Tält till långvandring?

Glömmer du moms, tull och frakt?

Om jag går till HMGs hemsida säljer de ett ultramid för 715 dollar. Med en googlad dollarkurs på 9,3 och moms blir det 8312 kr och då har jag inte räknat med någon tull och frakt, Backpackinglight.se tar 8390, det är billigare än vad det skulle kosta att köpa direkt från HMG om man är i Sverige. Att det inte är ett billigt tält är en annan sak.

Betala moms och tull kan man så klart göra om man är lagt åt det hållet. Alla får följa sin moraliska kompass.

Jag såg främst att de tog 9690kr för ett Duplex som Zpacks själva säljer för 599usd. Dagens kurs runt 9.3 ger ett pris på 5570kr plus max 200kr frakt. Så det blir nästan 3000kr för att de gör några klick åt dig. Om man nu inte är väldigt mån om att betala mer till staten.

Sen vill jag förtydliga mina tidigare rekommendationer:

Ultralätta tält, som min rekommendation Duplex, kommer alltid vara en kompromiss för att få ner vikten. Jag rekommenderar inte att ge sig ut i fjällen med ett sånt tält utan att provat många gånger innan och själv avgöra om det är en komfort och säkerhetsnivå man är nöjd med.
 
Moms

Betala moms och tull kan man så klart göra om man är lagt åt det hållet. Alla får följa sin moraliska kompass.
Det är inte frivilligt att betala tull och moms. Om paketet skickas på vanligt sätt (UPS, Fedex etc.) så går det genom tullen och du tvingas betala moms.

Har du någon bekant som kan skicka från USA så kanske det kan slinka in som "gåva" men gränsen för momsfri gåva är ca 50 dollar så då blir det att be din bekanting att göra en falskdeklaration.
 
Kan det här vara något?
Körde en modellen en vecka i somras med sonen då vi cyklade. Funkade bra, men vi hade bara toppenväder. Kanske man skulle sätta till en stormlina till för att få duken bättre spänd vid riktigt hårt väder (eller så kär man sig slå upp det bättre). Skulle nog komplettera med lite bättre tältpinnar.
Nackdel? Tja, det bir trångt med 2 personer och packningen inne i tältet då "absiden" inte är s mycket att hurra för.
https://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=74164

Länken funkar inte.
 
Om ni vill ha ett rymligt, lätt och något varmare tält skulle jag spana inte Statospire LI från Tarptent.

Gjort i DCF, kan bytas så det har half solid innertält likt vissa etablerade märke har.
 
Tack igen för svar!

Precis som flera skriver känns det osäkert med tarptält, enkelväggstält och liknande, även om jag skulle gilla viktbesparingen. Det skulle säkert funka, men kanske inget jag vill testa för första gången på kalfjället på en så lång tur. Det jag läst mest om var zpacks duplex, om det gått att köpa i Sverige enkelt skulle jag ju kunnat testa, men när det är så dyrt och måste importeras... nä 😊

Tidigare turer i fjällen har vi varit flera, och då har vi haft 3-persons tunneltält från typ Jack Wolfskin, men det blir ju alldeles för tungt att ha själv. Tror jag föredrar kupol eftersom det känns lättare att placera ut och få bra spänt.

Ska kolla närmare på Nordisk Halland, Ringstind m.fl!
Vad kul att du gillade Niak Johanna, och på samma vandring med! 😊 Tänker också att på just en långvandring uppskattar man verkligen lite rymligare tält, fast å andra sidan är det just då man vill hålla vilten nere med. Så svårt! 😅
 
Jag har ett nytt, oanvänt (bara testat sätta upp det på tomten) inkl. extra golv, som jag kan tänka mig sälja till bra pris. Rött, komplett, absolut nyskick. PM:a om det är intressant.

Jag haft haft en handfull Hilleberg tält senaste 15 åren och detta är verkligen otroligt fint. Luftigt och stabilt. Lätt och smidigt. Mycket bättre alternativ till Akto och Enan tycker jag (sovit många nätter i Akto).

Anledningen till försäljning är att alla i familjen vill vara med och tälta numera och tid till ensamvandring är minimal.

Tänkte införskaffa ett Hilleberg Kaitum 3 GT istället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
Naltafri Tält till familj Bo och sova 12
fritzner Tält till bekväm flickvän som även fungerar att ta med på kortare vandringar Bo och sova 17
Zanity Tält till 4st familjemedlemmar (vuxna) Bo och sova 7
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
Karlaugust Tält till bil Bo och sova 5
athlech Kamin till tält, Vettigt Pris? Bo och sova 6
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
KulvertTur Försöker sålla bland 3-manna-tält till fjällturer. Bo och sova 18
ARKAND Tält till familjen Bo och sova 5
melody Behövs underlag till tält? Bo och sova 17
pomperipossa tält till barnfamilj Bo och sova 12
Lasse Be Båge till tält Bo och sova 10
wotswe Tält till två personer samt hund Bo och sova 23
Ran4 Presenning/underlag till Tält 20? Bo och sova 4
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Soffgrupp Självstadgande tält till rimligt pris Bo och sova 0
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Brundin Beställa tält som inte levereras till Sverige Bo och sova 4
MAW 1-pers tält till mildare vinter!? Bo och sova 8
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
pelka litet tält till bra pris?? Bo och sova 24
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Polarnatt Tältpinnar till Halti-tält Bo och sova 0
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
svedenmark Vilket tält till familj Bo och sova 5
Diar Skyddsunderlag till tält (som isolerar?) Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
marcusen UL Bågar till tält. Bo och sova 6
Joakim Ambrosson Kompressionssäck till tält, vart? Bo och sova 4
Anders262 Lätta tält till scouting Bo och sova 30
grawin 1-mans tält till Sarek? Bo och sova 4
Rogga Tält till Aconcagua Bo och sova 8
dr_ljungberg Kompressionspåse till tält? Bo och sova 12
Mal Exp. tält till Aconcagua Bo och sova 15
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...