Ytterligare en HBtråd, Nammatj GT.

Med så många kloka hjärnor här på forumet tänker jag att jag har en lätt fråga:

Någon som erfarenhet av Nammatj 3 GT (eller annan Nammatj, spelar egentligen ingen roll) som kan svara på om innertältet känns litet eller trångt för en person på 185cm (alltså inte jättelång)? Läste någostans att den sluttande vägge kunde vara lite besvärligt.

Tacksam för vishet och svar i tråden!
 
Jag har ett 2GT och är 193cm. Visst är det lite trångt jämfört med mitt Kaitum och man får ligga nära intill innertätltets dörröppning om man inte vill nå tältväggen i fotändan när man sträcker sig raklång på rygg. Jag har dock aldrig upplevt att det är något problem, inner och yttertälten är välseparerade i fotändan och Nammatj har två extra fästen för markspik på yttertältets fotända som medger att man kan spänna ut det lite extra för att klara separation även i vind. (se bild)
Nammatj har lika långa tältbågar vilket innebär att innertältet blir rymligare än ex Nallo, dessutom får gaveln en brantare lutning. Vill du ha raka innertältsgavlar rekommenderar jag Kaitum 2.

Som med alla tält med sluttande gavlar, ligglängden kortas ju tjockare liggunderlag man använder. I mitt fall använder jag ett Thermarest Prolite Plus LW eller Exped Synmat 7 LW.
 

Bilagor

  • 10(2).jpg
    10(2).jpg
    79.9 KB · Visningar: 1,205
Jag är ungefär lika lång som dig och tycker inte att tältet är för kort.
Om man värdesätter komfort före ett minimalt tält med en minimal vikt tycker jag att ett Nammatj 2 eller 3 gt är det perfekta valet. 2 gt om du alltid är ensam, 3 gt om ni är två personer ibland.
 
Senast ändrad:
Jag är ungefär lika lång som dig och tycker inte att tältet är för kort.
Om man värdesätter komfort före ett minimalt tält med en minimal vikt tycker jag att ett Nammatj 2 eller 3 gt är det perfeka valet.
2 gt om du alltid är ensam, 3 gt om ni är två personer ibland.

Vi är alltid 2 personer i 2GT, fungerar utmärkt för två personer sommartid även med lite bredare liggunderlag. Vintertid kan det finnas det anledning att välja 3GT för 2 personer, men för sommarhalvåret tycker jag inte det behövs. För 3 personer tycker jag de flesta 3-mans tält med liggbredd på 160cm är för trånga, och speciellt tält med en ingång och sluttande gavel är mindre lämpat för 3 personer (3 personer på 160cm förutsätter att alla har tunnare liggunderlag som kan läggas omlott på golvet alt 50cm breda liggunderlag och att den person som sover i mitten ligger skafötters - där är HB Kaitum resp Keron bättre lämpade med raka gavlar och dubbla ingångar)
Är jag ensam använder jag ett lättare tält, Nallo2 eller Akto.
 
+1 på Smux inlägg. Har ett Nammatj 3 GT och är 177 cm; jämfört med mina erfarenheter från tidigare tält tex Nallo, så är fotändans utformning något bättre på Nammatj, men jämfört med Kaitum 3 känns det naturligtvis lite trångt.
Ett tips för att minska risken för att ytterduken ligger an mot innertältet vid stark vind är ju helt enkelt att slå upp GT-absiden mot vinden.
 
Nammatj 3 GT här. Familjen har haft det i massa år. Längsta är 185 cm lång och absolut inga problem. Självaklart är det mer "lyx" med rak vägg som i keron, men lutningen funkar fint.

Det är inget roligt att bo 3 vuxna i nammatj 3 GT, men på 2 pers är det fantastisk lyx.

Lite för tungt för att bära på ryggen.
 
Tack!

Wow, ja. Där ser man hur detta forum alltid levererar! Tack alla som skrivit, snygg bild dessutom. Det är ett tungt tält, det tycker jag också. Men kommer göra allt möjligt med det, bland annat vintertur med pulka (2 personer). Har mindre och lättare tält för soloturer! Men känns också rätt hanterbart att tälta 2 vuxna och ha det i ryggsäcken på en ordentlig hösttur. Black label känns rätt på många sätt, inte minst för det förstärka golvet/undertyget.

Tack igen!
 
Visst kan man bära tältet även på längre turer även om det finns lättare alternativ, bilden är från en 12-dagars vandring genom Sarek. Viktskillnaden mellan Nammatj 2GT och 3GT är ganska liten, faktiskt inte mer än torrvikten av en frukost för två personer;), och för ev vintertider på två personer är nog det extra utrymmet i 3GT klart att föredra.
Kan tillägga att Nammatj GT levereras med två olika ”dörrar” till huvudingången i GT absiden, en i yttertältsväv och en i myggnät, båda helt avtagbara, så ni kan spara några gram om ni ex lämnar myggnätsdörren kvar hemma när den inte behövs.
 
Senast ändrad:
Resultatet

Tack för all hjälp! Kikade lite, klämde lite och gick på känsla och det blev ett Keron GT! Satte upp idag, känns helt rätt! Riktig jädra tungviktslyx!
 
Återkoppling

Tänkte eftersom alla i tråden var så hjälpsamma tänkte jag återkoppla lite. Har varit iväg på flertalet grejer sedan inköpet, senast 6 nätter på norska kalfjäll. Vi var iväg två vuxna och en hund och kände att Keron 4 GT var riktigt rätt! Otroligt skönt med de raka innertältväggarna och lyxigt med plats för oss tre. Vi hade snö i tre dagar och GT-absiden var toppen att laga mat och få lite extra plats i.

Pros: Lyxigt med så stort. Absiderna smidigt när man är fler. Otroligt stabilt i tufft väder. Snö och vindbyar med uppåt 25m/sek var inga problem alls (det borde inte vara det för ett tält för 15000, det förstår jag)

Cons: Packar otroligt stort. Vikten bryr jag mig inte om, men tar upp ENORM plats när man ska bära det på ryggen.

Tack igen för hjälpen i tråden!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tannjel Ytterligare en "vilken-sovsäck-tråd?" :-) Bo och sova 9
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Mognus Keron 3 GT vs Nammatj 3 GT - Solo vintertur i Sarek Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
statemachine Byta golv nammatj gt Bo och sova 7
IceAge Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 1
emil.larsson.3910 Markpinnfästen Nammatj 2? Bo och sova 17
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
bjolletz Pris för begagnat Hilleberg Nammatj 3 Bo och sova 5
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
fremar Hur rymligt är HB Nammatj? Bo och sova 16
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
pelka NAMMATJ GT fråga! Bo och sova 6
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
magkar80 Vattensamling på taket, Nammatj Bo och sova 13
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1
erika_gz hb: nallo eller nammatj? Bo och sova 16
snuffle Nallo 2GT vs Nammatj 2GT vs Kaitum (2) Bo och sova 8
larsa Nammatj 2GT VS Akka R/S 2 Bo och sova 5
black dog Nammatj 3 vs Nallo 3 (icke GT vs GT) Bo och sova 10
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Mått på ett Nammatj 3GT i packpåsen? Bo och sova 3
tbergman Nallo eller Nammatj? Bo och sova 21
MrZog Komprimera packvolymen på Nammatj 3 GT Bo och sova 5
mca0106 Hilleberg Nallo vs Nammatj? Bo och sova 2
Runner75 Nammatj 3GT RÖTT!! Bo och sova 1
Näbb Lutande vägg i Nammatj 3 - ett problem? Bo och sova 9
roger_madsen Nammatj VS Nallo Bo och sova 39
kajma Hilleberg Tarra vs Nammatj 2GT Bo och sova 4
matito Nammatj 3GT eller Keron3? Bo och sova 1
Jungle Stalon or Nammatj 2 GT or... Bo och sova 3
MotLut Bekymmer Nammatj 2GT! Bo och sova 5
Matte_81 Nallo GT eller Nammatj GT Bo och sova 9
balo Nammatj Gt eller inte? Bo och sova 7
Franz321 Nammatj 3GT Bo och sova 4
perry1 Nammatj 2 eller Nammatj 3 ? Bo och sova 15
ål Din åsikt om Staika/Nammatj? Bo och sova 20
Mz Nammatj 3GT Bo och sova 1
tanya Nammatj 2GT eller 3GT Bo och sova 5
tanya Akka eller Nammatj 3GT Bo och sova 15
Nammatj 3 GT eller Keron 3 GT ??? Bo och sova 12
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
Akka eller nammatj GT? Bo och sova 6
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Wad Hilleberg Nammatj 2 GT vs. Nammatj 3 GT Bo och sova 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...