Skaklar till pulka

Hej!

Jag har en plastpulka och ska sätta skaklar på den. Ett sätt är köpa Segerbaden färdiga eller göra själv. Men min fråga är att man ibland ser korsade skaklar. Vad är vitsen med ha dem i kors?
 
Pulkan spårar mindre

Om pulkan hamnar på sidan om spåret så kan den fortsätta i det oändliga där. Korsande skaklar motverkar detta. PÅ "fabrikstillverkade" skaklar är korsningen oftast ersatt med ett tvärstag mellan skaklarna.
Jag har gjort ett par egna av aluminiumrör men den lilla ekonomiska vinsten kompenserar nog inte strulet. Köp ett par färdiga.
 
Jag har försökt att göra egna skaklar ett antal gånger. Tyvärr gav jag mig den på att få till en lösning med VP-rör som plastades in med glasfiber och epoxy för att härma en köpt lösning. Mycket och dyrt plastande blev det och tid tog det, vilket gjorde att jag tröttnade på att bygga upp tillräcklig tjocklek. Därefter pajade böjen till den horisontella delen vid pulkan när jag tippade ekipaget vid ilastning...

Köp!
 
även jag har försökt göra egna skaklar.

Först VP-rör. Kan möjligen funka med mindre laster. Annars lägg ner över 10kg.

Andra försöket med korsade glasfiberstavar från IMEX i Malung. Ungefär enligt The Ski Pulk book. har funkat med laster på ca 25kg vilket räcker för mig, men jag är ju inte ute så ofta och inte så långt. Tror att korsade stag gör det lite lättare att svänga.

Sedan har jag testat ett gammalt Segebaden-skakel i rotting till min Paris-pulka. Det var stabilast om än något tyngre. Jag spände remmar genom rephålen runt skaklet bara. Enkelt och funkade bra med två små barn med slalomutrustning i pulkan.

Om man tycker det är kul att slöjda och vill spara några hekton så kan man köra på glasfiber ( jag har stavar över om någon skulle vara intresserad) målarstänger och dylikt, men annars så är det nog enklast att köpa faktiskt. Det går att köpa Fjellpulkens skakel separat. Kostar en slant, men om man inte njuter av "tidsförlusten/vinsten" så är det nog värt det. Man får ett skakel som definitivt tål last. Har man köpt en Paris-pulka på 2,5 kg för 500kr så är extrakostnaden och vikten ändå inte så stor.

Vikt och prismässigt kanske det bästa är om man kan komma över rottingskaklet billigt.









Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Jag använde vp rör med rep i för en liten barnpulka ca6-10kg last funkade men inte helt perfekt.
 

Bilagor

  • pulkan.jpg
    pulkan.jpg
    56.2 KB · Visningar: 829
Har byggt av vp-rör med genomgående rep typ 50kr totalt. Använts till barnpulka i 2 säsonger och funkar utmärkt. Dock skulle jag nog inte ge mig ut på fjället med VP rör som lösning, risken finns att ett VP-rör går av, även om den nog är liten. Hemmavid går det dock bra eftersom ett brott inte är katastrof.

/G
 
Vp-rör funkar smidigt i skogsterräng då de ger minimal svängradie. På kalfjället kan det nog vara en poäng med stadigare köpesskaklar, som dessutom kan hjälpa till att hålla emot i nedförsbackar. Dock ska man ha rep som löper igenom vp-rören och drar hela tyngden. Plaströrens enda funktion bör vara att tillföra stabilitet. Dom är ju som sagt ganska sköra.
 
Olika pulkor har olika kursstabilitet. Snön spelar också roll resp hur pulkan är lastad och i vilken terräng man färdas. Därmed blir det lite olika behov av stadga i sidled på skaklarna.

Jag har bla en 180cm militärpulka snarlik Segebaden. Originalet är tunga stålskaklar.

Rottingskaklar funkar nästan alltid bra. Jag brukar få lite bättre stabilitet i mansskaklar och speciellt hundskaklar genom att spänna en tvärgående lina mitt på de längsgående rottingstammarna.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonteliner Sy kapell till pulka Transportera 8
jonw Posta/skicka vandringsväska (inkl utrustning) till Skottland? Transportera 7
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Scaramanga74 Regnskydd till äldre ramryggsäckar? Transportera 11
Scaramanga74 Extra väskor till höftbältet? Transportera 10
vandrafjäll Från Uppsala till Ritsem med Sj Transportera 7
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
rikard500 Damryggsäck till en kille? Transportera 7
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
maaacus Köpa topplock med midjebälte till Xenith 88 Transportera 3
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
spillevink Stockholm till Kindla Transportera 2
Glännman Vilket flygbolag till Katmandu, Nepal? Transportera 2
niklaz Bra ryggsäck till tvååring? Transportera 19
DoktorGlas Underhålla kapell till Segabadenpulka Transportera 6
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Newlin Till Nordkap Transportera 6
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
B.M.F Kompressionsremmar till Klättermusen Gungner?? Transportera 1
FarmerJoe Extern stretch ficka till ryggsäck Transportera 2
¤hej¤ Bra ryggsäck 35-40L till dam Transportera 11
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
jonkandonkan Extra fickor till ryggsäck Transportera 2
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
Gun-valld Haglöfd Rand 28 till helgturer/kort fjälltur? Transportera 0
asfaltsbarn Ryggsäck till ovan tjej Transportera 2
John Stark FJ Raven Gyro - Hur få till själva gyroeffekten Transportera 7
Ayrin Alternativ till LK 70 Transportera 15
d95nis Takbox till Fjellpulken Transportera 3
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0
storfamiljen Reservdelar till ryggsäck? Transportera 15
schiz Vad används remmarna till? Transportera 10
rimn Flyga till USA med cykel Transportera 0
Picea Lapplandspilen från Stockholm till Hemavan Transportera 1
H.Ivarsson Alternativ till liten ryggsäck ? Transportera 19
maria s. Storlek på ryggsäck till kort tjej Transportera 1
JGK 60L ryggsäck till lång och gänglig Transportera 4
Jwiklund Höftbälte till Ratatosk 30L Transportera 5
markanthus Vattenflaskfästen till ryggsäckar Transportera 12
quid 40l säck till 180 cm bärare? Transportera 7
T.S Ryggsäck till fågeljakten Transportera 4
davidvpt Ryggsäck till en nioåring? Transportera 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...