Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Hej .

Skaftet i kniven är lignum vitae, nickelsilver, tunna skivor av elfenben o svart vulcan fiber.
Slidan av robust vegetabilgarvad läder.

Om slipar kan jag bara säga att ska man hålla på mycket med blad är håkansson slipen bland det bästa.
 
Hej .

Skaftet i kniven är lignum vitae, nickelsilver, tunna skivor av elfenben o svart vulcan fiber.
Slidan av robust vegetabilgarvad läder.

Om slipar kan jag bara säga att ska man hålla på mycket med blad är håkansson slipen bland det bästa.
Kanonfina material Kimmo! Ser jättefint ut. Visste du att man har kommit på att Lignum Vitae trots allt inte är det hårdaste träslaget?

Australisk Buloke är tydligen avsevärt hårdare: http://en.wikipedia.org/wiki/Allocasuarina_luehmannii

~Paul~
 
Nej, den slipen är nog inte helt optimal. Till att börja med så är bandet för brett. Du bör kika på slipar där bandbredden ligger mellan 40-50 mm.

Håkanssonslipen är tämligen populär i vårt land. Den är tyvärr ganska dyr. Dock är den av god kvalité.

Jag har en vattenkyld Mado Superschliff. Funkar väl till mindre knivar.

Rent allmänt så kan det löna sig att importera. I USA förekommer helt adekvata slipar för runt 2,5K med frakt.

~Paul~

Hej Paul,

har du mer detaljerad info om detta med USA slipar, kanske en länk eller rent av en kontakt?
 
re

Hej Paul. Du har rätt och den är också besläktad med lignum vitae. Problemet med the real jamaica lignum vitae är att det inte går att köpa längre sen länge. Det är skyddat med CITES förordningar nu. Jag hade sån tur att jag fick en låda med detta real lignum av en gubbe som hade köpt på sig en låda med en massa block av detta äkta vara. Har inte så mycket kvar av det längre men mäste säga att det är ett grymt fantastiskt trädslag. Av alla olika sorter jag jobbat med så lignum i topp med vattentåligheten, hållbarheten och det vackra lyster man får med det, Sköna vågor o mönster är det i det också. För mig är det ett mystiskt wood. En speciell känsla när man jobbar ihop en kniv av det :) Kanske Paul någon gång vill att jag donar ihop en kniv åt dig av detta mest det finns kvar. I USAkriker de efter dessa bitar om man har men jag har inte velat sälja något av det,., Självaset Randall J från orlando ville ha ett block av mig till en randall kniv men jag sade nej den gången :)
 
Bandslip

Tack för era svar.

Jag ska använda slipen till knivblad, yxhuvuden, knivskaft m.m.

Håkansson slipen ser riktigt fin ut, men den kostar ju därefter.

Om jag ska importera från USA, är det något speciellt jag ska tänka på när jag väljer slip? Tips på pålitliga webbutiker med slipar?
 
Hej Paul. Du har rätt och den är också besläktad med lignum vitae. Problemet med the real jamaica lignum vitae är att det inte går att köpa längre sen länge. Det är skyddat med CITES förordningar nu. Jag hade sån tur att jag fick en låda med detta real lignum av en gubbe som hade köpt på sig en låda med en massa block av detta äkta vara. Har inte så mycket kvar av det längre men mäste säga att det är ett grymt fantastiskt trädslag. Av alla olika sorter jag jobbat med så lignum i topp med vattentåligheten, hållbarheten och det vackra lyster man får med det, Sköna vågor o mönster är det i det också. För mig är det ett mystiskt wood. En speciell känsla när man jobbar ihop en kniv av det :) Kanske Paul någon gång vill att jag donar ihop en kniv åt dig av detta mest det finns kvar. I USAkriker de efter dessa bitar om man har men jag har inte velat sälja något av det,., Självaset Randall J från orlando ville ha ett block av mig till en randall kniv men jag sade nej den gången :)
Oj, det var värst. Trodde inte att det var så svårt att få tag i.

Helt klart hade det varit trevligt att äga en kniv med ett sådant handtag!!

Grattis till förvärvet!

~Paul~
 
I vanliga fall undviker jag skålslipade blad men den här Buck "Vantage Pro" är en gåva och därför ett undantag. Jag har testat kniven lite lätt och är glatt överraskad att den högt uppdragna slipfasen faktiskt inte påverkar skäreffektiviteten allt för mycket.

Stålet är Crucible CPM S30V värmebehandlat av Paul Bos. Obs, ej att förväxla med undertecknad
Biglaugh.gif
.

Handtaget har ett perfekt placerat clip som möjliggör att hela kniven göms i fickan och inte sticker ut nämnvärt. Skollorna är i kompositplast och bladlåsningen är av liner lock typ. Bladet har en s k flipper, dvs går att snärta ut med pekfingret. Dock är mekanismen aningens trög vilket resulterar i att jag måste fälla ut bladet på traditionellt sätt medelst bladhålet.

Ett annat irritationsmoment är själva flippern som är i vägen i samband med nedfällning av bladet, dvs när man trycker på spärren till liner locken och med pekfingret försöker att fälla ned bladet så klämmer flippern tummen.

Kniven väger inte mycket och är tillräckligt liten så att den lätt tas med på diverse äventyr i stället för att sitta hemma i vitrinskåpet. Tyvärr levereras kniven inte med ett fodral. Det är antagligen en gynnest som är reserverad klassikern Folding Hunter 110 ;).

Specen:
Vikt: 73 g
Bladlängd: 70 mm
Egglängd: 67 mm
Bladtjocklek: 3 mm
Längd, infällt blad: 92 mm
Längd, utfällt blad: 155 mm
Chassi: rostfritt stål
Clip: spets upp, ingen möjlighet att byta position
Clipmaterial: rostfritt stål
Bladlås: liner lock
Skollor: komposit
 

Bilagor

  • Min Buck 0342BKS-B Vantage Pro, 2.jpg
    Min Buck 0342BKS-B Vantage Pro, 2.jpg
    19.3 KB · Visningar: 956
  • Min Buck 0342BKS-B Vantage Pro.jpg
    Min Buck 0342BKS-B Vantage Pro.jpg
    15.9 KB · Visningar: 944
  • Min Buck 0342BKS-B Vantage Pro, 3.jpg
    Min Buck 0342BKS-B Vantage Pro, 3.jpg
    35.2 KB · Visningar: 1,017
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 903
Den ser bra ut . Varför tycker du att skäregenskaperna inte är bra som skålslipning?
Jag uttryckte mig lite otydligt på den punkten. Eftersom mina knivar används uteslutande till fiske, jakt och camping (samt skära av en och annan grillpinne) så föredrar jag fullt flatslipade knivblad.

Självklart skär även skålslipade blad väl men de måste då fylla vissa kriterier. T ex att om materialet är av organisk art så bör dess höjd/tjocklek inte överstiga bladets slipfas/bredd. Risken är nämligen att friktionen påverkar momentet. Om du har testat att skära igenom en hård potatis med ett utpräglat skålslipat blad så vet du vad jag menar :). Av den anledningen är 99% av alla kockknivar flatslipade. Vad jag vet så är det enbart Jay Fisher som envisas med skålslipade köksblad: http://www.jayfisher.com/Chef's_Knives_Culinary_Kitchen_Cutlery.htm

Ett annat kriterium gäller täljningen. Man får helt enkelt inte luta bladet för mycket eftersom det då "tappar greppet" i och med att övergången mellan slipfas och kropp får kontakt med materialet man skär i. Slipfasen får dessutom inte vara allt för tunn eftersom man riskerar urflisning eller deformation. De flesta skålslipade blad är nämligen tunna i den nedre delen. Detta är förstås en fördel i vissa fall men nackdel i andra.

Ytterligare ett kriterium gäller jakt. Man får helt enkelt använda kniven till mindre skärarbeten och undvika den i samband med större arbeten eftersom denna typ av blad är dåliga på att "styra" skäret i rätt riktning. Dvs man har mindre kontroll (t ex när man flår vilt).

Att filea fisk med ett sådant blad är heller inte hundraprocentigt eftersom bladet inte följer benen/skelettet på ett adekvat sätt, liksom att det är svårt att avlägsna skinnet. Ett flatslipat blad lägger man helt enkelt platt mot materialet. Detta går inte att utföra med ett skålslipat dito eftersom vinkeln blir för stor och bladet skär in i skinnet.

Avslutningsvis. Visst kan man använda ett skålslipat blad till alla de arbeten jag nämnt, men som vanligt så finns det bättre val. Den här Buckkniven har dock en så pass högt uppdragen slipfas att den trots skålslipningen skär ganska effektivt även material till vilka jag i vanliga fall väljer annan typ av knivar.

~Paul~
 
re

Hej Paul. Mycket bra tänkvärd svar o korrekt säkert på alla de sätt. :) Men gjorde en gång en secundär egg på en skålslipad egg och det funkade kanon. Blev en lite starkare egg och funkade kanon i jakt o flå jobb osv.. Visst nu talar vi om modifering men iallafall. :) Ser att din buck har också en markant secundär egg som de flesta skålslipade har. Tycker också att det är lätt att få en skålslipad skarp i fält också om det behövs. Smaksak som allt annat även om jag föredrar scandi grind i det mesta :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...