Paddla runt Vänern 2012

Kommer dra ut på en paddling runt vänern sommarn 2012, är en hyffsad paddlare och en mångårig friluftsmänniska som varit på bergstoppar och alltid letar efter de udda platserna.

Paddlingen är en del i planen att ta mig till Lofoten o paddla året därpå. Vänern sägs vara fin och utmanande, rätt utrustad och van vid utrustningen. Mycket foto i sikte och all säkerhet såklart, test av SPOT och GPSer finns på schemat.

Jag letar efter en kompis som vill göra detta med mig. Oavsett erfarenhet edyl så hör av er om ni e sugna på att höra mer.


Den som är sugen maila christian.teledahl@gmail.com


Den som har tips och ideer hör gärna av er med... eller rent utav erfarenhet från Vänern..
 
Är man bara beredd på att Vänern är ett innanhav brukar det gå väl. Vid mer än en segeltur och paddeltur har väder och sjögång tvingat fram resoluta planomläggningar.
go tur
 
Vänern är fint!

Har paddlat ett par ggr i Mariestads skärgård och en gång i Lurö skärgård. Luröturen bjöd på rejält med vind och vågor - luckades tajma turen med ett passerande djupt lågtryck!

Ett annat alternativ kan vara att skippa rundturen och kanske färdas rakt över. T ex Kalvöarna - Djurö- Lurö- Spikens skärgård. Runt Karlstadskusten och österut verkar det vara fint, har inte paddlat där dock. Ta tiden att paddla inne Karlstad på älven och dessutom i deltat bland vassen. Det var något i hästväg - manshög växtlighet, skymning och smyga på bävrar.

Finns ett par vindkraftverk sydväst om Karlstad ute i vattnet. kan ju vara ngt att passera. Finns en långfärdsklubb/grupp i Karlstad, av de kan du nog få mer info. Eller av Friluftsfrämjandet i Karlstad. Det var deras årliga singelpaddling i Lurö skärgård som jag var på.
 
Citat: "Finns en långfärdsklubb/grupp i Karlstad, av de kan du nog få mer info."

Här är vår hemsida: http://www.laget.se/klp/start.html

Det finns en idé om en gemensam tur Vänern runt nästa sommar men den är bara på idéstadiet ännu. Man skulle då paddla delar eller hela varvet Vänern runt med nya paddlarkamrater som hänger med efterhand beroende på var man vill starta och hur långt man vill paddla

Helge
 
Paddla runt Vänern - stafett

Tanken är så här
Under ca två veckor löper det som jag kallat Vänerstafett
Man börjar t ex i Kristinehamn, de som vill startar där, spec
Kristinehamnspaddlare - Paddling mot Karlstad 1 -2 dagar. Där möter vi upp,
de som bara vill paddla kortsträcka hoppar av eller snarare i land, resten
fortsätter tillsammans med Karlstadpaddlare västerut och vi visar våra
smultronställen och kommer t ex ner mot Ekens skärgård. samma process, de
som är nöjda med sin tur, antingen från Karlstad eller Kristinehamn hoppar
av, resten fortsätter nu tillsammans med Säfflepaddlare som ansluter och så
fortsätter vi varvet runt. Man paddlar så många stafettsträckor man vill,
1-2 dagar eller hela varvet runt,, börjar var man vill och har sällskap av
ngn som vet var smultronställena är och lär känna nya paddelvatten och
paddlare på vägen. Vilodagar = reservdagar för dåligt väder inlagda.
 
Tanken är så här
Under ca två veckor löper det som jag kallat Vänerstafett
Man börjar t ex i Kristinehamn, de som vill startar där, spec
Kristinehamnspaddlare - Paddling mot Karlstad 1 -2 dagar. Där möter vi upp,
de som bara vill paddla kortsträcka hoppar av eller snarare i land, resten
fortsätter tillsammans med Karlstadpaddlare västerut och vi visar våra
smultronställen och kommer t ex ner mot Ekens skärgård. samma process, de
som är nöjda med sin tur, antingen från Karlstad eller Kristinehamn hoppar
av, resten fortsätter nu tillsammans med Säfflepaddlare som ansluter och så
fortsätter vi varvet runt. Man paddlar så många stafettsträckor man vill,
1-2 dagar eller hela varvet runt,, börjar var man vill och har sällskap av
ngn som vet var smultronställena är och lär känna nya paddelvatten och
paddlare på vägen. Vilodagar = reservdagar för dåligt väder inlagda.

Detta låter ju suveränt, är det du som drar igång det hela. Vart är första start ? är det i kristinehamn ?
Jag är gärna med från start och varvet runt. Det kommer spikas nå datum i vår kanske ?
 
Hej igen .... jag har blivit taggad på denna grej och kommer göra en Facbookgrupp och sprida via mina vänner på ex kajaktiv mm. Och styra upp en starta var du vill sluta var du vill eller kör hela varvet där jag kommer vara med...

mer om det kommer här på utsidan med...
 
Kul att du tänt på min ett par år gamla ide. Kanske dags för en ny tråd - paddla del av Vänervarvet platsar kanske inte som expedtion.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.