Kebnekajse, Sydtoppen

Hej, är det någon som kan säga mej vilken led man skall välja och om det över huvudtaget är möjligt för två normalt tränade människor att nå sydtoppen på en dagsvandring. Har tyvärr inte mer tid på oss än ett normalt veckoslut. Vilken är den lämpligaste tidpunkten på året för en dylik strapats?

Mvh,
Johan Gröndahl
Finland
 
Det går utmärkt att ta sig upp för de flesta. Om ni inte går i guidegrupp tar ni västra leden. All information om vart och hur finns på stationen. Tänk på att ta med ordentligt med vatten. Det kan behövas stegjärn, kolla på stationen, där går att hyra.

Räkna med 10-12h, det är ca 20 km att gå. Allt hänger på vädret.

Sommarbestigning görs väl bäst under juli-september.
 
över huvudtaget är möjligt för två normalt tränade människor

Vad är "normalt" för dig? Är du ung och rör på dig till vardags så ja, absolut. Är du 40+ och sitter mest stilla, släpar runt 15-20 kg mer än du egentligen vill, o.s.v. så är jag mer skeptisk.

Det handlar också mycket om var gränsen mellan utmanande och farligt går för dig och ditt sällskap. Jag personligen har inget emot att kämpa vidare när det blir lite kallt och mörkt och maten sinat, men för vissa sjunker ju humöret till ohanterliga nivåer så snart det gått 4 timmar sedan sista måltiden.

Östra leden är kortare, men innefattar en kort glaciärpassage och "scrambling" (via ferrata finns, om man vill säkra sig). Risken att man faller är ganska liten, men ett osäkrat fall på fel ställe innebär allvarliga skador eller döden. Saknar man kunskap om glaciärer och klättring gör man klokt i att läsa på eller gå guidat.

Västra leden är längre men saknar tekniska svårigheter. Bara att gå och gå och gå på blockmark. Kan kortas av genom att övernatta i Kitteldalen, ca 3 km närmre än Fjällstationen (gissningsvis, jag har ingen karta här).
 
Normalt veckoslut, när kommer ni till Nikkaloukta, natt mellan fredag och lördag och mste sen lämna söndag förmiddag?

Utan helikopter till kebnekajse fjällstation så är det ju då ett upplägg som lämpar sig för att göra utan tält då ni knappast komemr ha tid att använda det ändå;)

Svaren ovan med tider och kilometear ser ut att vara med utgångspunkt från stationen så för att göra detta lördag bör ni alltså ta er dit på fredag
 
Efter Almgrens inlägg ovan går en sak upp för mig. Ni kanske tänkte er en dagsutflykt från vägs ände och tillbaka? Det är inte genomförbart för något som ingår i min definition av normaltränad.

Vägen slutar i Nikkaluokta, ca 20 km till fots från Kebnekaise Fjällstation, och det är från fjällstationen man kan räkna med att ta toppen som en lättare eller tyngre dagstur beroende på hur tränad man är.
 
Blır svårt

3 dagar brukar man normalt behöva för hela turen Nıkkaluokta - Kebnekaıse - Nıkkaluokta. Sen ær reservdag kanske att rekommendera, då vædret kan væxla vældıgt kraftıgt. Nıkkaluokta lıgger ınte dırekt næra något heller, så var bor nı och hur har nı tænkt att ta er dıt?

Jag tror ınte att man kan bestıga Kebnekaıse om man bara har ett veckoslut, dvs åka på fredag och komma hem på söndag.

/Gustav
 
Beträffande tiderna.
Om vi bortser från helikopter så kan man väl på en dag gå från Nikka till Kitteldalen.
Om man inte åker båten, så är detta en rejäl men fullt möjlig dagsetapp.

Dag två skulle jag utan vidare vika för bara toppbestigningen (Västra leden, för den som inte redan vet att Östra går bra...).

Dag tre får man då gå hem.

Det går åt tre dagar, och är man i bra form klarar man detta utan båtfärd, är man i sämre form kan det nog vara bra att ha en vilodag inlagd, som också innebär att man kan försöka och välja den vädermässigt bättre av två möjliga dagar för toppbestigningen.

Det här vara ungefär planen senast jag var i Keb, med två som inte varit på toppen. De var inte jättemotiverade att gå upp - och när den dagen kom, så var det moln ner till typ 800 m hela dagen, så vi tog sovmorgon och gjorde bara en kortare dagstur istället. Jag var lite skadad i höft och häl sen tidigare och får villigt erkänna att jag tyckte det var skönt att slippa gå upp... Å andra sidan kan man ju också spara lite på krafterna och ta båten - så orkar man nog bättre. Jag har "bra kontorskondis", och nästa gång jag fyller får jag inte längre kalla mig 40+ är jag rädd.
 
Att göra det hela på en dagsvandring skulle jag inte rekommendera. Var själv uppe en helg nu i mitten på augusti. Vi tog bilen tidigt på morgonen och kom fram ca kl 15.00 till Nikkaluokta. Därifrån är det ca 20 km till fjällstationen och det tog oss dryga 5 timmar inkl raster och 15 kgs packning. Övernattade i tält i närheten av fjällstationen och gav oss iväg kl 9 på lördag morgon. Tur och retur till toppen via västra leden tog det oss ca 12 timmar. Dagen efter var det tänkt att vi skulle vandra tillbaka till Nikkaluokta men pga av blåsor och en vän som skulle hinna ett plan i USA dagen därpå tog vi därför helikopter. I bilen på vägen hade alla somnat inom 5 minuter. Själv fick jag kämpa ordentligt med att hålla mig vaken och på vägen.

Tilläggas är att vi alla var vältränade (cykling, klättring m.m.) men inte vandrat särskilt mycket innan.

Så att att göra det på ett veckoslut går alldeles utmärkt!
 

avslutad210712

Gäst
Dag 1: Bil Kalix-Nikkaluokta. Vandring Nikkaluokta-bron över Tarfalajåkken.
Dag2: Östra leden upp, västra leden ner. Klarblå himmel.
Dag3: Vandring bron över Tarfalajåkken-Nikkaluokta. Bil till Kalix.

Tre personer varav två 40 + med i stort sett ingen vandringserfarenhet och en 50+ utan alltför mycket fysisk aktivitet nuförtiden men van vid vandring.

Fast om man skall ha någon större behållning av toppturen bör man kanske.fundera på en reservdag eller två med tanke på att vädret kan vara lite trist.
 
Det stämmer. Allt beror ju lite på hur lång resväg man har. Måste man köra 7-8 timmar för att komma till Nikka så krävs nog även fredagen.
 
Ja det är ca 55 km t/r Nikkaluokta - sydtoppen - Nikkaliuokta, vilket för en vanlig vandrare tar 20-25 timmar att avverka, så det går också att göra på en dagstur om man vill det :)

Men om man vill ha en behållning av det så ska man nog räkna med tre dagar + någon reservdag fall om vädret blir dåligt, för vem vill släpa sig hela vägen upp på sydtoppen utan att se något?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Markus_hjo Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise Expeditioner 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.