Exped service

Mitt hyperlite liggunderlag delaminerade förra veckan och 2 kanaler blev 1. Klart irriterande men som tur var ingen mer natt inplanerad och var inte långt ut på nån fjälltur eller så.

Hur om helst så mailade jag Exped sen och förklarade situationen och att jag tycker 2 års garanti är för UL-produkterna är för kort jämfört med Thermarests. Mitt underlag var från 2015. Jag bifogade foton och serienumret. Först hänvisade de till den svenska importören, men efter att jag förklarat att jag köpte det online fån utlandet och behövde ett nytt rätt omgående för en fjälltur så var de tillmötesgående och efter bara en vecka kom ett sprillans nytt underlag och som dessutom var winterlite och 9 cm tjockt! Riktigt varmt och gott och bara 50 g tyngre. Klart fin service från Exped tycker jag :)
 
Inte alla tillverkare förstår att "Goodwill" sprider sig till 5 personer, men "Badwill" till 500 eventuella köpare...

Jo ligger nåt i det även om även om förhållandet mellan good och bad kanske inte är så där stort. Om det inte vore för diskussioner på utländska forum om problemen med delaminering av deras lätta underlag och att folk faktiskt erfarit "goodwill" hade jag kanske inte ens mailat dem utan bara svalt förtreten och köpt ett nytt.

Finns redan en klagotråd om Exped så tänkte mer visa att även de även kan bjuda till lite. :)
 
En alltför generös goodwill kostar alla köpare pengar - ska alla kunna reklamera under lång tid efter köp så blir såklart inköpspriset högre.
Garantin ska ju vara mot tillverkningsfel och inte mot normal förslitning.
Det är ofta svårt att avgöra vad som är vad - men håller en produkt i två år med normal användning (vad som nu anses normalt för ett liggunderlag) så är det rimligt. En tillverkare med hög tilltro till sin kvalite lämnar såklart längre garanti som ett försäljningsargument.

/Patrik
 
Jag tillhör tyvärr skaran som "bet ihop" och inte reklamerade mitt Synmat när det delaminerade efter två år, vilket jag ångrar idag :D Nu har det gått tre år så det är väl knappast nån idé. Att dom har så kort garantitid ger ju känslan av att dom inte själva tror att dom ska hålla särskilt länge. Jag skulle nog kategorisera delaminering som ett tillverkningsfel och inte förslitning, speciellt efter så kort tid.
 
Jag tillhör tyvärr skaran som "bet ihop" och inte reklamerade mitt Synmat när det delaminerade efter två år, vilket jag ångrar idag :D Nu har det gått tre år så det är väl knappast nån idé. Att dom har så kort garantitid ger ju känslan av att dom inte själva tror att dom ska hålla särskilt länge. Jag skulle nog kategorisera delaminering som ett tillverkningsfel och inte förslitning, speciellt efter så kort tid.

ja tyvärr är du nog inte ensam :-/ men du kan ju prova att maila om du har kvar underlaget.

Jag tycker också att delaminering efter så kort tid för en premiumprodukt måste räknas som ett konstruktionsfel. Exped verkar ocks anse det eftersom de ger efter. Punktering och oförsiktigt hanterande är en sak, men detta uppstår bara helt plötsligt utan föraning för ett flertal användare om man kollar på nätet. Mitt hade kanske 30 nätter.

Inte många skulle acceptera att tex ett Hillebergtält börjar vittra sönder efter ett par tre år vid normalt försiktigt användande.
 
Jag tillhör tyvärr skaran som "bet ihop" och inte reklamerade mitt Synmat när det delaminerade efter två år, vilket jag ångrar idag :D Nu har det gått tre år så det är väl knappast nån idé. Att dom har så kort garantitid ger ju känslan av att dom inte själva tror att dom ska hålla särskilt länge. Jag skulle nog kategorisera delaminering som ett tillverkningsfel och inte förslitning, speciellt efter så kort tid.



Mitt Synmat UL delaminerade efter nästan 3 år, men jag lämnade in det till Outnorth, som skickade det till Exped, och efter 3 veckor fick jag besked om att de gav mej pengarna tillbaka. Så det är värt att prova.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Mitt Synmat UL delaminerade efter nästan 3 år, men jag lämnade in det till Outnorth, som skickade det till Exped, och efter 3 veckor fick jag besked om att de gav mej pengarna tillbaka. Så det är värt att prova.

Tack för uppmuntrande info! Jag kanske måste ta tag i saken till slut :)
 
Mitt hyperlite liggunderlag delaminerade förra veckan och 2 kanaler blev 1. Klart irriterande men som tur var ingen mer natt inplanerad och var inte långt ut på nån fjälltur eller så.

Hur om helst så mailade jag Exped sen och förklarade situationen och att jag tycker 2 års garanti är för UL-produkterna är för kort jämfört med Thermarests. Mitt underlag var från 2015. Jag bifogade foton och serienumret. Först hänvisade de till den svenska importören, men efter att jag förklarat att jag köpte det online fån utlandet och behövde ett nytt rätt omgående för en fjälltur så var de tillmötesgående och efter bara en vecka kom ett sprillans nytt underlag och som dessutom var winterlite och 9 cm tjockt! Riktigt varmt och gott och bara 50 g tyngre. Klart fin service från Exped tycker jag :)

Jag är avundsjuk. Mitt winterlite pajade nu i helgen en vecka före min fjälltur. Skulle bara prova det innan jag packade ner det. Det small till och sen blev det en tjock korv utmed ena sidan. Hade bara använt det på en tur, och det var knappt 1,5 år gammalt.
Tyvärr så köpte jag mitt på Outnorth. Svaret jag fick efter att ha förklarat problemet var att reklamationsavdelningen behöver massor av tid på sig att fundera hur ”de önskar lösa problemet”. Medans de pysslar med det så tycker de att jag ska köpa mig ett nytt liggunderlag.
Nä jag skojar inte. Outnorth skrev verkligen att de rekommenderar mig ”starkt att köpa ett nytt liggunderlag”.
 
Solklart garantiärende om det bara är 1,5 år. Outnorth måste va dumma i huvudet. Kontakta Exped själva eller deras svenska agent om inte Outnorth ger dig ett nytt.
 
Fick ett mindre problem med en fjäder som slutade fungera i en karbinhake på en ryggsäck från Exped.

Kontaktade då importören direkt och frågade samtidigt om, och i så fall var, det gick att köpa ett litet tillbehör till ryggsäcken löst.

Fick ett jättebra bemötande och bägge delarna skickades till mig kostnadsfritt.

Så stor tumme upp från min sida! Skulle rekommendera att ta kontakt med dem istället för Outnorth.
 
Solklart garantiärende om det bara är 1,5 år. Outnorth måste va dumma i huvudet. Kontakta Exped själva eller deras svenska agent om inte Outnorth ger dig ett nytt.

Det ska jag absolut göra.
Men jag kommer inte hinna få ett nytt till min fjälltur i år eftersom Outnorth år så långsamma med att hantera min reklamation. Åker ju på fredag. Kommer att sakna mitt jättesköna liggunderlag. Tar med ett gammalt från Thermarest som är lite tyngre och inte lika bekvämt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...