Lite "Do and don't" som ny cyklist och kuriosa.

Jag fattar inte varför cyklisterna anser sig ha större rätt till vägen än bilisterna.

En sak som ju bör vägas in i ekvationen är att de flesta bilar innebär nån form av "nyttotrafik", medans de flesta cyklister är ute och "nöjescyklar" (träning får nog allt räknas som nöje). Visst finns det undantag, men generellt sett ser det ut så.

På vattnet finns det gamla etikettregeln att "nöjestrafik håller undan för nyttotrafik".

Men nu är det ju få cyklister som hävdar att bilar inte har på vägarna att göra, eller hur?
 
Stämmer inte, åtminstone inte map personbilstrafiken.
För den är >50% "nöjestrafik".

Vad räknar du då som nöjestrafik?

I mina ögon är det nyttotrafik om det innebär en transport från A till B. Är det en "runda" från A tillbaka till A så är det inte nyttotrafik (om man inte hämta eller lämnat något på vägen).
 
Men nu är det ju få cyklister som hävdar att bilar inte har på vägarna att göra, eller hur?

Nej, men grejen här är att cyklisterna ofta resonerar ensidigt.

De cyklar inte på cykelvägarna, för där är det en massa fotgängare och barnvagnar i vägen.

Och sen i nästa mening så tycker de att det är helt ok att cyklister på vägen ligger ivägen för bilister?

Om nu bilisterna ska acceptera cyklisterna på vägen, varför kan inte cyklisterna acceptera fotgängarna på gång och cykelbanorna?

När jag är ute och cyklar och det kommer bilar så saktar jag ofta in och kör ut på vägrenen för att bilisterna ska komma förbi enkelt. För det mesta håller jag mig dock på cykelvägar och cyklar lugnt. Har jag bråttor finns det bättre färdmedel än cykeln.
 
Har jag bråttor finns det bättre färdmedel än cykeln.

Har jag bråttom är cykeln oöverträffad. (På sträckor under milen åtminstone)

Nå problemet är att "cykelbanor" sällan är byggda för cykling, vare sig för nytta (arbetspendling ex vis) eller nöje. Bilister väljer ju sällan heller frivilligt smågator med rödljus, farthinder och lekande barn om de har ett val.
 
Nej, men grejen här är att cyklisterna ofta resonerar ensidigt.

De cyklar inte på cykelvägarna, för där är det en massa fotgängare och barnvagnar i vägen.

Det ska inte vara barnvagnar och fotgängare på cykelvägarna. De ska vara på gångvägarna.

Om nu bilisterna ska acceptera cyklisterna på vägen, varför kan inte cyklisterna acceptera fotgängarna på gång och cykelbanorna?

Skillnaden är att man får cykla på vägar.
 
I mina ögon är det nyttotrafik om det innebär en transport från A till B.
Det är en väldigt speciell definition av nyttotrafik.

Att ta bilen till tex bion(eller annan fritidssyssla) blir då, enl dig, nyttotrafik.
Nu på Påsk blir det då mkt nyttotrafik när alla som är lediga, och har möjlighet, åker till fjällen/fritidshuset/landet.

Som sagt en väldigt speciell definition av nyttotrafik.

Om nu bilisterna ska acceptera cyklisterna på vägen, varför kan inte cyklisterna acceptera fotgängarna på gång och cykelbanorna?.
Cyklar och bilar är båda fordon.
Felet är att blanda fordonstrafik med fotgängare.
 
12 § På väg skall vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.

Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.
Har körbanan avgränsats med en heldragen kantlinje får vägrenen användas endast i de fall som anges i första stycket. Förordning (2007:101).
 
Återkom till den här tråden efter ett par dagar och inser ganska snabbt att det här med cykling på (bil)väg är en debatt som luktar lite infekterat.

Det var inte min ursprungliga tanke med ämnet men nu lär jag ändå ge min syn på det hela.

En av de i särklass viktigaste reglerna i trafiken är att visa varandra hänsyn och det är ett gemensamt ansvar för alla som färdas i trafiken. Självklart gäller regeln oavsett syftet med färden.

Om man är så stressad så att man inte visar andra trafikanter hänsyn har man inget i trafiken att göra, oavsett fordon!

När jag cyklar kan jag gott stanna till och släppa förbi bakomvarande fordon om jag ser att trafiksituationen är sådan att det blir svårt för dem att ta sig förbi på ett säkert sätt. När jag är ute och jagar bra tider på cykelsträckan så lär jag ju räkna med att få sakta ner och släppa förbi annan trafik då och då. Har jag redan räknat med det så är det ju inget att bli irriterad över.

När jag kör bil kan jag ta det lite lugnt tills tillfälle ges för en säker omkörning med goda marginaler. Den minuten jag "förlorar" har jag igen i sänkt blodtryck då jag inte stressar upp mig för minsta lilla grej. Vill jag komma i tid till något kan jag ju åka tidigare hemifrån.

Det finns många mil landsväg i Sverige. Nog ska vi kunna samsas om den!

/Oscar
 
12 § På väg skall vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.

Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.
Har körbanan avgränsats med en heldragen kantlinje får vägrenen användas endast i de fall som anges i första stycket. Förordning (2007:101).

Sant, men som jag skrev tidigare: Jag prioriterar min egen säkerhet högre än paragrafer. Bedömer jag vägbanan som säkrare än vägrenen eller cykelbanan (mht dess skick) använder jag den.

(Nej jag menar inte att vägbanan alltid, eller ens ofta, är säkrare. Bara att jag tar mig rätten att göra den bedömningen eftersom det är mitt skinn det gäller.)

Återkom till den här tråden efter ett par dagar och inser ganska snabbt att det här med cykling på (bil)väg är en debatt som luktar lite infekterat.

Det var inte min ursprungliga tanke med ämnet men nu lär jag ändå ge min syn på det hela.

En av de i särklass viktigaste reglerna i trafiken är att visa varandra hänsyn och det är ett gemensamt ansvar för alla som färdas i trafiken. Självklart gäller regeln oavsett syftet med färden.

Om man är så stressad så att man inte visar andra trafikanter hänsyn har man inget i trafiken att göra, oavsett fordon!

När jag cyklar kan jag gott stanna till och släppa förbi bakomvarande fordon om jag ser att trafiksituationen är sådan att det blir svårt för dem att ta sig förbi på ett säkert sätt. När jag är ute och jagar bra tider på cykelsträckan så lär jag ju räkna med att få sakta ner och släppa förbi annan trafik då och då. Har jag redan räknat med det så är det ju inget att bli irriterad över.

När jag kör bil kan jag ta det lite lugnt tills tillfälle ges för en säker omkörning med goda marginaler. Den minuten jag "förlorar" har jag igen i sänkt blodtryck då jag inte stressar upp mig för minsta lilla grej. Vill jag komma i tid till något kan jag ju åka tidigare hemifrån.

Det finns många mil landsväg i Sverige. Nog ska vi kunna samsas om den!

/Oscar

Halleluja! Nog sagt.
 
Hur går det med racercyklingen då!? Jag känner att jag måste ta upp lite fler förhållningsregler:

* Gå aldrig mer än en meter från cykeln utan att ta av hjälmen. Helst "ner med foten, av med hjälmen".
* Undvik "juniormärke", dvs kugghjulsformade oljefläckar på vaden från kransen. En del säger att man för säkerhets skull alltid ska gå på cykeln från höger, men från vänster går också bra om man är försiktig.
* Det är korta strumpor som gäller, och dom ska vara vita. Jag har orange-a ibland, men det känns inte riktigt bra.
* Långa ben och korta ärmar går inte ihop. Undvik detta.
* Rakade ben med liniment så att det fastnar knott och annat flyfä är snyggt.
* Jag tycker att camelback är det fulaste som finns. Man ska dricka från flaska, och gärna också ha växelspakarna på ramen.

Kommer nog på mer så småningom, men redan detta är lite att träna på :)
 
Det lär finnas kräm med sot och flugvingar i för dem som vill ha rätt nuna utan att cyklat sina 50 km.
Plastskärm kort bak är ok men skärm framme med stänklapp och normalbakskärm är inte racermässigt även om det regnar småspik.
Fler oskrivna regler hörs emellanåt från de renläriga.
 
Råkade ut för ett gäng som var ute och "tränade" på vägen från Skottvångsgruva in mot Åkers Styckebruk idag, det är en smal asfalterad väg där bilar kan mötas om båda håller ut.

De första vi kom ikapp, en man och kvinna, hon låg ca en meter från vägkanten och mannen körde nästan i mitten av vägen, efter att ha legat bakom över 100 meter utan att de går in och cyklar efter varandra så tutar jag, resultat båda ställer sig upp och börjar cykla snabbare.... tar ett par hundra meter innan den yttre cyklisten går förbi kvinnan och släpper förbi.
Minst två fel de gör, dels får de inte cykla i bredd och inte hindra omkörning.


Lite senare kommer jag ikapp ett gäng till, då ger jag en kort signal när jag har omkring 200-300 meter fram till dem, de kör tre i bredd över hela vägen! De flesta går in efter kanten och jag börjar omkörningen, så kastar sig en jävel i slutet ut mitt i vägen pumpande cykeln från sida till sida, det är uppförsbacke och ska köra om de andra som nu cyklar i rad!!!
Samma fel som de tidigare paret.

Då det var totalt 20-30 cyklister så måste det ha varit en klubb eller något, borde de inte ha en grundläggande utbildning om att trafikregler gäller även i klubben??
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...