Mera Peak i November

Mail från Ang Rita Sherpa igen (han svarar faktiskt själv, den gamle geten, och snabbt!) Lite som att prata med Hillary's spöke..
Hursomhelst så säger han att vi gott kan hålla möjligheten för att bestiga North Summit öppen,
och isåfall lägga till en dag. Låter fint!

Ang. yxor/stavar igen: Stavar tror jag absolut på, har gått med vanlig vandrigsstav innan i Nepal, och det är väl sådär lite lagom medeltida charmant..
Hade du ingen nytta av yxan att stödja dig på, så kanske ett par tekniska yxor går lika bra på vandringen? Visst kan jag köpa någon gammal skabbig alpinyxa, men har ändå tänkt att inhandla ett par Grivel eller Black Diamond eller Petzl Quarkar..de borde väl funka även för denna bestigningen?
Vad tror du?
 
Tekniska yxor är inget vidare att göra self arrest med (särskilt inte de mer moderna med böjda skaft).
därför rekommenderar jag definitivt en alpinyxa.
 
Fråga?

Sitter och kollar på att bestiga Island Peak i höst.

Var i kontakt med Pathfinders travels men det är ganska dyrt.

Highlander och Ang Rita verkar ju betydligt billigare. Hur mycket får du betala för paketet?
Exlusiv resa ner.

Mvh Andreas
 
Highlander tar usd 2390/person för en lodgetrek till Mera, ink tältning tre nätter.
Ang Rita tar bara 1490 för en full camptrek, men då är minimum 4 pax, annars ligger deras priser närmare 2000.Jag vet inte om detta är relevant info för dig som skall bestiga ett annat berg, skriv och be om offert!
Båda är väldigt detaljerade och proffsiga, och jag har ju personligen mkt god erfarenhet av Highlander.
 
Mera Peak North

Det bör inte vara några problem. När jag var där för en del år sedan var det inga problem att traversera under bergschrundet vid centraltoppen. Därefter var det en enkel kamvandring bort till nordtoppen, varken luftig eller svår.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.