Torka bär/göra bärpulver

Någon som kan tipsa om hur man enklast torkar bär (främst blåbär, hallon, havtorn) för att sedan göra pulver.
Har ingen svamptork eller varmluftsugn.
 
Om målet är pulver skulle jag rekommendera att du kör allt i en mixer. Bre sedan ut så tunt du kan på bakplåtspapper. Sätt en fläkt som torkar.

Mest troligt kommer det bli klumpar som inte vill torka (större bitar som torkar på ytan och förseglar fukten). Kör dessa, eller allt, genom mixern igen och upprepa. Skippa fläkten om det vill blåsa bort.

EDIT:
Bli inte förvånad om det aldrig upplevs som torrt. Sockerhalten gör att det alltid kommer vara litet kladdigt.
 
Industriellt så spraytorkar man väl. D.v.s. sprutar mos genom ett munstycket så det blir en dimma som faller ner genom en hög trumma och har torkat när det når botten. Då slipper man problemet med klumpar.
 
Strö på maltodextrin så kan det nog hjälpa. E sånt man använder för att få chips o dylikt spröda/torra.
 
Jag skulle rekommendera att du skaffar en tork. Skillnaden på resultatet är enorm även med en sån där billig somman kan kan hitta för 3-400. Speciellt om du ska torka blöta saker som bär.

Jag torkar knastertorrt (i torkapparat) och sen är det bara att mixa. Men i de flesta fall blir det roligare att äta om du inte mixar utan behåller bären som bär. De mjuknar på ett kick i varmt vatten. Och är jättegoda att mumsa på som de är. Det blir liksom en smakexplosion i munnen när de börjar blöta upp sig.
smilie.gif


Ska du behålla bären hela behöver de inte heller vara helt knastertorra. Tänk lite mitt emellan russin och knastertorrt. Bären innehåller ju också socker, så de står sig fint även med lite vatten kvar. Det tar väldigt lång tid att torka sånt som blåbär och vinbär så det blir näst intill snustorrt. Och de är godare att äta som de är om de har en viss mjukhet.
 
Lingon är jobbigt att torka. Tog nästan ett dygn i torken. Skönare att köpa färdigt pulver. Havtornspulver är suveränt i chiapuddig!
 
Tack för svar.
Jag bor i lägenhet och har inga möjligheter att lägga ut 10 liter bär i plåtar för att torka.
Har funderat på en mattork men har så mycket utgifter just nu så jag slipper gärna.

Pulvret skall jag använda som smaksättare.

Ingen som torkat i vanlig ugn?
 
Jodå. Men som sagt blir det inte lika bra. Skaffa en ugnstermometer, ställ spisens termostat så det blir max 50 ° i ugnen med luckan på glänt (lägg en handduk eller nåt emellan). Rör om bland bären då och då.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
Jonik Torka mat Friluftsmat 793
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11
Torka kokad pasta Friluftsmat 9
Stesun Torka lingon? Friluftsmat 6
Tranan Torka jordgubbar? Friluftsmat 7
Tranan Torka potatis Friluftsmat 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...