Stort knivintresse - välj din favoritkniv

2. Jaså, är du missnöjd med den?

~Paul~


Både ja och nej, Fantastiskt trevlig kniv med hög finish och man kan kanske inte begära mer för priset. Dock, det är kanske den `rackligaste´ fällkniv jag äger och skulle gärna se en lite mer genomarbetad lagring av bladet även om det blivit lite dyrare.[/QUOTE]

Japp. Har den med svart syntetgrepp. Usel på dessa vis. Ligger fortfarande i lådan.
 
Allt kostar, chassie ökar vikten etc.
Fällknivar bör vara lätta och duga till huvuduppgifterna kapa, skära.
Planerar man att snida välj en fastbladare.
Håll dem något skarpare än smörknivar.
Den gamle RM officeren Colin Fletcher skröt om sin slidkniv att den i varmt väder dög till att bre smör med.

go tur
 
Njae, i det här fallet handlar det om att Eka har tappat i kvalitet. Kniven är verkligen undermålig, för att vara vad den är.
 
Äger också en EKA Swede 88. Min är i masurbjörk. Inget att tälja med eller fixa tändved, känns instabil i delningen till följd av att den inte har metallram i skaftet, men vettig till annat vardagsbruk. Är ju suveränt lätt och smidig att förvara i en byxficka.

Thure
 
Efter lite väntan kom så min specialbeställda Balatsky-pin. Top notch!
 

Bilagor

  • CD14F73E-3E55-4D6A-9E65-6E20A934194A.jpg
    CD14F73E-3E55-4D6A-9E65-6E20A934194A.jpg
    18.8 KB · Visningar: 322
Inte lika kul. Jag har uppenbarligen avhärdat tången, eftersom ett hål gick bra att borra även om det var rätt tufft. Men... Hål nr 2 är helt j-a omöjligt! Har provat tre helt nya ”normalbra” borr i olika diametrar, med ett millimeterdjupt hål som resultat. Jag har bra olja och borrar långsamt, dock för hand. Sen åkte jag och köpte absolut bästa borren från bästa bygghandeln, med NOLL resultat. Inte en tiondels millimeter kommer jag. Vad händer?
 

Bilagor

  • 6853BED8-D39E-44DC-A710-53F4E0B95EE0.jpg
    6853BED8-D39E-44DC-A710-53F4E0B95EE0.jpg
    95.7 KB · Visningar: 319
Det måste ju vara härdat där fortfarande av ett eller annat skäl. Skumt. Avhärda igen? Annars får det bli hårdmetallborr...
 
Det måste ju vara härdat där fortfarande av ett eller annat skäl. Skumt. Avhärda igen? Annars får det bli hårdmetallborr...

Det är just hårdmetallborr jag använt, av bästa kvalitet! Det finns tydligen specialhårdmetallborr för just härdat stål, men bara i beställningssortimentet, och kostar 500kr per borr. Försökte avhärda med min blåslampa, men helt utan resultat. Helt sjukt. Har kommit fram till att enda vägen framåt är att hetta upp tången till kritiskt igen och svalna långsamt
 
Galet ju. Du får berätta hur det går!
Angående borr, det är nog vanliga HSS G, alt Hss-co, du använt? Dvs inte hårdmetallborr i verklig mening. De som kostar 500 däremot, de är säkert solida karbidborr.
Ett billigare alternativ är att slipa till skären på ett stenborr med diamantbryne (skären är belagda med hårdmetall), detta ska gå att borra härdat stål med.

https://youtu.be/205cQSUnimE
 
Jag har en Sheffield arbetskniv som jag haft i många år, nyligen hittade jag denna Gerber https://www.bauhaus.se/kniv-gerber-eab-lite
Någon som känner till något annat roligt med utbytbara blad?
Gerbern som jag länkar till borde vara en bra EDC-kniv?
 

Bilagor

  • 15616223972737107739780542660747.jpg
    15616223972737107739780542660747.jpg
    46.5 KB · Visningar: 276
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.