Dunjacka för 6000m+

Hejsan, Jag är riktigt dålig på detta området, har försökt söka genom forumet men jag hittar dessvärre inget, kanske bara söker på fel ord.

Hur som helst så söker jag tjock dunjacka som klarar riktigt kallt och hårda vindar för toppar över 6000m +

Har planerat in att bestiga Island peak under oktober. Sen har jag andra berg dom kommande åren som jag planerar in så tanken att hyra är inte aktuellt

Har kollat lite på Mountain Equipment, deras jacka verkar vara riktigt bra tror den jag såg på hade 700-750 fill power, men var mycket mer dun än vissa jackor med 800 fill.. ME hade en "värsting" modell på 800-850fill som var rena skräpet om man jämförde med den "mindre" modellen.

Krav, inte ta allt för stor plats nerpackad, inte väga över 1.6kg, man ska kunna röra sig i den och tåla vindar ev regn? Sen ska dunet hålla sig på samma plats! Inte kunna åka omkring och ge köldspottar.

Förslag? :(
 
Kan inget om vad bergbestigning ställer för krav men kolla här så får du kanske tips på vad som finns på marknaden. Betalvägg men översikten / modeller är tillgänglig för alla.

https://backpackinglight.com/lightweight-winter-down-parka-reviews-and-state-of-the-market-report/

Ceres SV är en av de (få?) som går att köpa i butik i Sverige. Jag har den och har varit nöjd på tälttur på fjället, liftburen skidåkning i minus 20 och vardagsanvändning. Den har windstopper så helt vindtät och står emot en del väta.

Uppdatering: angående fill power är det ett mått på dunets flufflighet. Man behöver veta både fill power och fill weight (hur många gram dun) för att kunna uppskatta hur tjock (varm) plagget är. Förutom tjockleken är det viktigt hur den är sydd (du vill ha "box wall" dvs ej genomsydd) och yttertygets egenskaper (vindtät osv).
 
Har Marmots gamla modell av 8000m Parka, den är så varm så jag kan inte använda den till vardags när det är varmare än -25...som förstärkningsplagg i -40 funkar den dock bra:)

RAB har oxå en 8000-modell som verkar likvärdig.
https://www.bergfreunde.se/rab-expedition-8000-jacket-dunjacka/

Roberts verkar ha en polarmodell där du kan välja FP.
https://roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_polaris#img

Rumänska Nahanny hittade jag i helgen när jag googlade elefantfotsovsäck...
http://nahanny.com/en/home/27-pufoaica.html
 
Planerar du några större berg eller något mer nordligt äventyr t.e.x vintertur i Sarek? I sånt fall skulle jag slå till på nått rejält men för 6000 m i Nepal behövs det inga värsting dunjackor tycker jag.

Var på Island peak, Mera och Lobouche East förra året och tog aldrig på mig dunjackan annat än i basecamp som mysplagg. (Ullunderställ, Patagonia Nano p/o och skaljacka var på under bestigningarna).

Sen är det ju klart att man vill ha en rejäl jacka, men köper man t.e.x en Haglöfs Belay hoodie så klarar man sig mer än väl.

Jag hade dunjacka ifrån Outdoor research som vägde omkring 700 g med 700 fillpower.

Av dom 8000 m jackor jag känt på av Marmot, TNF o.s.v tycker jag Mountain Hardwears Absolute Zero jacka känns mest gedigen.

Och kolla att jackan inte är genomsydd, håll upp den mot en lampa och kolla så man inte ser igenom sömmar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Wolff-Wear dunjacka Kläder 1
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
andnel Dunjacka 700 fill vs 800 fill. Hur stor skillnad? Köpråd. Kläder 3
jfc.bromma Dunjacka som lager 2? Kläder 16
traser Dunjacka,ihopklumpad fyllning Kläder 4
erik_odal Erfarenhet av Engellsons dunjacka Stavanger? Kläder 4
loljonas Hur varm dunjacka fjäll 3-säsong Kläder 0
Viktorious Kompressionspåse och dunjacka? Kläder 1
nicko_ (Quark) Dunjacka från Roberts.pl Kläder 3
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
majjen Dunjacka Kläder 12
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
vandrafjäll Istället fär komprimerbar dunjacka ? Kläder 5
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
fuchs Kallt med dunjacka + rygga Kläder 25
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
Rapps Dunjacka i Fjällen Kläder 9
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
avslutad150402 Norröna Trollveggen vs. Lyngen dunjacka Kläder 3
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Still Alive Dunjacka som står emot gnistor? Kläder 4
Mr. Red Det här med dunjacka Kläder 7
Pobbe Köpa dunjacka från England Kläder 8
vonlarsson Dunjacka 2010 Kläder 21
skyspy Dunjacka Kläder 2
pelka Förvaring av dunjacka! Kläder 3
Henrik.A Dunjacka Kläder 4
mindful Ihopvikbar dunjacka Kläder 7
Charli28 Klättermusen Loke dunjacka - synpunkter? Kläder 10
mBengtson letar efter ny vinterjacka / dunjacka Kläder 11
ödemark Dunjacka-lista Kläder 30
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
snowhound Dunjacka - fjällräven Kläder 5
Mathias PHS Rökluktande dunjacka? Vad göra?? Kläder 14
shalin dunjacka för vintertur Kläder 7
Mathias PHS Hjälp! Val av dunjacka! Kläder 25
dave1 Yttermaterial i Feathered Friends-dunjacka Kläder 2
StefanP- Dunjacka nedpackad i extreme värme Kläder 5
avslutat080903 Finns M/90 dunjacka Kläder 16
sandwichman Bra dunjacka? Kläder 14
afro haglöfs dunjacka Kläder 0
henkealf Rea på dunjacka/parkas i storlek Large? Kläder 3
Bjurs Dunjacka Kläder 27
pirx backpacka med dunjacka? Kläder 43
Martin Gidlund Vilken dunjacka? Kläder 8
Vandrare Dunjacka som går över röva Kläder 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...