Sätta upp Laser Comp.

Ett säkert vår- eller försommartecken är när jag sätter upp mina tält på uteplatsen, för att repetera saker att vara uppmärksam på. Så har det blivit idag och igår. Jag noterar åtminstone tre problem.

1) Det är lätt hänt att någon av kopplingarna mellan ytter- och innertält lossnar. Det är ofta lätt åtgjort, men kan vara knivigt om det är den nedersta kopplingen, nere vid tältgolvet, som lossnar. Vid ett tillfälle var jag tvungen att göra om allt från början därför att jag spänt tältet för hårt.

Nån som haft liknande problem?

2) Blixtlåset i den yttre tältöppningen tenderar att spricka, speciellt när jag drar ner det inifrån tältet (t ex när jag ska sova). Det är en del skarpa knyck i konturen där blixtlåset spricker särskilt lätt. Idag tog det 10 (!!) försök innan jag lyckades. Blir det en spricka på bara någon cm kommer den ändå efter en stund att vidgas till blixtlåsets hela längd, vilket inte verkar så sunt.

Detta problem har jag inte haft hela tiden, bara kanske de senaste två åren. Jag har använt tältet sedan 2014, och sovit 128 nätter i det, i Alperna, Pyreneerna och fjällen samt på svenskt lågland. Aldrig, lyckligtvis, i hårt väder.

3) Det kan, när jag river tältet, vara pilligt att få bågen ur de båda fästena på sidan - jag tycker inte om när det krävs att man tar i. Just där verkar problemet vara den där "kappan" - det tycks hjälpa om jag viker bort den från bågkanalen, vilket dock kräver en viss kraftinsats. Vad håller tältet och dess olika detaljer för?

Problemet kan vara sträckningen. Jag brukar börja med att sätta i de fyra hörnpinnarna och sträcka duken mellan de båda paren av hörnpinnar, därpå sätter jag i mittpinnarna, två i vardera änden. Sist förstås de båda pinnar som är fästa i "kappan". Möjligen leder förfarandet till en onödigt stram sträckning. Hur gör ni andra?

Jag har kvar mitt Akto, som är mycket robust och har följt mig 340 nätter
sen 2000 (det är alltså den gamla modellen, pre 2002) men det är rätt tungt och skrymmande och inte alls lika smidigt att packa ned (jag utnyttjar en ficka och diverse remmar på ena sidan av säcken). I nödfall får jag väl gå tillbaka till det tältet.
 
Ett säkert vår- eller försommartecken är när jag sätter upp mina tält på uteplatsen, för att repetera saker att vara uppmärksam på. Så har det blivit idag och igår. Jag noterar åtminstone tre problem.

1) Det är lätt hänt att någon av kopplingarna mellan ytter- och innertält lossnar. Det är ofta lätt åtgjort, men kan vara knivigt om det är den nedersta kopplingen, nere vid tältgolvet, som lossnar. Vid ett tillfälle var jag tvungen att göra om allt från början därför att jag spänt tältet för hårt.

Nån som haft liknande problem?

2) Blixtlåset i den yttre tältöppningen tenderar att spricka, speciellt när jag drar ner det inifrån tältet (t ex när jag ska sova). Det är en del skarpa knyck i konturen där blixtlåset spricker särskilt lätt. Idag tog det 10 (!!) försök innan jag lyckades. Blir det en spricka på bara någon cm kommer den ändå efter en stund att vidgas till blixtlåsets hela längd, vilket inte verkar så sunt.

Detta problem har jag inte haft hela tiden, bara kanske de senaste två åren. Jag har använt tältet sedan 2014, och sovit 128 nätter i det, i Alperna, Pyreneerna och fjällen samt på svenskt lågland. Aldrig, lyckligtvis, i hårt väder.

3) Det kan, när jag river tältet, vara pilligt att få bågen ur de båda fästena på sidan - jag tycker inte om när det krävs att man tar i. Just där verkar problemet vara den där "kappan" - det tycks hjälpa om jag viker bort den från bågkanalen, vilket dock kräver en viss kraftinsats. Vad håller tältet och dess olika detaljer för?

Problemet kan vara sträckningen. Jag brukar börja med att sätta i de fyra hörnpinnarna och sträcka duken mellan de båda paren av hörnpinnar, därpå sätter jag i mittpinnarna, två i vardera änden. Sist förstås de båda pinnar som är fästa i "kappan". Möjligen leder förfarandet till en onödigt stram sträckning. Hur gör ni andra?

Jag har kvar mitt Akto, som är mycket robust och har följt mig 340 nätter
sen 2000 (det är alltså den gamla modellen, pre 2002) men det är rätt tungt och skrymmande och inte alls lika smidigt att packa ned (jag utnyttjar en ficka och diverse remmar på ena sidan av säcken). I nödfall får jag väl gå tillbaka till det tältet.


Jag sätter aldrig i hörnpinnarna innan jag spänner upp tält bågen.... Vid blåsigt väder så sätter ner två pinnar i kortsidan som ska stå mot vindriktning,sen spänner jag upp tältbågen... Därefter spänner jag upp hela tältet i andra kortändan med två pinnar..

Sätter fast stormlinorna först som säkring innan jag drar ner resten av pinnarna på långsidan..
Då löser sig nog även resten av dina problem.
 
Tack. Jag provade att sätta i mittpinnarna först, och, ja, då får jag bättre kontroll över sträckningen.

En sak jag fortfarande inte begriper: två gånger har det känts somstången varit för lång för att fästa i bägge ändar. Men sen, när jag vänt stången, har det funkat.

Stången är förresten ny. Den gamla fick en lätt böj när jag ramlade över tältet eller nåt. Det ökade spänningen i duken. Så jag skaffade ny från Terra Nova. Den ska vara samma längd, men indelningen i länkar är en annan. Senare har jag låtit en mekanisk verkstad platta till den där böjen, ska vid tillfälle testa. Jag har ju gott om tid inflr sommarens resor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
astri tvåmanstält som går snabbt att sätta upp Bo och sova 13
Maud SH Sätta upp Tentipi Bo och sova 1
avslutatmedlemskap160620 Sätta upp hängmatta Bo och sova 11
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
Sarvi Att sätta upp en tarp Bo och sova 2
salgo60 Sätta upp tarp Bo och sova 3
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
eriwik Magsovare med armarna upp Bo och sova 9
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
Freevego Steamer för att fräscha upp sovsäck? Bo och sova 4
frilufsnörden Slå upp tält Bo och sova 10
Elvah Montering av footprint, "avigsidan" upp?! Bo och sova 23
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
vandrafjäll Slå upp ett tält på vintern Bo och sova 16
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
hannulan Slå upp tält när det är tjäle o lite snö Bo och sova 5
emeliem Sovsäck för upp till 1000 kr Bo och sova 6
tgd Vilken tälttyp är lättast att slå upp? Bo och sova 41
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
Rickard L vill upp på keb e det bara knata eller......... Bo och sova 1
ufo969 Att slå upp ett Haglöfs Genius Bo och sova 10
Chrille74 Tips på om hur man sätter upp ett tält Bo och sova 2
camoscio Blixtlåsproblem, TN Laser Comp Bo och sova 28
camoscio praktiska problem, Laser Comp Bo och sova 4
MadMonthicebeer Terra nova laser ultra 1 eller HB Enan Bo och sova 16
Oneidahiker Åsikter om Terra Nova Laser Competition 2 Bo och sova 9
camoscio Laser Competition - erfarenheter? Bo och sova 37
Joakim Ambrosson Terra Nova Laser Competition - suveränt Bo och sova 7
anders_b 2 pers i ett Laser Competition 2? Bo och sova 7
camoscio nytt tält - laser? Bo och sova 7
Josie Terra Nova Laser Space 2 Bo och sova 0
Pwe Laser Competition behov av extragolv? Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Terra Nova Laser Competition Bo och sova 54
justsafe Terra Nova Laser Comp eller Exped Vela I Extreme Bo och sova 31
samme83 Mountain Hardwear Laser Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.