Fundering om en yxa

Nu har jag en fundering. Ligger helt på den teoretiska nivån. En vanlig yxa har en fram och baksida. Baksidan har jag tänkt mig som hammare men igentligen är det väl mer för balans när man hugger?
 
Man kan banka på en metallkil med yxhuvudet för att klyva men det är risk att det far iväg ett metallfragment som kan skada om det träffar huden eller i värsta fall ett öga.

Thure
 
Riskerar

Man kan banka på en metallkil med yxhuvudet för att klyva men det är risk att det far iväg ett metallfragment som kan skada om det träffar huden eller i värsta fall ett öga.

Thure

Jag har många gånger använt en yxa som hammare och som du skriver finns det risker. Men jag tänkte mer hur skulle en yxa med tyngdpunkten nära eggen kännas?
 
Är då rakt ingen yxexpert, men det handlar nog inte bara om tyngdpunkten. Utan kanske primärt om att öka yxans massa och därmed kraften i hugget. Man kan ju inte gärna ha mer gods nära eggen. Tänk hur det skulle kännas att hugga om "klumpen" inte fanns där, kanske 2/3 av vikten borta.
 
Yxor är smidda för att hugga eller tälja med. Endast Släggyxan har en nacke som är stark nog att slå med. Använd inte andra yxor som slägga eller kil. Slår man för hårt på eller med en yxnacke kan yxans öga deformeras eller brista.

Gränsfors syn på saken.
 
Inte bara Gränsfors. Dett är allmänt vedertaget för yxor. De är gjorda att hugga med och i princip inget annat. Risk att skaftögat deformeras. Undantag släggyxan förstås.
Om man sedan använder den vanliga yxans nacke till att slå i en spik någon gång eller knacka på en träkil (men inte tyngre slag) så tror jag inte så stor skada är skedd.
 
Där vi bodde hade vi en granne som fick vresiga träd och när 35 cm kubbarna torkat skulle han klyva dem med yxa o stålkil. Det gick inte bättre än att stålflisen satte sig i övre ögonlocket och det blödde friskt.
Det blev skada på ögongloben, utanför regnbågshinnan.

Släggyxor är gjorda för att klyva med, inte baksidan på en huggyxa mot en stålkil. Bruka skyddsglasögon!
Klyvmaskiner är vettiga.

go tur
 
Personligen anser jag att skogsyxor är alldeles utmärkta till att slå in kilar med vid trädfällning. Jag har alltid med en skogsyxa istället för slägga vid avverkning då den är mer mångfacetterad och duglig helt enkelt. Knacka stålkil kanske tär på yxan, men att ge ett och annat slag på plastkil fungerar utmärkt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...