Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek?

Hej!

Jag har blivit sugen på att göra en mindre resa själv ned till Asien, kanske 2-3 veckor lång, och bara backpacka runt med så lite som möjligt. Jag vill inte behöva ha något incheckat bagage vid flyg t.ex. och vill ta mig fram med "så lite som möjligt" liksom.

Så jag eftersöker alltså en bra ryggsäck som passar (är godkända) som handbagage.
De flesta flygbolag har väl 55x40x20 som standard vad jag sett men är medveten om att det finns andra flygbolag som har snävare restriktioner, så man bör väl ha det i åtanke kanske.

Jag borde väl börja med att göra en lista på saker som jag ska ha med mig och lägga fram det så man får en bild över hur stor ryggsäck man behöver.

Men just nu så är jag mest nyfiken på tips om ryggsäckar som kan användas som handbagage på de flesta flygbolag. Svårt att hitta mått på vissa modeller tycker jag.
 
Jag klarade mig på en Haglöfs Tight Large i en vecka i italien.Den slukade mer än ett par "större" andra ryggor.

Finns för 399:- ibland på xxl
 
Ska det vara en ryggsäck som funkar som "liten resväska" eller en "liten resväska" som funkar som ryggsäck? Typ, hur viktig är ryggsäcksbärandet, och att det ser ut som en ryggsäck? Annars finns ju en del fina bagar, med ryggsäcksremmar, synliga eller möjliga att dölja för att bära bara som en resväska.

Kolla annars t ex på denna sida:
http://www.addnature.com/utrustning/vaskor/resvaskor.html
Kika särskilt på modellerna Arcteryx Carrier Duffel, North Face Dufflel Bag, i lämplig storlek. Volym kontra yttermått för internationellt handbagage. Mjuka väskor kanske enklare slinker igenom kontrollerna än hårda med hjul/ram, går att knöla till i "mallarna" de har på flygplatserna. Glöm inte heller att kolla vikten på väskan tom, och reglerna för de bolag du ska flyga med, kan ju vara så lite som 8 kg på vissa.
Eller här:
http://www.addnature.com/utrustning/vaskor/resvaskor.html
Favoriter: Patagonia Transport MLC, Arcteryx Covert Case.

Satsa sen på något system av lätta packpåsar, så du kan ha lite ordning på innehållet och kan hålla isär rent och smutsigt. Och kanske en liten ryggsäck eller höft-/midjeväska eller liten axelväska för det du vill ha extra koll på, på flygplatserna och flygplanet likväl som när du lämnat den större väskan och bara behöver med dig det viktigaste för en dag.
Kul, lycka till!
 
Hej!

Jag har blivit sugen på att göra en mindre resa själv ned till Asien, kanske 2-3 veckor lång, och bara backpacka runt med så lite som möjligt. Jag vill inte behöva ha något incheckat bagage vid flyg t.ex. och vill ta mig fram med "så lite som möjligt" liksom.

Så jag eftersöker alltså en bra ryggsäck som passar (är godkända) som handbagage.
De flesta flygbolag har väl 55x40x20 som standard vad jag sett men är medveten om att det finns andra flygbolag som har snävare restriktioner, så man bör väl ha det i åtanke kanske.

Jag borde väl börja med att göra en lista på saker som jag ska ha med mig och lägga fram det så man får en bild över hur stor ryggsäck man behöver.

Men just nu så är jag mest nyfiken på tips om ryggsäckar som kan användas som handbagage på de flesta flygbolag. Svårt att hitta mått på vissa modeller tycker jag.


Det finns knappt inga modeller.

Den här plus en simpel modell på stadium var en enda vettiga jag hittade som beskrivs i tidigare tråd.

http://www.ospreyeurope.com/gb_en/pack-selector/farpoint-40?

Jag tyckte det var för mycket smeck på farpointen och vill bara ha en enkel jävla rygga med rätt mått men det verkar knappt finnas någon på nära 44 liter.



Ska det vara en ryggsäck som funkar som "liten resväska" eller en "liten resväska" som funkar som ryggsäck? Typ, hur viktig är ryggsäcksbärandet, och att det ser ut som en ryggsäck? Annars finns ju en del fina bagar, med ryggsäcksremmar, synliga eller möjliga att dölja för att bära bara som en resväska.

Kolla annars t ex på denna sida:
http://www.addnature.com/utrustning/vaskor/resvaskor.html
Kika särskilt på modellerna Arcteryx Carrier Duffel, North Face Dufflel Bag, i lämplig storlek. Volym kontra yttermått för internationellt handbagage. Mjuka väskor kanske enklare slinker igenom kontrollerna än hårda med hjul/ram, går att knöla till i "mallarna" de har på flygplatserna. Glöm inte heller att kolla vikten på väskan tom, och reglerna för de bolag du ska flyga med, kan ju vara så lite som 8 kg på vissa.
Eller här:
http://www.addnature.com/utrustning/vaskor/resvaskor.html
Favoriter: Patagonia Transport MLC, Arcteryx Covert Case.

Satsa sen på något system av lätta packpåsar, så du kan ha lite ordning på innehållet och kan hålla isär rent och smutsigt. Och kanske en liten ryggsäck eller höft-/midjeväska eller liten axelväska för det du vill ha extra koll på, på flygplatserna och flygplanet likväl som när du lämnat den större väskan och bara behöver med dig det viktigaste för en dag.
Kul, lycka till!

Ehh, han skriver ju att han vill ha ett handbagage.
 
Jag vill ha en ryggsäck som utstrålar typ: "Detta är en erfaren backpacker som har koll på läget" :p Fast så är det ju inte även fast jag backpackat tidigare och dessutom med sällskap. Men jag vill ge intrycket av att jag "kan min sak". Låter fånigt kanske men det är det jag eftersträvar :) Så det ska se ut som en ryggsäck liksom :)
 
Har sett folk använda mindre Osprey Exosmodeller som handbagage, har själv flugit med min Osprey Kestrel 33 (eller är det 38?).

Sambon har flera gånger använt sin rygga från Decathlon (en Quechua som har mellan 33 och 38 liter, osäker).

Tror kort sagt du kommer undan med de flesta ryggor under 40 liter om du komprimerar hyfsat och inte fyller till max. Det bör lätt räcka för några veckors backpacking i varma länder.

Träffade på lite folk när jag reste runt i asien som var ute 5-6 veckor med motsvarande mindre skolrygga. Typ en sådan här
ad.jpeg
 
Brukar resa med min Fjällräven Bergen 30 som dessutom är vattentät.
Aldrig haft problem att ha den med mig in i planet
 
Vill inte sabba nåt här, men jag har haft några Corker varav samtliga har gått sönder efter 3-4 år. Jag är allmänt tveksam till kvaliteten på Haglöfs grejer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Frippeflyer Tips på vandringsryggsäck Transportera 10
Moga Tips på RIKTIGT stabil kanotvagn? Transportera 26
Erkan Tips på vandringsryggsäck för veckoturer Transportera 16
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
Lena L Var prova ryggsäckar? Korta tjejers tips på säck? Transportera 23
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
monedula Tips på ryggsäckar med mjuka axelband Transportera 4
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
tsebring Veckotur - Tips på ryggsäck anpassad för kvinnor? Transportera 0
Whovally Tips på ryggsäck Transportera 2
pelka Vill ha tips på Lätt 25-35L ryggsäck?? Transportera 3
onnors Behöver tips på ryggor (90L+) för långa och klövjeväska Transportera 18
falken85 Tips på ryggsäck 45-55l Transportera 6
mike79 Vill ha tips på ny ryggsäck Transportera 2
sledman Tips på hur man kan fästa spade på Hagöfs victor 90100 Transportera 0
Emma_W Tips på en bra 50-55 L säck Transportera 3
martinsit Tips på 70-80 liters ryggsäck Transportera 8
anton.w Tips på en bra 80-literssäck? Transportera 4
Nordstjärnan Behöver tips på ryggsäck. Transportera 8
brigas tips på ryggsäck för liten person Transportera 2
ArneJ Tips på bra ryggsäck Transportera 1
lassep Tips på ryggsäck, ca 90-100 liter? Transportera 23
mackan Tips på liten ryggsäck Transportera 0
Tips på en bra ramryggsäck runt 60 l Transportera 3
cristiancjb Behöver tips för ryggsäckar (60-70L) för en kort person Transportera 12
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Polar300 Alaska-tips... Transportera 3
Onesport Inställning av ryggsäck - samlade tips Transportera 4
Swift Tips Fjällräven Raven Gyro Transportera 0
Zorozv Ryggsäck - tips & råd sökes Transportera 14
rawdis Berghaus Crusader - Tips Transportera 7
Markholm Ryggsäck med stor frontöppning, tips Transportera 2
daniel81 Söker tips ang ryggsäck Transportera 18
mile0003 Presentkort, ryggsäck och tips... plx Transportera 4
jerklaren Ny ryggsäck. Söker erfarenheter och tips. Transportera 0
shadowfire Ryggsäck för sommarvandring - tips? Transportera 26
Hilber Skrinda, låg med stora hjul, tips? Transportera 13
Zewz Tips från väderbitna sökes... Transportera 14
josea_84 Tips ang ryggsack ca 100 l Transportera 1
johan5588 -Vandringssäck 80-100 liter, tips ? Transportera 43
Maskinen Tips - alpinist/klättersäck Transportera 2
hannessandahl Tips om köp, Norröna? Transportera 1
xtrom Tips om McKinley Arctic 85 Transportera 0
Qajastin Modda Klättermusen Ratatosk. Tips? Transportera 2
fredrikp Ryggsäck runt 90 l - Tips Transportera 0
Sellberg någon som kan ge tips om en ryggsäck 40-50 Transportera 10
Joana Hjälp i rygsäcksdjungeln!! Ngt tips? Transportera 6
tips om bergans alpinist ll ??? Transportera 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...