Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar?

Det kanske är deras fyllning som har dåliga egenskaper redan från början, att den inte blir varmare.
Deras fina ord om dess fördelar, förvillar oss att tro den ska vara bättre, om man inte kollar upp ordentligt som DoktorGlas och du verkar ha gjort.

Det gäller bara att uttala vissa ord och utesluta andra, som en gammal reklam på en mikrovågsugn som jag kommer ihåg, han sa: - Det finns ingen mikro som är så liten utanpå och så stor inuti.

Det blir besvärligt om man ska ha olika måttenheter att utgå från, även om det inte är omöjligt.
 
Det finns ju variabler utöver fyllnadsvikt som är intressanta, innesluten luftvolym, tygets ytvikt, hopfogningsmetod, sömmar, limning, svetsning, lofthöjd.
Dupont har syntetfibrer med luftkanaler i, andra brukar massiva fibrer.
Kloka sovsäckskonstruktioner har sögre lofthöjd på ovansidan.
Slutligen provdockan ligger stilla. Hur sover du? I eller medvändare.
En dunsäck är oftast lättast, då dunet binder mest luft per viktenhet.

go tur
 
Kanske OT i en väldigt specifik tråd men är det inte ett onödigt komplicerat sätt de uttrycker de här temperaturerna på?
Kunde de inte bara skrivitt.ex. "Nedre temperaturgräns från +1 till +6 C" där +1 motsvarar T-limit och +6 motsvarar T-comfort?

Varför blanda in kön och olika påståenden och förutfattade meningar öht?

"Nedre temperaturgräns från +1 till +6 C" ger väl alla den information som behövs? Det spelar väl ingen större roll om du är frusen pga kön, kroppsmassa, ämnesomsättning, ålder osv osv. Den enda som vet är du själv liksom.

Sen förstår jag inte heller detta med att män skulle frysa mindre än kvinnor på vissa specifika kroppsdelar. Själv brukar jag frysa om fötter och knän och armbågar när jag sover i kvinnosovsäckar. Jag antar att det beror på att de är tightare skurna och därför inte lämnar nog med utrymme för dessa kroppsdelar utan isoleringen komprimeras.
Alltså, det är klart att det finns en poäng med sovsäckar för mindre personer (oftast kvinnor) men att det skulle vara så jävla specifikt tror jag inte på, och OM det nu skulle vara så att jag fryser mer än män på vissa kroppsdelar så känner jag inte alls att kvinnosovsäckar har hjälpt mig med det..

Själv har jag en Fjällräven abisko (komfort +3) och en Marmot Sunset 20 (komfort -5).

Ska man gå på EN standard är Marmoten varmare, och om man känner på den är den betydligt tjockare och fluffigare. Jag sover dock varmare i Abisko, helt klart. Det beror på på att den har krage, att den sitter bättre, att den har plats att röra sig där det behövs osv osv.

Tja de var ett långt inlägg utan att beröra trådstarten frågeställning, men det jag ville komma till är att jag inte tror att man ska kolla för mkt på vikt/EN-standard när man letar sovsäck..

Denna tråden fick mig att läsa lite mer på nätet och jag blev bara än mer övertygad nu.
 
Många bra synpunkter. Jag skapade ju inte tråden för att specifikt välja mellan två säckar eller mellan dun och synte och så vidare, utan för att jag är intresserad av själva testförfarandet och hur då olika parametrar kanske spelar roll i de angivna värdena.

Just skillnader i konstruktion och detaljer, köper det t.ex 3 grader i temp trots lägre fyllnadsvikt, eller är det bara avvikelser i testlabbet som orsakar skillnaden, eller kommer jag sova lika varmt i den rymligare Lamina-säcken för att jag drar upp knäna och ligger på sidan medan marmot gynnas av den smala designen och den stillaliggande provdockan.

Nu är verkligen de här tre gradena inte avgörande i valet för min del, men frågan tycker jag är intressant. Man tycker nog att det finns utrymme för förbättring av standarden för temp angivelse
 
Ur mätsynpunkt hade ju en docka som rörde sig 1/2 tiden som i vändare och 1/2 tiden medvändare varit ett stort steg i rätt riktning.
Ännu bättre hade ju varit om man hade haft 4 dockor med olika storlek.
Exempelvis 165 cm, 175 cm, 185 cm och 195 cm, i vikterna 55, 65, 85 och 100 kg.

go tur
 
Inte lätt (eller rättare sagt omöjligt) att hitta mätmetoder som simulerar alla oss olika människor så olika som vi är och upplever vår situation. Bara faktum att det finns en standard som accepterats av tillverkare även utanför EU (trots EN standard) där det finns möjlighet för oss konsumenter att kunna jämföra sovsäckar från olika tillverkare är ett rejält steg framåt. Sedan måste alla vi användare addera vår egen erfarenhet om hur vi vill sova, utrymme i sovsäcken, hur frusna vi är etc för att mot standarden hitta vår "komfortzon", här finns det nog inget facit och för en förstagångsköpare och kanske inte heller så mycket egen erfarenhet.
Min egen erfarenhet är att jag som man 193cm i-vändare behöver en tillräckligt stor säck som medger att jag bekvämt kan röra mig i sömnen och hitta mina komfortabla sovställningar. Jag har även lärt av erfarenhet och med åldern, att jag gärna är lite frusen när jag sover och föredrar att mer titta på några grader högre lägsta personligt komfortvärde än EN-normens TLimit (=lägsta komforttemp för en man),
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...