Höjddata publicerat

Tjusigt! Ser högupplöst ut.

Vet du om det finns nåt sätt att ladda hem datan, för att använda in i tex GIS?
 
Höjddatan är inte frisläppt

Tyvärr är inte själva höjddatan publicerad. Det är bara en terrängskuggning och det går inte att utläsa hur högt över havet en punkt ligger. Höjddatan kan köpas men kostar ganska mycket. Så vitt jag kan se så är inte heller terrängskuggningen fri att användas för spridning. Tar man tex en skärmdump så får den därför inte föras vidare utan Lantmäteriets speciella godkännande. Upplösningen är bra, 1m/px. Vissa områden i fjällkedjan är fortfarande vita (bla norra Sarek), dvs terrängskuggning saknas. Terrängskuggningen har funnits på Lantmäteriets kartvisningssida i några månader nu.
 
Tyvärr är inte själva höjddatan publicerad.

Det finns ju någon slags höjddata i det öppna datasetet. Om jag förstått saken rätt är dock inte laserdatan inkluderad. Någon får gärna klargöra vad det är för höjddata som faktiskt är öppen och vilken som inte är dito. Själv har jag inte satt mig in i saken då jag mest är intresserad av väg- och lednätsdatan i det öppna datasetet.

Bifogar skärmdump på lite öppen höjddata :)
 

Bilagor

  • Screenshot from 2017-01-29 00-18-53.png
    Screenshot from 2017-01-29 00-18-53.png
    26.1 KB · Visningar: 530
Jag har använt den öppna höjddatan privat någon gång.
Det blir ganska grova terrängmodeller. Ungefär som den man kan hämta från google genom t.ex sketchup.

Men i lite större skala känner man nog igen kustlinjer och skarpa dalar och berg.

Datan hämtas från en ftp server och är indelade länsvis. Ascii filer. Det blir ganska tunga filer så man kan behöva behandla datan på något sätt först med något koordinatentervall.

Den nya laserdatan har jag stött på i jobbet några gånger. Verkar som att kommunernas kart&mät brukar ha tillgång till den, så man kan få ut den när man beställer utdrag ur kommunens primärkarta.
Mycket fin data är det. Väldigt lite skräp med, och höjder på markyta och hustak ligger i olika lager. Undrar om inte vatten har ett eget också. I mitt fall har det rört sig om dwg format.
 
Det finns fria höjddata i rutor om 50m x 50m, dvs medelhöjden för dessa rutor. Det är för dåligt för att användas till höjdkurvor då höjden kan variera mycket inom en ruta.

Att lämna ut laserskannade höjddata (grunddata) strider mot Lantmäteriets avtal för användning i offentlig verksamhet. Endast sådant som ingår i färdiga offentliga handlingar kan lämnas ut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lämmeldoft Höjddata för skandinaviska fjällen? Navigering 0
RedBreather Höjddata.... Navigering 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.