Vad har hänt med "Vad har hänt med Addnature"-tråden?

Det var jag som skapade den och sen ångrade jag mig. Jag tyckte det blev ett lite för surt inlägg, så jag bad Utsidan ta bort den.

Inlägget handlade i korthet om att jag upplevt att Addnature gått ner sig på senare tid med försämrad service och kvalitet.
 
Personligen tyckte jag nog inte att din trådstart var sur/grinig. Tvärtom. Din "kritik" var ju strukturerad och i mina ögon berättigad.

Jag har länge själv funderat över samma saker du tog upp i inlägget då jag handlat från Addnature sedan de startade. Men med allt mindre belopp för att sedan nästan sluta handla alls därifrån.

Addnature känns trött i min mening. De var unika vid starten med bra produkter till stundtals sjuka priser. Nu är det "outlet" bara priset är sänkt med en till fem kronor från deras ordinarie pris. När Naturkompaniet slår de i pris, som du skrev, då har det gått långt ;-)
 
Jag tycker det är supertrist. Dels att enda utebutiken söder om slussen är borta samt även att helheten gått ner sig.

Känns som det bör finnas en öppning för en ny aktör. En butik som ligger utanför klustret av Naturkompaniet-addnature-alewalds i city-vasastan och som har intressantare sortiment än Naturkompaniet och känns roligare att handla på än t.ex. xxl.

Synd att alewalds inte har klätterprylar.
 
XXL ändrar strukturen radikalt på den svenska marknaden.

Såna lågprispostorderfirmor som Engelson överlever nog men jag tror att nästan samtliga andra har eller får problem.

Utländska firmor konkurrerar om en hel del av Addnatures kunder.

Personligen diskuterar jag hellre stora drag enligt ovan än enskilda butiker vid ett fåtal tillfällen.

Globetrotter har varit bra tidigare med som jag upplevt det högre kvalitet genomsnittligt än XXL men jag gillar inte att Fenix outdoor köpt Globetrotter (de äger redan Naturkompaniet och Fjällräven). Jag vill att det finns olika stuk i olika butiker inte att det bara finns Naturkompaniet och XXL i norra Europa.

Thure
 
XXL ändrar strukturen radikalt på den svenska marknaden.

Såna lågprispostorderfirmor som Engelson överlever nog men jag tror att nästan samtliga andra har eller får problem.

Utländska firmor konkurrerar om en hel del av Addnatures kunder.

Personligen diskuterar jag hellre stora drag enligt ovan än enskilda butiker vid ett fåtal tillfällen.

Globetrotter har varit bra tidigare med som jag upplevt det högre kvalitet genomsnittligt än XXL men jag gillar inte att Fenix outdoor köpt Globetrotter (de äger redan Naturkompaniet och Fjällräven). Jag vill att det finns olika stuk i olika butiker inte att det bara finns Naturkompaniet och XXL i norra Europa.

Thure

Håller med Thure.

Det är trist om monopolen tar över helt. Det finns flera friluftshandlare som lagt av redan. Om man tar Fenix Outdoor så har man en klar strategi med sitt företagskluster. Man söker hålla uppe höga marginaler genom att låta Naturkompaniet vara ledande i prisbilden. Andra handlare nekas köpa vissa av monopolgruppens produkter eller avkrävs lojalitet att följa prissättningen.
XXL kör en annan väg. De kan erbjuda rejäla rabatter under tillfälliga driver men är också beroende att följa Fenix prisbild om man vill sälja något ur det segment man prisskyddar. Exempelvis Primus som man numera inte kör några driver på.

Det här är intressant att följa och frågan har flera dimensioner men det har varit svårt att lyfta den seriöst.
 
Vissa märken har breddats såpass mycket in på "civila" sidan, dvs trendiga stadsmänniskor köper en del av sortimentet för vardagsbruk.
I Tyskland och Holland är Fjällräven ett top brand och dom har väl öppnat en concept store i NY också så det märket kommer nog inte reas speciellt mycket. Samma med Norröna och några andra, dock inte lika klar prisstrategi som FR.

Är såhär inom många segment, vill man ha top brands kostar det oavsett var man handlar. Principen gäller på alla arbetsplatser, vilken VD eller CEO vill inte ha högre marginaler.
 
XXL ändrar strukturen radikalt på den svenska marknaden.

Såna lågprispostorderfirmor som Engelson överlever nog men jag tror att nästan samtliga andra har eller får problem.

Utländska firmor konkurrerar om en hel del av Addnatures kunder.

Personligen diskuterar jag hellre stora drag enligt ovan än enskilda butiker vid ett fåtal tillfällen.

Globetrotter har varit bra tidigare med som jag upplevt det högre kvalitet genomsnittligt än XXL men jag gillar inte att Fenix outdoor köpt Globetrotter (de äger redan Naturkompaniet och Fjällräven). Jag vill att det finns olika stuk i olika butiker inte att det bara finns Naturkompaniet och XXL i norra Europa.

Thure

Du slår huvudet på spiken. Det intressanta är inte en dålig köpupplevelse en gång hos Addnature, det intressanta är att inte ens "jätten" Addnature verkar klara sig.

Jag ogillar också Fenix dominans, men insåg för ett par år sedan att den nog var effektiv, så jag köpte Fenixaktier. Det bästa köp jag gjort.
 
Du slår huvudet på spiken. Det intressanta är inte en dålig köpupplevelse en gång hos Addnature, det intressanta är att inte ens "jätten" Addnature verkar klara sig.

Precis så. För några år sedan kändes det som addnature var på väg att trycka undan alla mer nishade utebutiker. Nu känns det som det är addnature som trycks undan.

Tråkigt för den som uppskattar att nu och då handla i en butik där personalen vet vad de säljer.

(Nu har jag iofs träffat kunnig personal på XXL också... ibland)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pelka Vad har hänt Fritidskompaniet.se Butiker och leverantörer 1
granbom Vad har hänt med A-one? Butiker och leverantörer 1
madir Vad har hänt med Tierra? Butiker och leverantörer 15
AnteÅ XXL har tappat en kund... Butiker och leverantörer 26
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 6
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
UteMats Outnorth har läckt epostadress? Butiker och leverantörer 66
GustavOh Har outnorth slutat med klätterprylar? Butiker och leverantörer 4
Glännman Friluftsland - någon som har erfarenhet? Butiker och leverantörer 6
kjpil Aldrig mer handla Arcteryx, de har sämre kundservice än försäkringskassan! Butiker och leverantörer 24
smux Team Sportia har ansökt om rekonstruktion Butiker och leverantörer 0
Daniel_75 Någon som har erfarenheter av www.outdoortrekking2010.de Butiker och leverantörer 8
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
peter1959 Uteliv har öppnat i Norrköping Butiker och leverantörer 3
thureb Globetrotter har ingen butik i Munchen Butiker och leverantörer 25
osli73 Har någon provat Cabela's (www.cabelas.com)? Butiker och leverantörer 1
carpe.diem Myggmedlet MK 19 - har det börjat säljas än? Butiker och leverantörer 0
eaglerock Varför har inte Hilleberg blivit billigare? Butiker och leverantörer 119

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...