Hur tvättar och torkar ni era Goretex plagg?

När det gäller Goretex skalkläder
Vilket tvättmedel använder ni? Handtvätt eller maskintvätt?
Torkar ni i torktumlaren eller med hårfön för återaktivera
Vattentätheten? Eller stryker ni?
Efter hur lång tid har ni börjat använda impregnering
Och vilken?
Vilket plagg gäller det?
För och nackdelar?
Tipps?
 
Det är busenkelt att tvätta plaggen. Här finns instruktioner till Gore-Tex och video finns här. Jag använder Nikwax Tech wash som rengöringsmedel och Bertec Blue Gard Spray-on för DWR. Det finns en uppsjö av olika märken, de flesta presterar nog likvärdigt. Tvättmaskin och torktumlare är att föredra för att få bästa resultat.
 
Tvättmaskin, flytande helst funktionstvättmedel. Och bäst för gore-tex eller membranplagg, utan sköljmedel. Oftast gäller 40grader, kan variera. Och sedan spreyimpregnering när plagget fortfarande är "blött" men utan att droppa för att behålla allt medel på tyget. Sedan torktumla i 20-30 minuter. Done!
Impregnering som man slänger med i tvätten sätter sig på insidan av plagget och då täpper igen så att andningen blir någonstans mellan noll och 10% alltså värdelös.
Gör inte som gamla rönen o tvätta så lite som möjligt, tvätta ofta. Så slipper du köpa nya plagg för att dem "traslar sönder" i tvätten.

Medel skulle jag rikta in mig på utan tensider generellt och med eller utan flour carbon beroende på vilket typ av plagg och användning du använder det i. Är du inte extremutövre så behöver du inte flour carbon. (Håller längre men sämre per användning) men slår ut varandra om man kollar hur ofta du får impregnera med liknande medel utan FC.
Gäller membranplagg med eller utan gore-tex.
Svamp kan va bra o använda för att gnugga in spreylösningen i tyget. Går in djupare då.

Annars e det som vanligt, tvätta ull i ullprogram med ulltvättmedel utan torktumling, polyester o fleece i en microplast-påse, utan sköljmedel o ta hand om plaggen istället för att köpa nytt. Laga mellan säsonger hos certad lagningscenter. (gäller skal/membranplagg)
Generellt, ta kostnaden för byte av en vattentät dragkedja, istället för att försöka kräma reklamation på gamla plagg o bli sur över det. Lönar sig i längden. 😉 (På alla sätt.)
 
När det gäller Goretex skalkläder
Vilket tvättmedel använder ni? Handtvätt eller maskintvätt?
Torkar ni i torktumlaren eller med hårfön för återaktivera
Vattentätheten? Eller stryker ni?
Efter hur lång tid har ni börjat använda impregnering
Och vilken?
Vilket plagg gäller det?
För och nackdelar?
Tipps?

Jag kör med "Atsko SPORTWASH" som i mitt tycke är ett perfekt tvättmedel för just tex-plagg.
Knäpp och stäng alla fickor/dragkedjor. Lossa på alla dragskor.
Tvätta ensamt i 40 grader med extra sköljning.
Lägg i torktumlare i ca 30 minuter (jag brukar inte använda mig av impregneringsmedel då torkningen återupptar den funktionen).
Done.

/Anders
 
Jag kör med "Atsko SPORTWASH" som i mitt tycke är ett perfekt tvättmedel för just tex-plagg.
Knäpp och stäng alla fickor/dragkedjor. Lossa på alla dragskor.
Tvätta ensamt i 40 grader med extra sköljning.
Lägg i torktumlare i ca 30 minuter (jag brukar inte använda mig av impregneringsmedel då torkningen återupptar den funktionen).
Done.

/Anders

Något tips för att återuppta funktionen, för en som saknar torktumlare?
Strykjärn på svag värme?
Blåsa på upphängt plagg med hårtork/kupévärmare på svag värme?

Eller är det tumlingsfunktionen snarare än värmen som gör'et?

Ps. Jag använder också Atsko Sportwash.
 
Något tips för att återuppta funktionen, för en som saknar torktumlare?
Strykjärn på svag värme?
Blåsa på upphängt plagg med hårtork/kupévärmare på svag värme?

Eller är det tumlingsfunktionen snarare än värmen som gör'et?

Ps. Jag använder också Atsko Sportwash.

Det här kommer från Gore-Tex hemsida. Observera att det kräver annorlunda behandling om du har Gore-tex Active Shakedry!

Om du inte kan torktumla kan du stryka det torra plagget försiktigt (varmt, ingen ånga) genom att lägga en handduk eller ett tygstycke mellan plagget och strykjärnet.
 
Något tips för att återuppta funktionen, för en som saknar torktumlare?
Strykjärn på svag värme?
Blåsa på upphängt plagg med hårtork/kupévärmare på svag värme?

Eller är det tumlingsfunktionen snarare än värmen som gör'et?

Ps. Jag använder också Atsko Sportwash.

Jag kör i torkskåp, då jag inte heller har torktumlare. strykjärn skulle jag inte våga använda på mina GTX-kläder men det kanske går på svag värme.

/Patrik
 
Återaktiveringen av impregneringen är värmeberoende så det funkar bra med hårfön eller torkskåp. Som någon annan skrev så blir det ett visst slitage i sig av att tumla.

Man behöver inte återimpregnera med spray varje gång man har tvättat utan man märker när det har gått ur. Ska jag ut på längre turer så impregnerar jag alltid innan om det har gått några tvättar sen senaste impregneringen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...