Livslängd

Jag har börjat fundera över livslängden på mitt tält.
Jag har ett Helsport Ringstind superlight 1-2.
Jag är väldigt nöjd med detta och har inga klagomål.
Men jag upplever att yttertältet är väldigt prassligt och känns skörare än om man känner på ett nytt tält med samma väv.

Har därför börjat fundera på hur UV-stabil väven är.
har varit på nya zeeland 5veckor i övrigt bara svensk skog och fjäll.
har ju inte alltid tagit ner tältet om man ska vara kvar på samma plats, typ vid fiske eller toppturer. vet ej Exakt ålder men Ca10 år.
eller om det bara är att det behöver en uppfräschning med någon impregnering eller silikon.

Någon som har tankar kring detta?

Hälsningar
Niklas F
 
En undran, fanns överhuvudtaget denna modell för 10 år sedan? Är det inte Ringstind light du har om tältet är så gammalt?

Yttertältet är ju i Polyamid (Nylon) och den väven påverkas negativt av UV-ljus, och UV strålningen på södra halvklotet är ofta kraftigare än här hos oss. Om väven börjat brytas ner så blir den skör, och då hjäler ingen impregnering. Jag vet inte vad Helsport rekommenderar, men då det är samma grundmaterial och impregnering som Hilleberg använder hade jag följt deras råd: i FAQ
"Mitt tält har varit med om en hel del, hur kan jag behandla materialen?"
http://se.hilleberg.com/SV/frågor-svar/tältanvändning-frågor/
 
En närstående släkting lät sitt fjälltält stå ute i solen en sommar, barn och gäster sov oftast i det.
När hon skulle bryta det på hösten var det blekt och sprött. Innertält och golv hade klarat sig väl.
På den tiden var det service och både väv och snören fanns att köpa. Hon valde att köpa ett nytt yttertält, fick ett mässvisat till en rimlig peng.

Hon bedömde att tältet stått ute 15 april till 15 september ca 150 dagar + de +16 veckor, 115 dagar, de vandrat tidigare med tältet. Totalt ca 265. dar

Givetvis beror det här på flera faktorer. Jag hade en kollega som bodde i samma fjälltält i tre år. Han pensionerade det efter brytning.

go tur
 
Nylon lär vara känsligare för UV-strålning än polyester. Både solljus och vindfladder sliter på väven. Ju tunnare väv och ju ljusare färg desto känsligare för UV-ljus.

Polyuretanbeläggning på tältvävar (används mest på tältbotten) brukar börja flagna av efter ett antal år.

Har personligen erfarenhet av att ett tunneltält som satt uppe i 7 veckor delvis solbelyst var dags att pensionera därefter.

Thure
 
Tack för svar och tankar.
Det är möjligt att det inte är riktigt så gammalt. Kommer ej ihåg exakt när det köptes.
Kanske ska kolla med helsport vad ett nyttt yttertält kostar.
Antagligen billigare än ett helt nytt.
 
Jag har ett Bergans Trollhetta med silnylon (fd kompakt light)
600 nätter men hyfsat ok iaf för lågland.

Fick spons med nya stänger av Bergans faktiskt när jag exalterat berättade
om kvaliten plus att jag gjort reklam åt dom på campingar när jag berättade hur gammalt och hur många nätter.10 år där med
Stängerna var slutbmed brott så, dragkedjan har man fått laga.
Lite hål i stånggångar efter skarpa stångbrott.

Ett tält håller länge om det inte är uppsatt i sol.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...