer. Kollat med intresse på loggar från andra som gjort det och det verkar inte vara så komplicerat. Vädret kan variera mycket och därmed svårighetsgraden. Specifik utrustning man behöver verkar gå att hyra på plats för under 1000-lappen. Guide rekommenderas men vet flera stycken som gjort det utan.

Skulle vara mycket intresserad av att vara med och planera samt deltaga en expedition. Då jag studerar på fritiden är jag dock lite låst till juni-juli-augusti men det gäller väl de flesta svenska antager jag då det är normal semesterperiod.
 
hej!
ja det later mkt intressant. Hur mkt vana har du ut av sk mindre hoghojds klattring? Jag ska till kebnekaise nagonstans i juli. men ev sa skulle det passa juni-juli aug.
kommer hem efter en lang resa i den 10 juni.
Lite begransad ekonomi fortllfallet.
har du gjort nagra berakningar vad det kan ga pa?
 
UCPA har en Mont-Blanc på 10 dagar i Argentiere. Seriösa guider och man får alpinistkunskaper på plats. Är man mer än en svensk så brukar det funka språkligt, är man ensam blir det ofta 99% franska... Konditionen och balansen bör dock vara på topp när man åker.
 
Jag tror också att om man skall göra det "bekvämt" så går det på runt 12.000 oavsett om man sätter ihop en egen expedition eller anlitar ett färdigt paket. Sedan brukar priset sjunka i takt med den karghet man är beredd att utlida under vägen. Jag är öppen för båda varianterna.

densken, vi kan fortsätta diskussionen privat för mera precis planering. Jag har dock inte heller någon alpinerfarenhet och någon mer klättervan person hade ju varit skönt att ha med kanske. Jag går i fjällen varje år och brukar bestiga toppar på cirka 1500 meter. Har god grundkondition och är van att träna mot specifika mål.
 
Mont Blanc

Hej dansken

Man behöver inte göra komplicerat en tur Mont Blanc
Man flygrt ner till Geneve tar bussen som går till Chamoini utanför flygplatsen
C:a 10 km innan Cham. stiger du av i Les Houches höger om kyrkan bland husen går leden
mot Mont B vid Baraq Forestiere kan man övernatta tälta här fins lite vatten från en å.
Dagen efter går du upp till Baraque Forestiere des rognes 2900.m En obemanad byggnad men de går att övernatta i ell tälta,man paserar sista stationen för de lilla tåget som gå från les Houches.( Men gå istället så du aklimatisera dig). här fins mat o vatten att köpa. Köp för 2 dgr.Gå sakta för att aklimatisera. Forsätt sedan upp mot
Tete Rousse en bemanad Hutte hår fins vatten o varm mat att köpa o säng för natten
gå inte högre upp idag. Nästa dag upp till Refug Guiter bemanad stuga ,fins vatten o varm mat
o säng för natten har man glömt att boka säng plats får man sova på golvet i matsalen
Här börjar bli kallt härifrån snö hela vägen till toppen, under ställ ,flis jacka, dubla sockar o vantar som gäller man startar 3 tiden på natten pannlampa stegjärn ett måste stavar ell is yxa efter toppen är man till baks till stugan kanske vid 13 tiden man kan fortsätta ner ell som man känner sig
Den stora motståndaren är höjden gå sakta gämt hela tiden. Leden är väl synlig hela tiden
Ingen risk att gå fel ja utom efter första Baraque Forestire delar sig stigen ta den vänstra
den högre går nedåt så tappar en massa höjt meter. De jag har beskrivit är den sk normalleden
steg järn kan man hyra i sport aff .i les Houches.
Trevlig resa csaba
 
Instämmer, det är befriande att läsa inlägg där inte allting är så förbaskat svårt. En fråga: Har hört rykten att det innebär vissa risker med att bestiga Mont Blanc, stenras m.m. Hur är det med det egentligen, är det mest att kämpa mot höjden och trava uppåt, eller ska man se upp så man inte får en sten i skallen och slutar sina dagar i Frankrike?
 
Senast ändrad:
Stenras

Hej, risken för stenras är klättringen upp till Guiter hyttan, klättringens brantaste parti, kan vara en vandring i Linéparken eller mindre trivsam, se till att undvika avsnittet under dom varmaste timmarna på dagen, Folk har fått stenar i huvudet där!!! har sett det med egna ögon. som sagt pasera när det är fruset, så undviker ni stenras, därför bör man undvika att gå ner samma dag, är det mycket snö när ni är där tycker jag ni ska ta Grand mulet leden ner i stället,, kolla skicket på leden innan så ni slipper vända pga glacier spricker bara, ett anat problem kan vara seracer på den leden men ni får en bättre led ner enl mig, sen avslutar ni att ta Plan de l'Aiguille (2300m) ner till Chamonix, ta en öl och njut av efter snacket.
lycka till!
 
Mont Blanc

Jag vill försöka bestiga mont blanc innan sista augusti (har läst att det ska vara bäst då)

Ni som gjort det, vad kostar det ungefär om man gör det utan guide? Biljett till Geneve t.o.r verkar ligga unger 2000kr, sen tillkommer ju boende buss och mat. Det enda berg jag bestigit är Elbrus, vilket jag tror är tekniskt mycket lättare än Mont Blanc...
 
Det börjar luta mot en expedition, viss utrustning har börjat köpas in och spanar efter mer prylar på blocket och liknande. Har insett att det skulle finnas en hel del fördelar med att vara två team och förlänga toppvistelsen med cirka 15 timmar men kunna vakta varandras utrustning och köra toppförsök med betydligt lättare packning.

Så för att försäkra sig lite mot bortfall under resan gång tas ytterligare 1-3 personer tacksamt emot som vill vara med sommaren 2009. Exakta månader är inte närmare bestämt utan det finns utrymme för att påverka detta i hög grad.
 
Har insett att det skulle finnas en hel del fördelar med att vara två team och förlänga toppvistelsen med cirka 15 timmar men kunna vakta varandras utrustning och köra toppförsök med betydligt lättare packning.

En lite inflik i debatten? Nu har jag som sagt ingen aning vilken väg upp ni har tänkt att ta, men jag antar att det är någon av normalvägarna, och då har jag väldigt svårt att se nyttan med två team?

Alltså, jag ser ingen poäng i att ta med all sin utrustning (dvs tält, sovsäck, etc) upp till toppen eller att någon behöver vakta det om man lämnar det vid en punkt? Att man tar med sig tält brukar ju egentligen bara vara ett bättre alternativ till hyttorna och jag själv har lämnat tält med sovutrustning ett flertal tillfällen uppe kring Mt. Blanc området utan några större problem? Om man nu inte tänkter lämna ett kassavalv med Sveriges guldreserver i det?

Sök även på utsidan då det finns skrivet spaltmeter om Mt. Blanc där?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Görane 2-3 dagars vandring, västergötland med ang landskap. Expeditioner 4
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
Markus_hjo Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise Expeditioner 4
Oneway Bestiga Mont Blanc Expeditioner 2
streakingcaddis Bestiga Mont Blanc - Guide? Expeditioner 4
Charityman Mont Blanc aug med UCPA - handskar Expeditioner 6
Robelibob Mont Blanc Solo? Expeditioner 3
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
linkis Mont Blanc sommar 2014, intresserad? Expeditioner 9
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
trbngr Mont Blanc / Chamonix, praktiska fragor Expeditioner 24
TeodorB Mont Blanc sommaren 2013 partner! Expeditioner 15
Gaston76 Skildring av Mont Blanc Expeditioner 11
Wilde Sau Mont Blanc och Dufourspitze – ett par frågor Expeditioner 10
ersson11 Mont Blanc, höghöjd vs astma? Expeditioner 4
Friskt-vågat Projektarbete- Mont Blanc?? Expeditioner 4
Cremytos Kläder på Mont Blanc Expeditioner 7
Slau Mont Blanc Expeditioner 29
j77 Mont Blanc länkar Expeditioner 1
j77 Mont Blanc Expeditioner 7
busnicke MT blanc sommaren 2016 Expeditioner 10
Dannepihls Bestigning av mount Blanc Expeditioner 13
Henke stj Mt blanc November Expeditioner 0
cjandersohrling Mt Blanc Expeditioner 10
se8 MT Blanc Expeditioner 1
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
johre Mount blanc i sommar Expeditioner 4
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
Markuz Mt Blanc under kristihimelsfärd? Expeditioner 0
L81 MOUNT BLANC! Expeditioner 6
mellgren Mount Blanc under v.26-28 Expeditioner 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.