Hilleberg eller Fjällräven?

Är fjällräven i samma kvalitet som Hilleberg numera, någon som har provat bägge det ligger ju nära i samma prisklass?
 
Utan att ha ett vetenskapligt svar så drar jag till med att tro och tycka. Fjällräven tillhör numera Fenix Outdoor gruppen och där finns både mycket duktiga och kompetenta medarbetare. Där finns också mycket drivna marknadsförare och ekonomer, några som förstått det ekonomiskt viktiga att hålla genomgående höga priser av olika anledningar. Dels givetvis av rena vinstmotiv, dels att höja varumärkets status. Kunden får ett så kallat mervärde i ett högt rankat varumärke.

Att det finns en koppling mellan högt pris och kvalité brukar vara vanligt men jag tror inte det nödvändigtvis är så i detta fall. Därmed inte sagt att det är dålig kvalité utan möjligtvis för hög prissättning på vissa produkter.

Hilleberg har traditionellt specialicerat sig som världsledande på lättviktstält med högsta kvalité och av den anledningen har tälten betingat ett högt pris. Även där finns insikten att hålla varumärket högt som ett premiummärke genom prissättning. De senaste årens prishöjning motsvarar inte inflationen exempelvis. Däremot tror jag Fjällrävens tält inte håller lika hög klass som Hilleberg om prisjämförelsen står i fokus. Man betalar lite extra för namnet helt enkelt.
 
Den förnuftig och prismedvetne tittar åt annat håll i tältvärlden.
Själv har jag både FR o HB tält samt några andra.

go tur
 
Hb

Har beroende på skiftande behov haft ett flertal olika tält av olika fabrikat, några FR, flera HB något enstaka annat. FR har alltid fått reklameras, HB har aldrig reklamerats. När det ösregnar och blåser utå h-e njuter jag gott i mitt HB, väl medveten om att de aldrig svikit. Att sen andrahandsvärdet på ett välskött HB är bra gör att jag haft råd att hålla mig med just den tälttyp som passar bäst.
 
Jag är både spenderare & prismedveten & nyfiken, så efter att ha köpt tält för alldeles för mycket pengar så är min slutsats att Hilleberg är överlägset billigast. I längden.

Varför?
1/ Byggkvaliteten när jag jämför med mina andra tält.

HB är i en klass över de andra vilket bekräftas av folk som sovit 300+ nätter i dem.

2/ Kundservicen är enastående (du får oftast svar inom samma dygn) & det är inga problem t.o.m. 10 år efter att få hjälp med en reparation/byta golv etc. Pröva det hos Helsport exempelvis...

3/ Marknad. Tack vare sin höga kvalité betalar folk bra även för ett begagnat tält.

Många 2-3000kr-tält kan du knappt sälja begagnade i princip som nya.

Jag har förvisso andra tält jag älskar också, men det är nischprylar (myggtält+Tarp & mc-tält med stort ”garage”/absid etc.).
 
Jag är både spenderare & prismedveten & nyfiken, så efter att ha köpt tält för alldeles för mycket pengar så är min slutsats att Hilleberg är överlägset billigast. I längden.

Varför?
1/ Byggkvaliteten när jag jämför med mina andra tält.

HB är i en klass över de andra vilket bekräftas av folk som sovit 300+ nätter i dem.

2/ Kundservicen är enastående (du får oftast svar inom samma dygn) & det är inga problem t.o.m. 10 år efter att få hjälp med en reparation/byta golv etc. Pröva det hos Helsport exempelvis...

3/ Marknad. Tack vare sin höga kvalité betalar folk bra även för ett begagnat tält.

Många 2-3000kr-tält kan du knappt sälja begagnade i princip som nya.

Jag har förvisso andra tält jag älskar också, men det är nischprylar (myggtält+Tarp & mc-tält med stort ”garage”/absid etc.).

Då måste jag slå ett slag för North face angående garantier och kundbemötande.

Jag köpte ett begagnat North Face ve-25 här på Utsidan tillverkningsår 98:a.
Det var stångbrott på det, jag mejlade North Face angående skadan och sa som det var, och några dagar senare kom det ett helt komplett nytt sätt stänger märke Dac. Jag trodde de skulle skicka en sektion om jag hade riktigt tur. Vilken garanti, tältet är endå 20 år gammalt.
 
Det är helt fantastiskt! När jag bad om hjälp av Helsport hänvisade man bara till XXL, XXL hänvisade till Helsport och efter 3 vändor av det så insåg man att man skiter i problemet & slutade svara.

På ett tält för 6500kr, så nej, jag är inte imponerad.
 
Det är helt fantastiskt! När jag bad om hjälp av Helsport hänvisade man bara till XXL, XXL hänvisade till Helsport och efter 3 vändor av det så insåg man att man skiter i problemet & slutade svara.

På ett tält för 6500kr, så nej, jag är inte imponerad.

Jag köpte ett "Helsport Fjellheimen X-Treme 3 Camp Tält" i fyndhörnan på xxl. Då det var en gammal modell så var tältets stänger av den gamla modellen (inte Dac) så mejlade jag helsport om det,
de skickade en helt ny stånguppsättning med dac-stänger, så nu har jag dubbla uppsättningar.
Jag drog sönder dragkedjan till myggnätsdörren i en rejäl snöstorm. Jag kontaktade xxl, vilket i sin tur skickade tältet till Helsport och de bytte ut dragkedjan kostnadsfritt. Jag tycker att de har en otroligt bra kundservice.
 
Hur man använder sina prylar är oftast viktigare än fabrikat och modell.

Tror inte någon tur är beroende just av en speciell tältmodell.

Thure
 
Är det supersvårt att sy tält, det kan man undra. Tänk att bara EN tillverkare räknat ut hur man gör för att sy tält som duger till att tälta med. Tur att det finns en i alla fall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
erikh1 Fjällräven - Hilleberg eller annat? Bo och sova 2
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
JackLynx800 Hilleberg eller Fjällräven Bo och sova 31
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Nordiska Motorcyklister HB Soulo - Rött eller Sand? Bo och sova 42
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
utesälen Hilleberg eller Bergans...? Bo och sova 41
Annette A Hilleberg Akto eller Suolo? Bo och sova 20
ilisen Hilleberg kupol eller tunnel? Bo och sova 16
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
Arctic-hiker Hilleberg eller Helsport för 2 personer? Bo och sova 10
Woppe Hilleberg, eller? Bo och sova 22
HW Hilleberg Niak - jättebra eller helkass? Bo och sova 43
perra_pop Hilleberg eller !!?? Bo och sova 6
Ratbert Helsport eller Hilleberg? Bo och sova 8
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25
Wad Rött eller grönt Hilleberg? Bo och sova 12
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...