Köpte bärstol utan säkerhetssele farligt?

Hej
jag köpte en begagnad bärstol "Vaude Jolly Comfort" den är fin och ordentli men den saknar sele till barnets axlar. Barnet har inget att ta spjärn emot men detta känns ändå lite otryggt.
Hon jag köpte av verkade van vandrare och de tyckkte att de hade plockat bort den och inte hittat den mer.

Kan det vara farligt att inte ha denna del? Känns jättetråkigt...
 

Bilagor

  • 20161218_161917.jpg
    20161218_161917.jpg
    33.8 KB · Visningar: 901
Jag har själv använt en äldre jolly comfort. Ibland spände jag fast, i bland inte. Dom få gånger jag bar en tvååring så kunde hon ta spjärn mot ramen och halvt ställa sig upp dock utan att riskera att trilla ut. Den risken jag ser med att inte spänna fast är om bäraren gör ett ordentligt fall ex fall i trappa eller halka på is, så kan barnet flyga ur. I dom fallen så slår sig nog barnet rejält även om det sitter fast.

Vägge är att ställa i från sig bärstolen med barnet i. Fyraåringen ville sitta i den tomma stolen på golvet. Blev i lyft och tryckte med benen så att stödet vek in sig och stolen föll baklänges. Bula och gråt som följd. Självklart såhär i efterhand förstås.
 
Nu vet jag inte hur Vaudes stolar ser ut och fungerar - är det alltså remmar som går upp över barnets axlar som saknas?
VI har en haglöfs och den har mej veterligen inte haft några axelremmar någonsin och för oss har det inte var något problem. Barnet sitter lite klämt av friktion mot mage och rygg och inget direkt att ta spjärn mot för att kliva ur. Dessutom sitter barnet ganska djupt ner i vår haglöfsstol så jag har inte haft tanken på att barnet kan kliva ur utan att jag märker något och kan hindra det, men kan såklart inte lova att det är så för er med er stol.
Annars går det väl att dra en spännrem eller två på något klurigt sätt så det inte riskerar hamna dumt om halsen och hålla det klättersugna barnet på plats i stolen.

/Patrik, vars yngsta är på väg att bli för tung för att ha på ryggen
 
Finns lösa selar till barnvagn att köpa på typ babyland och såna ställen.

Jag tror det går bra för dig ändå. Som sagt risken att barnet klättrar ur är liten. Största risken är som sagt fall.

Minns att det kunde bli besvärligt när barnet börjar bli tyngre och får för sig att resa sig och hänga åt sidan. Kan få en som bärare att tappa balansen lite. Särskilt om de gör det för att titta närmare på spången man balanserar på.. :)

Men du känner själv. Provgå lite i fikaskogen innan det blir längre turer.
 
Beror väl på barnet tycker jag, har du en liten självmordsklätterapa så är det väl värt att fixa nån lämplig sele, för ett "vanligt" barn går det säkert bra :).

En annan sak att tänka på med bärstol är att det är väldigt lätt att barnet blir nedkylt, de sitter rätt utsatt och väldigt orörligt, så tänk på att klä dem som attan. Vi stoppade ner vår i en sovsäck och sedan hela paketet i bärstolen om det ens var lite kyligt ute efter nåt missöde med väldigt kall bebis. Lätt misstag att göra, särskilt när en själv traskar på och småsvettas i underställströjan.

Nu senaste varven har jag haft min 4-åriga dotter mellan min rygg och en vanlig vandringsryggsäck (osprey exos). Hon har varit väldigt nöjd, kommer närmare min rygg så att det inte blir så vingligt som en bärstol lätt blir, samt delar min kroppsvärme på ett annat sätt.

Går till så att jag spänner på mig avbärarbältet ordentligt, släpper ut axelremmarna en massa och låter dem glida ut i typ armvecken, sedan får karln lyfta i barnet så hon sitter i min svank/på avbärarbältet med benen ut åt sidorna. Armarna brukar hon ha under axelremmarna. Sedan drar man åt lagom mycket så det blir drägligt bekvämt för alla inblandade. Kanske inget man vill göra dag efter dag, men jag har burit henne så några gånger nu, bortåt en mil i stöten, och är ju klart mindre justerad i kroppen än när jag använt vår bärstol (en Bergans min rygg inte gillar) eller haft henne på axlarna.
Rekommenderas!
 
Jag skulle nog titta pa hur djupt respektive hur hart ditt barn sitter fast utan axelremmarna, dvs hur mycket hon/han sticker upp over barselen respektive hur mycket barselen klammer fast barnet. Jag anvande nog alltid axelremmarna aven om de gick att ta bort pa var Deuter. Det ar forst nu nar mitt barn ar pa gransen vad jag klarar av att bara som vi ibland inte anvander axelremmarna.

Ha garna i atanke att vissa barn har en viss fallenhet for att somna i barselen och kan da inte "hjalpa till" att sitta fast. A andra sidan sa ror de sig inte sa mycket da.

Du far ursakta att jag inte ger dig ett rakt svar.
Angaende varmt klatt barn och anvandande av sovsack sa haller jag till 100% med Ayrin (som mojligtvis var den som tipsade mig om sovsack.)
 
Inte omöjligt, jag har tipsat om sovsäcken i nån mer bärstolstråd :D.

Den får dessutom ett barn som egentligen är lite för litet för bärstolen att sitta rätt bra :).
 
Jag har en likadan bärstol, dock med säkerhetssele (som ser ut som ett Y som går med ett band över vardera axel och fästs ihop i ett spänne nere vid barnets mage). Har glömt att spänna fast den ibland och det har inte hänt något vare sig med fyraåringen (som nu är för tung för att bäras längre sträckor) eller tvååringen, ens om jag lutat mig ganska rejält. Materialet i stoppningen är ju ganska plysch-aktigt och har stor friktion så om man drar åt remmarna runt kroppen blir det ganska svårt att komma ur. Risken att de skulle ramla ut är väl främst om man själv skulle ramla eller om de försöker klättra ur.

Rent stabilitetsmässigt är säkerhetsselen skit samma, barnet hänger ändå helt lealöst med huvudet om det somnar men verkar inte ha ont av det.

Men Vaude brukar vara mycket bra på att lagerhålla reservdelar även för utgångna modeller så testa att ta kontakt via en återförsäljare eller direkt med Vaude i Tyskland eller UK så kan det mycket väl gå att få tag på en sådan sele för en modest penning.
 
Jag har en likadan, fast med sele. Grabben satt lugnt och fin i stolen, hade nog inte behövt selen/bätet. Sen fick jag en "självmordsklätterapa". Hon vände och vred på sig, försökte ofta vrida sig runt och ställa sig på knä för att titta bakåt. Henna hade jag aldrig vågat haft utan selen. Men eftersom hon rörde sig så mycket så blev det riktigt frusterande att bära henne eftersom man fick parera den flyttade tyngdpunkten heeela tiden. Så hon åkte ur stolen när hon var två och fick gå istället. I somras (strax innan hon fyllt fyra) besteg vi Getryggen - hon gick hela vägen.

Så som sagts tidigare, det beror kanske på barnet...
 
Min hemmagjorda i ryggsäcken fick förses med säkerhets sele när barnet började resa sig och försöka klättra upp. En gång tappade jag henne i snön när jag spände av mig skidorna, den kvällen fixade jag till selen, för hade motsvarande manöver gjorts på isig väg hade det kunnat slutat mera olyckligt. Nu slutade det med skratt och kram.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Listigaräven Bärstol Minimeis - åsikter? Barn och friluftsliv 0
c2h5oh Kläder bärstol vinter Barn och friluftsliv 8
Blaise Bärstol? Barn och friluftsliv 4
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Joswap Bärstol Osprey vs. Vaude Barn och friluftsliv 6
En_man Finns kombinerad bärstol och ryggsäck? Barn och friluftsliv 8
myrddraal Bärstol Barn och friluftsliv 7
gavagai Behöver snabb hjälp ang. bärstol/sele! Barn och friluftsliv 4
Karolina P Myggskydda barn i bärstol? Barn och friluftsliv 2
Ingle Bärstol eller bärsele typ Ergo Barn och friluftsliv 20
Crilloan Sörmlandsled med med barn i bärstol Barn och friluftsliv 0
Hs Bobbo Hur ändra höjden på Bergans bärstol? Barn och friluftsliv 0
Knyttet och K Bärstol från Axel & Ida Barn och friluftsliv 9
Boots Bärstol Haglöfs Barn och friluftsliv 13
JacobS Bärstol med bra stöd Barn och friluftsliv 9
Ollebolle Sova i bärstol...? Barn och friluftsliv 11
lassesjogren Bärstol Barn och friluftsliv 24
fiddeliten Hjälp med vaudes bärstol!!! Barn och friluftsliv 5
Jessica J Sol-/regnskydd till Norröna bärstol? Barn och friluftsliv 3
Louise Ö Bärstol vs. Bärsele Barn och friluftsliv 43
dr_ljungberg Bärstol för barn. Vad regerar? Barn och friluftsliv 26
Vickanvickan Smidigaste sättet att ta sig Till Lofoten från Göteborg utan bil. Barn och friluftsliv 11
Vimes Friluftsliv med barn utan bil? Barn och friluftsliv 21
girlupnorth Friluftssällskap med eller utan barn sökes i Norrköping Barn och friluftsliv 3
c lotten Friluftssällskap med eller utan barn sökes i Göteborg? Barn och friluftsliv 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...