Straff för att tälta i naturreservat?

Tålta i naturreservat?

Naturvårdsverket som är den myndighet som reglerar vad vi får och inte får i naturreservat Skriver i sina anvisningar vid nybildningar att " ..endast sådana inskränkningar i allemansrätten som är nödvändiga för att uppnå syftet med reservatet får förekomma" På 80-talet utfärdades sk "C" föreskrifter helt urskiljningslöst med bla tältförbud. I min hemtrakt bildades ett naturreservat i syfte att främja friluftslivet. http://www.lansstyrelsen.se/bleking...eservat/karlshamn/langasjonas/Langasjonas.pdf
Där kom även tältförbudet med av ren dumhet eller slentrian. Här har mullebarn, lufsare, strövare och TVM- are tältat och byggt vindskydd sedan 60-talet. När jag nu tar upp detta med länsstyrelsen möts jag av stor förvåning- men det är ju ett område avsett för friluftslivet!
Det finns enligt muntliga uppgifter jag fått del, många naturreservat där länsstyrelser är medvetna om oriktigheter i bestämmelserna. i en del fall har ändringar skett men gamla skyltningen sitter kvar och andra som i exemplet ovan ingen orkat brytt sig att ändra.
Häng på era länsstyrelser och hänvisa till allemansrätten och kräv en motivering till inskränkningar i allemansrätten. Detta är något som är viktigt för oss alla!
 
Jag avgör om det påverkar någon annan genom att helt objektivt titta på situationen. Är vägen tom och jag ensam i bilen? Då påverkar det bara mig själv om jag skulle förolyckas.

Hur f***n kan du säga att det bara påverkar dig själv?! Även om du är helt utan familj och vänner så drabbas de som får ta rätt på röran efteråt. Det är inte kul att ta hand om avlidna i trafikolyckor, oavsett hur många gånger tidigare man varit med om det. Egoistiskt!

Sen tycker jag att kanske att det inte är så ohyggligt farligt att tälta i ett rödmarkerat område - under förutsättning att man vet vad man gör...

//Karolina, som senast i natt tog hand om skadade från en trafikolycka som skett i allt för dåligt anpassad hastighet till vägförhållandena.
 
Jo vi förstår att du tänker så. Det säger allt egentligen om dig. då du avfärdar allt vad andra tycker som fel eller oviktigt är hela diskussionen meningslös
Problemet är att diskussionen är helt objektiv och faktamässig därför spelar det inte någon roll vad varken ni eller jag själv tycker, med detta sagt lämnar jag denna del av diskussionen med hänvisning till admins inlägg.
BTW; då du på den tomma vägen kört av den i hög fart så påverkar det ambulanspersonal, sjukvårdspersonal, begravningspersonal och skattebetalare. Men de räknas kanske inte (men illustrerar hur fel du har i det exemplet, så kanske har du fel i andra med?)
Läs på om butterfly-effekten så kommer du förstå varför din illustration inte håller i längden.

Visst finns det en del livskraftiga fladdermusarter i Sverige men alla är det inte, många av arterna är hotade vilket har lett till att man har satt upp dem på listan. För fladdermöss gäller att "Det är förbjudet att fånga, döda eller flytta fladdermöss och man får inte heller förstöra deras boplatser" -Naturvårdsverket
TS vägrar säga var det är så vi kan inte kolla upp hans sanningshalt men jag känner inte till att man har skyddat ett reservat för livskraftiga fladdermöss utan att det även finns rödlistade fladdermöss där.

I reservats beslutet nämns enbart livskraftiga arter om du sedan väljer att tro på detta eller ej är helt upp till dig själv.

Man väljer inte själv vilka lagar som gäller, det skulle bli väldigt besvärligt om det var så. Det tror jag du förstår. Och om du förstår det, förstår du nog också att det är ett egoistiskt beslut att välja bort regler bara för att de inte passar dig, enbart för egen vinning och till andras förlust.
I det här fallet ser jag dock inte hur någon eller något skulle förlora på den specifika överträdelsen.
Om du nu inte skäms för detta, varför så hemlig med namn och plats? Är du öppen med var du bor kanske du kan få andra tips på platser som inte är skyddad natur?
Att jag inte uppger min riktiga identitet är en principsak, det gör jag aldrig oavsett om jag diskuterar flyttfåglar eller lagbrott.
Även jag har känslan över att du inte tar in andras åsikter, så jag ger upp med detta inlägg.
Se översta delen av inlägget.
Till sist, hoppas uppriktigt att du får en trevlig stund i skogen, var det nu blir. I skogens lugn kan du fundera över vilken sorts människa du vill vara.
Dito
Handlar det om Balsbergets naturreservat?
Nej, områdena i fråga ligger i övre delen av landet.

Naturvårdsverket som är den myndighet som reglerar vad vi får och inte får i naturreservat Skriver i sina anvisningar vid nybildningar att " ..endast sådana inskränkningar i allemansrätten som är nödvändiga för att uppnå syftet med reservatet får förekomma" På 80-talet utfärdades sk "C" föreskrifter helt urskiljningslöst med bla tältförbud. I min hemtrakt bildades ett naturreservat i syfte att främja friluftslivet. http://www.lansstyrelsen.se/bleking...eservat/karlshamn/langasjonas/Langasjonas.pdf
Där kom även tältförbudet med av ren dumhet eller slentrian. Här har mullebarn, lufsare, strövare och TVM- are tältat och byggt vindskydd sedan 60-talet. När jag nu tar upp detta med länsstyrelsen möts jag av stor förvåning- men det är ju ett område avsett för friluftslivet!
Det finns enligt muntliga uppgifter jag fått del, många naturreservat där länsstyrelser är medvetna om oriktigheter i bestämmelserna. i en del fall har ändringar skett men gamla skyltningen sitter kvar och andra som i exemplet ovan ingen orkat brytt sig att ändra.
Häng på era länsstyrelser och hänvisa till allemansrätten och kräv en motivering till inskränkningar i allemansrätten. Detta är något som är viktigt för oss alla!
Håller helt med dig och misstänker att detta är ett fenomen som förekommer även i de reservat som jag är intresserad av. Ska överväga att kontakta länsstyrelsen :)
 
Hur f***n kan du säga att det bara påverkar dig själv?! Även om du är helt utan familj och vänner så drabbas de som får ta rätt på röran efteråt. Det är inte kul att ta hand om avlidna i trafikolyckor, oavsett hur många gånger tidigare man varit med om det. Egoistiskt!
Se inlägget ovan. Lämnar liknelsen med fortkörning nu, se admins inlägg.
//Karolina, som senast i natt tog hand om skadade från en trafikolycka som skett i allt för dåligt anpassad hastighet till vägförhållandena.

Stort tack för det jobb du gör (gissar blåljuspersonal).
 
Man blir väckt av parkvakten

Ponera att man skulle tälta samt göra upp en lägereld i ett naturreservat där detta är förbjudet för att sedan åka fast och hamna inför rätta.

Vad skulle man dömas för samt vilka straffpåföljder skulle man få?

Sedan packar man ihop tältet och går iväg. (Fråga mig inte hur jag kan veta detta?) :)
 
Häng på era länsstyrelser och hänvisa till allemansrätten och kräv en motivering till inskränkningar i allemansrätten. Detta är något som är viktigt för oss alla!

Väl skrivet! Om man tycker reglerna för reservatet är får man väl fråga varför det är som det är, och protestera om det är orimligt. Att bara skita i dem urholkar respekten för hela systemet, och till slut är det ingen som bryr sig. Att göra rätt är inte mer än ett telefonsamtal bort.
 
Sedan packar man ihop tältet och går iväg. (Fråga mig inte hur jag kan veta detta?) :)

Jag har av misstag kört in i ett natureservat med mc och satt upp tältet
och gått och lagt mig.
Inga markeringar och en bom som inte var stängd.

Haha på morgonen dök en bevakare upp , ja jävlar.
Han var extremt imponerad över att jag tältade i ett naturreservat med mc
Fan va sur han var men han sa att om 30 minuter INNAN NU skall du vara borta sen låser jag bommen med MÄRKET
 
Väl skrivet! Om man tycker reglerna för reservatet är fel man väl fråga varför det är som det är, och protestera .

Jag håller också med Anders om att Kennets inlägg var klokt. Det finns reservat med tältförbud och inte förbud. Är det ett förbud som synes vara omotiverad kan man ju alltid undersöka frågan. Tror att det finns byråkrater som av rena farten förbjuder tältning utan större eftertanke till men för friluftslivet.

Ett exempel är Timrå kommun som tagit över ett stort fd. militärt övningsområde och gjort till reservat. (Åstön) Där har man tills nyligen upplåtit plats för en campingplats något som varit omdiskuterad lokalt. Däremot är det tältförbud inom området som är rätt miljöbelastad av tidigare militär verksamhet. Ingen biotop eller djur eller insektsskydd är befogad.

Att ifrågasätta förbud är inte fel. Fel däremot är om alla upplever förbuden som felaktiga och därmed bryter mot dem. Det kan ju finnas en anledning som är starkt motiverad. När det gäller Åstön kanske man är orolig för obriserad amunition men då borde det vara totalt tillträdesförbud.
 
Halaj!

Det här med tältförbud? Ursäkta en oinsatt, men varför? Vad är det värsta som kan hända?
Att två kvadrameter gräs blir tillplattad? Gräset reser sig efter några dagar.
En ekorre som bor där blir purken?
Fladdermössen kommer att behöva KBT för att TS har startat en brasa 500 meter bort, och grillat en korv?


//T
 
Ännu ett underbart diskussions ämne

Väldigt underhållande tråd!

Alltid kul med regler o lag frågor. Även hur frågan i första inlägget är glömd efter tredje inlägget.

Hur många här inne har aldrig kört för fort med bilen upp med en hand! Har svårt att tro att det finns någon...

Tänk på att oxå naturen tar stor skada när trådskaparen drar ut i skogen i 160 blås! Inte bara ambulans personalen o skattebetalare som blir drabbade. Kanske en hare eller myra kommer i kläm oxå..
 
Väldigt underhållande tråd!

Alltid kul med regler o lag frågor. Även hur frågan i första inlägget är glömd efter tredje inlägget.

Hur många här inne har aldrig kört för fort med bilen upp med en hand! Har svårt att tro att det finns någon...

Tänk på att oxå naturen tar stor skada när trådskaparen drar ut i skogen i 160 blås! Inte bara ambulans personalen o skattebetalare som blir drabbade. Kanske en hare eller myra kommer i kläm oxå..

Hängde inte riktigt med det där om haren som kommer i kläm men....

Regler för utsatta biotoper och liknande bör tas på allvar.
För övrigt finns det enorma ytor speciellt i Norrland där tältförbud är ett rent skämt. Annat när det gäller skogsdungen utanför staden och centralorten i södra Sverige, men som vanligt utgår allt från ett perspektiv som inte alla känner igen sig i.
 
Halaj!

Det här med tältförbud? Ursäkta en oinsatt, men varför? Vad är det värsta som kan hända?
Att två kvadrameter gräs blir tillplattad? Gräset reser sig efter några dagar.
En ekorre som bor där blir purken?
Fladdermössen kommer att behöva KBT för att TS har startat en brasa 500 meter bort, och grillat en korv?


//T

Det är nog inte själva tältavtrycket som är problemet. Blir minst lika mycket skada om en älg ligger på samma markplätt. Det är väl allt runt omkring med nedskräpning, eldning, folk som hugger i träd, knäcker grenar osv. som man vill undvika. Och det kan jag ha respekt för. Särskilt nära städer och där det rör sig mycket folk. Folk vars respekt för naturen generellt är sämre än folket på utsidans.

Men jag har allt som oftast med mig egen ved, tar alltid med mig mitt skräp hem igen och lever sällan rövare och hugger i träd och gör annan åverkan. Och har därför inte allt för dåligt samvete, fast att jag vet att jag gjort fel, efter en illegal natt i ett vackert naturreservat den mörka årstiden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
Kornelia Tälta med nyfödd Allmänt om friluftsliv 13
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
Johes Vägnära tältplats och myggläge (2020) kring Ramundberget Allmänt om friluftsliv 4
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
Angode Tälta - Utan camping Allmänt om friluftsliv 4
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
Thunder91 Tälta i Jotunheimen Allmänt om friluftsliv 9
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
Perplex Tälta i björnrik terräng Allmänt om friluftsliv 8
filipjonsson Tälta sydöstra Skåne? Allmänt om friluftsliv 7
Still Alive Tälta i djup snö Allmänt om friluftsliv 4
Naturmullen Tälta ute på isen? Risker, tankar och frågor! Allmänt om friluftsliv 16
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
anders71 Tälta i Lysekil? Allmänt om friluftsliv 1
Nitsson Plocka blåbär och tälta söder om Vättern Allmänt om friluftsliv 7
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
easker Tälta i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 10
blappobla Tälta nära bilvägar kring Sognefjorden? Allmänt om friluftsliv 5
Awe101 Skogsområden i Skåne för att tälta med eld och dyl Allmänt om friluftsliv 11
AgnetaG Tälta i fjällen med hund - björn? Allmänt om friluftsliv 14
Escodobe Tälta på Gotland Allmänt om friluftsliv 2
Andersgustav Tälta i åskväder Allmänt om friluftsliv 34
AnteÅ Snorkla o tälta runt Härnösand Allmänt om friluftsliv 0
suzett85 Tälta kring linköping Allmänt om friluftsliv 5
miksjo Tälta på toppen av keb på vintern? Allmänt om friluftsliv 31
jessica hjelmhagen Tälta i Göteborgstrakten Allmänt om friluftsliv 2
miaz tälta i frankrike? Allmänt om friluftsliv 1
majsofi Tälta med spädbarn? Allmänt om friluftsliv 7
Anna86 Tälta på västkusten Allmänt om friluftsliv 4
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
HasseQ Vålådalens naturreservat Allmänt om friluftsliv 35
Malmstroem Angående lösa hundar i naturreservat Allmänt om friluftsliv 76
Keep_walking Reivo naturreservat Allmänt om friluftsliv 7
stenjokk Cyklister i naturreservat! Allmänt om friluftsliv 88
KLAGER Stor brand i Kullabergs Naturreservat Allmänt om friluftsliv 3
niklaz Asfaltläggare i naturreservat (Igelbäcken Solna) Allmänt om friluftsliv 2
pyre Paddlingsförbud i naturreservat. Allmänt om friluftsliv 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.