Trangiakök som smälter

Att dra ut flammorna baklänges tycker jag inte låter så troligt, korta puffar åt alla håll kan jag tänka mig. Men en så pass stadig flamma att den hinner smälta ner sidan verkar konstigt. Då tror jag mer på utspilld sprit, men det verkar också knepigt med tanke på blåsten.

Leif...
 
gundj; sa:
polarhund; sa:
Ni brände inte jetbränsle i brännaren då? ;)
/Jesper


Jetbränsle är fotogen, så får man fyr på det i ett trangia är man rysligt duktig.
Men det måste ju vara ett solklart fall av reklamation, om inte annat så borde Trangia byta ut det av ren "gooodwill"


Nog fan kan man få fyr på jetbränsle i ett trangia bara man för ändamålet har en lämplig brännare. ;) För övrigt så är det mer av att uttryck att fråga om man bränner jetbränsle än en rakt ställd fråga.

/Jesper
 
Smälta

Jag har smält det undre vindskyddet en gång p g a att det började brinna i torra löv och kvistar under köket. Med bara brännarens lågor har det aldrig hänt.

Peter
 
Jo, det kan smälta...

Jag har sett ett smält Trangiakök, som orsakade av Rödspriten som spolats under köket vid fyllningen. Man ser ju inte lågorna av brännande alkohol i dagsljus.
 
Trangia har hört av sig

Hej alla

Först vill jag tacka för den hjälp jag fått. Det är tydligen flera som råkat ut för detta :-(

Så här ser svaret ut från Trangia

"Felet du har gjort är att köket inte står på plan mark. Som du har ställt det (enligt bilden) kommer det in luft under vindskyddet vilket innebär att om det blåser så blir det ”baksug”. Det är viktigt att köket står på plan mark. Vi skickar ett nytt undre vindskydd (utan kostnad) och hoppas att det fungerar bättre i framtiden."

Bra och snabb service, precis som det ska vara när det är ett seriöst företag man har att göra med :)

mvh
Anders
 
Nu blir jag lite avundsjuk på dig, coolt att kunna ha ett nedsmält Trangia i bokhyllan... hoppas det nya håller bättre.

/M
 
Re: Trangia har hört av sig

AJä; sa:
"Felet du har gjort är att köket inte står på plan mark. Som du har ställt det (enligt bilden) kommer det in luft under vindskyddet vilket innebär att om det blåser så blir det ”baksug”. Det är viktigt att köket står på plan mark. Vi skickar ett nytt undre vindskydd (utan kostnad) och hoppas att det fungerar bättre i framtiden."

Fel???

Om man inte kan placera köket på en sten med en liten glipa då den inte är helt flat är inte ett användarfel i mina ögon. Betänk att detta är ett kök som är gjort för uteliv. Att hitta en helt flat yta ute är inte lätt. Om resultatet blir detta så är det ett konstruktionsfel, alternativ skall dom inte marknadsföra det för utomhusbruk.

Hursomhelst skickade dom ett nytt så ingen skada skedd.
 
Vinterbruk.....

Trangia är en blek kopia av Meta 50, med ränna för tabletterna och allt. Även Meta skulle stå på plant underlag! FMs "hemliga" masonitebit är ett dylikt plant antinersmältningunderlag som erfodras, ökar vikten på ett Trangia med 50 gram men säkerheten med 100%.

Go tungtur

Johan K
 
AJä; sa:
Hej hopp
I veckan var jag och min flickvän ute i skärgården och lagade mat på vårt Trangiakök. Döm om min förvåning när vi upptäcker att hela köket börjat smälta. Där lufthålen sitter på underdelen hade det fullkomligt smält ihop och det var ett stort hål! Vi har inte varit oaktsamma utan följt alla instruktioner. Är det någon som råkat ut för något liknande? Jag trodde detta kök i stort sett skulle vara oförstörbart?!

mvh
Anders

Har varit med om detta och relaterat till det i en tråd om materialförsvagning och Trangiakök.

Eftersom många upplevt detta så är det som jag ser det ett konstruktionsproblem med köket.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.