Gas i Marrakech?

Vi är ett litet gäng som tänkt oss en tur till Marocko vid nyår och "klättra" Jbal Toukal. Frågan är om det finns gas med primusfattning att köpa i Marrakech till vanliga gaskök? Och isf tips på bra butik. Eller är det bensinkök som gäller. Vi slipper gärna det om det går.

//Anders
 
Anders är ju nästan 40 och lite äldre än oss andra, han menar den gamla primusgängan:
131219694_1.jpg

Jag är tveksam till om de primusbehållarna finns att köpa alls nuförtiden. Man kan lämna in behållaren och få den påfylld har jag hört ;-)
 
Se bara upp så att det inte är återfyllda flaskor, vilket tydligen förekommer. Fanns en del otrevliga bilder på vad som kan hända då i en annan tråd.
Vandraren ställde flaskan på locket (alltså brännare - kastrull med vatten - lock - gasflaska) under ca fem sekunder för att värma flaskan litet. Sen small det så att kastrullen och brännaren blev EN enhet.
 
Anders är ju nästan 40 och lite äldre än oss andra, han menar den gamla primusgängan:
131219694_1.jpg

Jag är tveksam till om de primusbehållarna finns att köpa alls nuförtiden. Man kan lämna in behållaren och få den påfylld har jag hört ;-)

Tack för den passningen, pöjkvasker där. Vi gamlingar föredrar ju egentligen stål och flinta som var standard i vår barndom, men elaka rykten gör gällande att tekniken gått framåt.

Nej, jag menar helt vanliga engångsgasbehållare med ventil. Se bild. Det finns ju också campinggaz och gamla punkteringsbehållare.

Ska kolla på addnatures sida.

AV
 

Bilagor

  • primusgas.jpg
    primusgas.jpg
    13.5 KB · Visningar: 345
En liten parantes

Hittade billigare primusgas på jula om du har ett sådant varuhus inärheten.
Nu får man väl inte flyga med gasen så det hjälper nog inte? Men ändå =)
 
Marocko utvinner ingen egen gas och marknaden på exporterad är för låg så campinggas ala primus går inte att hitta. Marrakech kan du glömma att hitta gas, om du ens hittar en butik (marknadsstånd) som säljer friluftsgrejer i en av de många soukerna. Inte ens i Imlil finns det gas, fast stegjärn och isyxa finns det gott om. Det ända jag hittade var några tomma flaskor hos en som hyrde stegjärn men de sa att det inte fanns. Men såg däremot stora gasbehållare i vissa resturanger i Imlil, kanske kan man använda en sån fast 10 kg extra är väll och ta i, köpa går nog garanterat då "cash is king" därborta. Jag var där förra vintern och testade min lycka på Toubkal men nådde inte toppen pga stark vind.

Det kan ha ändrats nu vem vet. Men när jag planerade hämtade jag mycket information från en blogg men den värkar vara nerstängd nu :( http://nomadicmorocco.blogspot.com/
Där frågade jag en av guiderna och de sa att det inte gick att få tag på samt så frågade jag familjen som vi bodde hos i Imlil och de sa att det inte fanns.

Ang att tömma en flaska och fylla på där nere är komplicerat då du måste tömma flaskan framför ögonen på väktarna vid kontrollen och så måste den stå runt 6-8h innan den anses vara säker. Vet detta då jag har jobbat med hantering av bagage på arlanda.
Så bensin :D

Allt eller inget!
 
Senast ändrad:
I Agadir såldes den typ av gamcinggaz ni pratar om. På en byggvsruhandel kallad Brikoma. Agadir är kanske mer turistigt men bygga hus hör de väll i marakesh också..

Om ni tar med er ett bensinkör är det plåtlådor med "wightgas" ni ska bruka. Det renaste bensinen som hår att fåtagpå där inte primus säljs. Fanns för också på brikoma i Agadir. Borde väll finnas i marakesh.

Återrapportering om vad ni fann i marakesh uppskattas!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
supar_nollie Gas eller Rödsprit på Island? Expeditioner 15
Polarnatt Gas+övrigt på Elbrus Expeditioner 10
bjorn_osterlind EPI gas Expeditioner 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.