M24KC 24 timmars paddeltävling

Banan är kass!

Kontrollkörde banan idag och kan meddela att man inte kommer runt hela varvet pga ett hårt skikt i vattenytan på stora delar av kanalen. Av samma anledning var den paddelbara sträckan mellan T-korset och klubbhuset avsevärt mycket kortare än vid årets tävling. Vänstervarv eller högervarv spelade ingen roll. Det gick ändå inte att ta sig runt...

Jag undrar nu hur man från tävlingsledningens sida agerar för att hantera det uppkomna problemet och för att säkerställa tävlingens genomförande?
 
Kontrollkörde banan idag och kan meddela att man inte kommer runt hela varvet pga ett hårt skikt i vattenytan på stora delar av kanalen. Av samma anledning var den paddelbara sträckan mellan T-korset och klubbhuset avsevärt mycket kortare än vid årets tävling. Vänstervarv eller högervarv spelade ingen roll. Det gick ändå inte att ta sig runt...

Jag undrar nu hur man från tävlingsledningens sida agerar för att hantera det uppkomna problemet och för att säkerställa tävlingens genomförande?

Oj då det var inte bra! Jag trodde dom genom ständigt paddlande höll kanalen isfri ;)

/Janne
 
samtidigt har det inte heller lyckats mig att hitta vare sig ett Sverigesrekord eller världsrekord för kvinnor. Är det någon som har hittat någonting på nättet?
/Jacob

I början av 90-talet (1991 tror jag) paddlade en min småkusin 160 km på 24h, vilket påstods vara världsrekord för damer då. Jag vet inte om det slagits sedan dess.
 
Kontrollkörde banan idag och kan meddela att man inte kommer runt hela varvet pga ett hårt skikt i vattenytan på stora delar av kanalen. Av samma anledning var den paddelbara sträckan mellan T-korset och klubbhuset avsevärt mycket kortare än vid årets tävling. Vänstervarv eller högervarv spelade ingen roll. Det gick ändå inte att ta sig runt...

Jag undrar nu hur man från tävlingsledningens sida agerar för att hantera det uppkomna problemet och för att säkerställa tävlingens genomförande?

Om Jacob bara kunde köra sina 16,8 mil alla dygn hade kanalen säkert fortfarande varit öppen. Med en sådan träning hade han dessutom inte behövt nöja sig med ett silvermärke när det blir tävlingsdags.

/G
 
Rekord

I början av 90-talet (1991 tror jag) paddlade en min småkusin 160 km på 24h, vilket påstods vara världsrekord för damer då. Jag vet inte om det slagits sedan dess.

Då det inte finns andra upgifter angående rekord, får vi väl anta att världsrekordet för kvinnor ligger på 160 km. Under vilket namn kan vi kreditera detta uofficiella evtuella rekord? - jag har förövrigt själv läst någonstans på nettet att någon amerikans snubbe hade paddlat över160 km och dermed paddlat längre än det kvinliga världarekordet, så det verkar stämma. Går det få lite fler uplysninger om detta, så vi i informativt syfte kan införa detta på M24KC bloggen...

/Jacob
 
jag har förövrigt själv läst någonstans på nettet att någon amerikans snubbe hade paddlat över160 km och dermed paddlat längre än det kvinliga världarekordet, så det verkar stämma. Går det få lite fler uplysninger om detta, så vi i informativt syfte kan införa detta på M24KC bloggen...

/Jacob

Brandon Nelson paddlade 2006 "146 Miles in 24 Hours" vilket är 234,9km! Han paddlade en mkt långt specialbyggd kanot/kajak har för mig att den hade "tygdäck"
Ett rätt svårslaget rekord,eller ;)

/Janne
 
2 rekord - 24 timmar

"On September 8, 2008 Greg pedaled his specially built human powered boat
152.33 miles or 245.16 kilometers in 24 hours setting a new world record"

http://adventuresofgreg.com/blog/about-the-adventures/24-hr-distance-record-water/

"Before September 8th, 2008, the most distance a human had traveled under his own power on flat water was 242 km by Carter Johnson on April 29-30, 2006 on Lake Merced, California using a Huki S1-x surfski kayak."

enligt samma sida

häls thomas
 
Både Brandon, Carter och Greg var noga med att vara ensamma i spåret och inte hänga på våg så ska man hävda något rekord är det nog så man måste göra.

Vill man göra annorlunda finns medströmsrekord från Yukonfloden i somras som Andy Corra satte med 269,71 miles (434,06 km). Han använde en Epic V12 surfski.
 

Bilagor

  • 24 Hour Cert.jpg
    24 Hour Cert.jpg
    88.3 KB · Visningar: 301
Rekord

Tack för alla goda berättelser. Greg känner jag till, Likaså Yokonrekordet. Båda är imponerande men nog mest gregs då man vet exakt hur snabbt det är, medan yokanrekordet är svårt att jämnföra med Carter Johnssons, då man får en vis hjälp av at det är nedströms. Grejen med att paddla runt runt runt på slätvatten är också att eliminera alla "felkälor" så bara the human factor återstår. Det blir alttså i första ordningen Carters rekord som är mest interessant, sedan också Gregs - någon envis paddlare vil nog gärna ta tillbaks rekordet från de pedaldrivna - jag vet att carter Johsson planerer detta! - Vi andra får nöja oss med mer ödmjuka delmål, och därför hade olika nordiska rekord varit riktigt roliga att ha att jämnföra med - och finns de inte skal det bli roligt att se nya rekord bliva satt. Jag får för god ordnings skull poängtera att inte heller Sutinens 235 km ses som varande inom räkhål - men nog finns det någon stark multisportare eller surskisnubbe som kan ge det ett ärligt försök...kom igen nu då!
 
Då det inte finns andra upgifter angående rekord, får vi väl anta att världsrekordet för kvinnor ligger på 160 km. Under vilket namn kan vi kreditera detta uofficiella evtuella rekord? - jag har förövrigt själv läst någonstans på nettet att någon amerikans snubbe hade paddlat över160 km och dermed paddlat längre än det kvinliga världarekordet, så det verkar stämma. Går det få lite fler uplysninger om detta, så vi i informativt syfte kan införa detta på M24KC bloggen...

Camilla Eriksson hette hon (numera Ekblad), evenemanget hon deltog i kallades Ultramaraton, en 24 h tävling som brukade ordnas på Joujärvi i Lahtis i Finland förr i tiden. Det var för övrigt under ett Ultramaraton ett annat år som Petri Sutinen paddlade sina 235 km, rekord för män på den tiden (dock slaget sedan dess om jag förstått saken rätt).

Dessvärre verkar evenemanget inte så väldokumenterat på webben. Det enda jag hittat är att det tydligen arrangerades ännu så sent som 2008 (http://www.vesisamoilijat.fi/mp/db/...file/Toimintakalenteri20081Paulanmuuttama.pdf)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.