Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Tack för en rolig och initierad recension!
Jag är glad att du gillar kniven, den här typen av kniv är nämligen inte min kopp te. Dock som den knivnörd jag är tycker jag alltid att det är roligt att läsa knivrecensioner, speciellt svenska sådana. Kanske t.o.m. roligare med enligt mitt tycke riktigt "udda" knivar som Yojimbon.
Jag minns Be Wharned kniven från när den först kom. Mitt intryck av den var att den var en av de mest aggressiva och konstiga knivdesiger jag sett, med en mycket svag spets.
Nu är inte Yojimbin riktigt lika hotfull men det är helt klart en kniv som hade samlat damm hemma hos mig... tillsammans med ett gäng andra konstiga knivar jag redan äger...;)
/Lux
Min åsikt gällande den här kniven går i samklang med din. En i mina ögon tämligen meningslös pjäs på ett typiskt amerikanskt sätt.

Jag äger den första generationens Yojimbo, dvs den med ett fullt flatslipat blad. Denna variant är enligt min åsikt bättre än den senaste med sin utpräglade skålslipning. Skålslipade blad borde bannlysas, demoleras, smältas ned, samt förbjudas

~Paul~
 
Jo det finns bättre bladprofiler än den skålslipade, helt klart. Och den planslipade är väldigt användbar och favoriten. Sen har jag iofs använt många knivar med skålslipning utan att tycka de är dåliga på något vis, då framförallt i jaktsammanhang.
 
Det här bladet sitter på Bravo 1 LT, som precis kom. Känns spontant trevligt. Anar att det blir en bättre jaktkniv än min förra av det slaget från Bark River, Gameskeepern.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    36.2 KB · Visningar: 636
En av mina 82-or har ett ocentrerat blad och lite grusig utfällning, de andra är helt OK, precis som alla mina 92-or.

Det är för övrigt inte samma dimensioner runt pivotskruven på 82-orna som på 92-orna. Det går m a o inte byta blad mellan dem om man vill undvika antingen glapp eller dålig passning.

~Paul~


Jag plockade isär två st 82-or för attt testa om det blev bättre passning genom att blanda komponenterna lite. Det var inte problematiskt alls att ta isär knivarna men innan jag kom på hur jag skulle göra för att få ihop kniven igen...Puh, det var pilligt och svettigt! Och jag har fortfarande en kniv kvar att montera... kvällen räddad;)
För alla som inte vet exakt hur kraftig fjädern är på en Swede 82 eller hur små fjäderhållarna är så kan jag upplysa att fjädern är mycket, med betoning på mycket, kraftig och att hållarna är alldeles för små för att normalstora fingrar ska kunna greppa dem på ett bekvämt sätt...

/Lux

P.S. "roligt" att vi båda delar samma aversion mot skålslipade blad och riccasso!
 
Det här bladet sitter på Bravo 1 LT, som precis kom. Känns spontant trevligt. Anar att det blir en bättre jaktkniv än min förra av det slaget från Bark River, Gameskeepern.

Bark River gör väldigt vackra knivar, denna inget undantag.
Dock är den enlig min mening alldeles för tjock över ryggen (~5.5mm). Jag kan inte tala för just den här kniven men det brukar inte vara helt ovanligt att den här typen av amerikanska knivar med tjockt stål och breda handtag är ganska baktunga.
Hur är balansen på din kniv?

/Lux
 
Bark River gör väldigt vackra knivar, denna inget undantag.
Dock är den enlig min mening alldeles för tjock över ryggen (~5.5mm). Jag kan inte tala för just den här kniven men det brukar inte vara helt ovanligt att den här typen av amerikanska knivar med tjockt stål och breda handtag är ganska baktunga.
Hur är balansen på din kniv?

/Lux

Detta är "LT"-versionen. Den är 4mm tjock. Jag hade aldrig köpt den vanliga, precis som du skriver så är den för tjock. Jag har bravo 1.5 också, där är tjockleken lite mer passande.
Bravo 1 LT har en fin balans och känns smidig. Väger 180 gram.
 
Detta är "LT"-versionen. Den är 4mm tjock. Jag hade aldrig köpt den vanliga, precis som du skriver så är den för tjock. Jag har bravo 1.5 också, där är tjockleken lite mer passande.
Bravo 1 LT har en fin balans och känns smidig. Väger 180 gram.

Ok, 4mm, avsevärt bättre! Fast personligen fördedrar jag ännu tunnare blad i den bladstorleken...
En skönhet alldeles oavsett! :)

/Lux
.
 
Japp, 4mm är inte jättetunt. På en jaktkniv ser jag inget bekymmer med det dock. Slipningen är dessutom riktigt bra gjord, den smalnar av fint redan rätt högt upp. Så vid täljning så behöver man inte vinkla bladet jobbigt mycket. En annan tjock&kort här hemma, H1, har tyvärr en betydligt knubbigare slipning och gör den mindre lämplig till täljning. Tjockleken över ryggen är inte hela sanningen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.