Innersäck / innerliner

Kamrater och mötesdeltagare,

Jag funderar på att förstärka min tunna, lätta sommarsäck med en innersäck. Det är en tunn sådan jag söker. Vad har ni för erfarenhet av materialval? Siden? Microfleece? Bomullsblandning? Jag vill ha en sovsäcksformad säck, kallas det mumie? Den behöver inte vara jättetung eller jättedyr.

Tacksam för tankar och tips!
Anders
 
Senast ändrad:
Vi har mummy liners från Cocoon, rekommenderas. Siden är lite lättare men betydligt dyrare. Den modell som heter Cocoon microfiber mummy liner fungerar lika bra till bättre pris och några gram mer.
 
Tackar för svar båda två!

Cocoon verkar vara i min smak. Läser man recensioner så har en del kommenterat att den är väldigt smal och trång vid fötterna. Något du tänkt på?

Anders
 
Tackar för svar båda två!

Cocoon verkar vara i min smak. Läser man recensioner så har en del kommenterat att den är väldigt smal och trång vid fötterna. Något du tänkt på?

Anders

Inget jag haft någon tanke på eller upplevt som negativt. Nu använder jag den bara i sovsäcken som ändå är mumie formad. Skulle man använda det som reselakan vill man säkert ha mer utrymme och rörelsefrihet.
 
Cocoon Coolmax

Jag har denna:
https://www.rei.com/product/649745/cocoon-coolmax-mummy-liner
Mitt framsta skal till att anvanda den ar att skydda min sovsack mot smuts (las svett). Det ma vara mojligt att den lagger till nagon grad, men jag (subjektivt) tycker inte det ar nagot man marker. Nu har jag aldrig anvant mina nuvarande sovsackar utan liner. Linern ar val inte direkt mindre an vad mina sovsackar ar daremot sa tycker jag det blir lite mer knoligt i sovsacken, vilket dock i alla fall jag har vant mig vid.

Var beredd pa att linern ar tunn. Fordelen ar att den inte tar speciellt mycket plats volymmassigt.
 
jag har en i siden från decathlon som var ok i pris och mycket bra tycker jag. rymlig och väldigt lätt

sen har jag även en i tunn fleece som jag sytt själv av en fleecepläd från IKEA för 10 spänn. Vek dubbel och sydde ihoo. varmare än sidenlakanet men något trängre.
 
Vad är anledningen till att ni är förtjusta i sovsäckslakan? Vad är dess fördel mot underställ?
Jag har ägt ett lakan i flera år men bara använt ett fåtal gånger, jag föredrar att sova i underställ av flera skäl. Jag har dock varit intresserad av "outer liner" till sovsäck för att höja komfortnivån.
Mvh
 
För min egen del vill jag skrämma upp komforttempen en aning., min lilla sommarsäck är ibland lite kall för våra norrländska sommarnätter. Underställ är givet för mig, men ett sovsäckslakan som gör säcken lite varmare ger större flexibilitet till lågt pris och låg vikt.
 
Inga av de liners jag rekommenderade har någon nämnvärd eller märkbar påverkan på sovsäckens värme, utan enbart ett skydd.
 
Jag förstår. Sitter på altanen och googlar efter liner i microfleece för stunden. Man får onekligen inspiration av isvindarna från havet.

Konstaterar att de väger en del och att det antagligen blir lika mycket vikt som min varmare sovsäck. Men den är å andra sidan lite väl svettig emellanåt. Voj Voj!
 
Tack för svar!
Om du sover i dragiga miljöer (typ vindskydd, under bar himmel, mesh-tält) så tror jag att det är effektivare att ha en "outer liner", eller sovsäcksskydd. Min egen upplevelse är att vinden ger en påtaglig kyleffekt i sovsäcken och att det skulle höja tempen ett par grader att ha ett skyddande lager utanpå, precis som man har regnjackan som yttersta lager om det regnar. På så sätt så ger du även förutsättningar för sovsäcken att göra sitt jobb - att värma dig - så effektivt som möjligt. Ju fler lager du har mellan dig själv och sovsäcken, desto mindre utnyttjar du sovsäckens värmande förmåga och förlitar dig istället på de tunnare lagren.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.