Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kimmo har legat lågt ett tag men börjat komma igång igen med lite knivar. Han har valt att bara hålla till på FB än så länge. Kniven är en av dom nya han har gjort.

Fredrik
 
Den här är favoriten som ja alltid bär ute i naturen, upphittad i skogen, kolstål, lätt att skärpa, sylskarp å som håller skärpan länge -till skillnad från rostfritt -åxå praktiskt med trubbnosen.
 

Bilagor

  • DSCN2410 kniv favorit hittad i skogen.jpg
    DSCN2410 kniv favorit hittad i skogen.jpg
    45.9 KB · Visningar: 512
Hittade en gammal raritet i gömmorna. Borde finnas fler men jag har aldrig träffat nån som har en.
 

Bilagor

  • 0206BDC1-75AB-4275-AAFE-FBEA84D36574.jpg
    0206BDC1-75AB-4275-AAFE-FBEA84D36574.jpg
    65.9 KB · Visningar: 486
1. Den här är favoriten som ja alltid bär ute i naturen, upphittad i skogen, kolstål

2. lätt att skärpa

3. håller skärpan länge -till skillnad från rostfritt

4. praktiskt med trubbnosen.
1. OK, intressant val :).

2. Kolstål brukar generellt vara lättare att bryna/slipa än rostfritt.

3. Hm, på den här punkten håller jag nog inte med dig ;). Allt hänger på vad man använder kniven till. Kolstål (i det här fallet 1075) är slagsegare än reguljärt rostfritt, dvs det tål vridningar, bändningar och slag bättre.

Men. Kolstål är inte lika slitstarkt som main stream rostfritt, dvs det innehåller inga hårda karbider (krom, molybden, vanadin osv). Det är dessa karbider som ger det rostfria stålet dess slitstyrka.

Med andra ord, till arbeten som att skära i mattor, kartonger, rep/snören, tyg och mjukare/fibrös plast är rostfritt att föredra.

4. Personligen skulle jag reta ihjäl mig på en deformation som är så lätt att korrigera ;). Speciellt praktisk anser jag nämligen inte att det är när en kniv saknar spets...

~Paul~
 
Att det inte lär finnas så många kvar från tiden då det gick att prenumerera på tidningen Foto. Eller om det var så att den fanns på deras medlemsshop. Minns inte, nån gång tidigt 90-tal.
 
Om du tittar på bilderna från hans verkstad så ser du en maskin som jag är väldigt sugen på att köpa. En 50x2000 mm bandslip med 500 mm kontakt/sliphjul. Det ger en läckert grund skålslipning på inte alltför breda blad. Jag gillar flatslipning men en väldigt grund skålslipning har klart trevliga attribut också. Ännu bättre hade varit 600 mm sliphjul men då måste man gå ifrån standardband och det blir dyrt och jobbigt.

På tal om större slipradier...Hittade denna hemmabyggda vattenkylda slip på ett amerikanskt forum, inspirerad av den japanska metoden. Ganska sjuk :)
 

Bilagor

  • post-26864-125484330145.jpg
    post-26864-125484330145.jpg
    33.9 KB · Visningar: 503
  • hirotomo079a.jpg
    hirotomo079a.jpg
    82.8 KB · Visningar: 504
Att det inte lär finnas så många kvar från tiden då det gick att prenumerera på tidningen Foto. Eller om det var så att den fanns på deras medlemsshop. Minns inte, nån gång tidigt 90-tal.
OK, förstår vad du menar. Foto lades ned i mars 2015.

Den aktuella kniven är en ganska vanlig modell (Soldier) men tillverkas inte längre. Den blev 2008 ersatt av en 111 mm version med en annan uppsättning av verktyg och material i greppet.

~Paul~
 
OK, förstår vad du menar. Foto lades ned i mars 2015.

Den aktuella kniven är en ganska vanlig modell (Soldier) men tillverkas inte längre. Den blev 2008 ersatt av en 111 mm version med en annan uppsättning av verktyg och material i greppet.

~Paul~

Jo den trycktes väl upp åt alla möjliga företag gissar jag. Men vanligare var att företag tryckte namn på en av Eka fällknivar.

Har sista numret av Foto inplastad nånstans också :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.